غلامرضا ابدالی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک در دبستان دخترانه توحید اظهار داشت: پسماند، پساب و زباله از عوامل مهم آلودگی محیط زیست انسانی، جانوری و گیاهی است که باید با اقدام های موثری چون تفکیک، کاهش تولید، دفع مناسب و عدم سوزاندن زباله ها مخاطرات زیست محیطی این حوزه را کاهش داد.

وی افزود: وضعیت تولید، جمع آوری و دفع زباله در استان ایلام اصولی و استاندارد نیست و شیرابه یا دود حاصل از سوزاندن زباله ها موجب آلودگی هوا، آب و خاک می شود و سلامت انسان ها، جانوران، گیاهان به خطر می افتد.

مدیرکل محیط زیست ایلام یادآور شد: حفظ محیط زیست و طبیعت امر و وظیفه ای همگانی و عمومی است که باید تمام دستگاه ها و اقشار مختلف مردم در آن سهیم باشند ، در این میان دانش آموزان می توانند نقشی بسزا و تاثیر گذار در کاهش آلودگی محیط زیست و آگاهی بخشی به والدین خود داشته باشند.

ابدالی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان بیشتر و زودتر از افراد بزرگسال قابل تغییر و پذیرش موضوع ها هستند و با تحلیل درست موضوعات می توان از همین سنین کم تا زمان بزرگسالی به محافظان خوبی برای محیط زیست تبدیل شوند و با روشنگری والدین خود را به سمت حراست از طبیعت سوق دهند.

وی با بیان اینکه هوا یکی از عناصر مهم طبیعت و محیط زیست است، گفت: در سال های اخیر سلامت هوا به خاطر رفتارهای نادرست انسان ها به مخاطره افتاده و آلودگی هوا تاثیر زیادی بر سلامت خود انسان ها نیز گذاشته است.

ابدالی یادآور شد: در تقویم ملی و جهانی روزهای نمادین متعددی در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست ثبت شده که روز هوای پاک یکی از این روزهای نمادین است که به مردم اهمیت حفاظت همگانی از طبیعت و نقش عامه مردم و مسئوللان در سلامت محیط زیست را بازگو می کند.

رفتارهای اشتباه عامل انسانی زوال کره زمین را تشدید کرده است

رییس آموزش و پرورش شهرستان ایلام هم با بیان اینکه حال کره زمین به خاطر رفتارهای غلط انسان ها خوب نیست، گفت: دیگر از آب، خاک و هوای پاک چیز زیادی نمانده و طبق بررسی کارشناسان و صاحب نظران اگر وضعیت به همین منوال پیش برود تا ۲۰ سال آینده جنگ بر سر آب، خاک و هوای سالم در می گیرد.

مهدی مومنی افزود: عملکرد اشتباه انسان ها، استفاده بی رویه و بدور از ملاحظات زیستی شرایط زندگی و حیات در کره زمین را سخت و دشوار کرده و تخریب زمین شتاب بیشتری به خود گرفته است.

وی یادآور شد: آلایندگی حاصل از دود یا پساب و پسماند کارخانجات صنعتی، تولید انبوه زباله، دفن و دفع غیر اصولی زباله، قطع درختان، کشتار حیوانات، تخریب زیستگاه ها، وفور خودروها و ... از جمله رفتارهای غلط و جبران ناپذیر انسان در برابر زمین است.

مومنی یادآور شد: در برخی کشورهای دنیا پیاده روی، استفاده از دوچرخه یا خودروهای بدون آلودگی جایگزین وسایل نقلیه دودزای کنونی شده است تا حجم بالای آلودگی هوا کاهش یابد و این فرهنگ باید در کشور و استان ما هم ترویج داده شود.

وی تاکید کرد: باید تغییرات مثبت زیست محیطی را از بچه ها شروع کرد و احترام به طبیعت، فرا گرفتن اقدام هایی در راستای کاهش آلودگی های زیستی و حفاظت از محیط زیست در بین کودکان و نوجوانان به صورت ریشه ای نهادینه شود تا آینده ای سالم برای خود رقم بزنند.

روز ملی هوای پاک، اقدام و عمل شعار امسال این روز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.