سمیه حیدری روز شنبه در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه استان به مناسبت گرامیداشت روز نهضت سوادآموزی با بیان اینکه استان ایلام در زمینه جذب سوادآموز رتبه اول کشور را کسب کرده، اظهار داشت: معاونت سوادآموزی استان ایلام در دوره سوادآموزی معادل کلاس های اول تا چهارم ابتدایی ۸۰۹ نفر، در دوره تحکیم برابر کلاس پایه پنجم ابتدایی یک هزار و ۱۳۵ نفر و در دوره انتقال معادل کلاس ششم ابتدایی نیز ۹۲۱ نفر سوادآموز جذب شده اند.

وی گفت: معاونت سوادآموزی استان ایلام از میزان سهمیه جذب سوادآموزان از سوی سازمان سوادآموزی کشور ۱۰۰ درصد جامعه هدف را در سال جاری جذب کرده است.

وی افزود: یکی از برنامه های سازمان سوادآموزی کشور در جریان سفر وزیر سابق آموزش و پرورش به استان ایلام، تلاش برای ریشه کنی بیسوادی در سه شهرستان مرزی مهران، دهلران و ایلام تا سال ۱۴۰۰ است که برای این امر نیز رقم ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که این مبلغ به تدریج و بعد از کسب نتیجه به استان ایلام تخصیص می یابد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش ایلام یادآور شد: این معاونت در کنار آموزش سوادآموزان به آنها مهارت های مختلفی در زمینه های فرهنگی، دینی، اقتصادی، اجتماعی ارائه می کند که از جمله این موارد می توان به برنامه نماز کلید بهشت اشاره کرد که این برنامه با هدف اهمیت نماز، احکام و تلفظ درست اذکار آن با همکاری ستاد اقامه نماز به مدت سه سال در حال انجام است.

حیدری اضافه کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به صورت خانوادگی و رایگان بودن ثبت نام و استفاده از امکانات کتابخانه ها برای سوادآموزان و خانواده های آنها، آموزش زبان انگلیسی، مبانی و مفاهیم ابتدایی و اولیه رایانه، اینترنت و نرم افزارهای پرکاربرد، آموزش مهارت های حرفه و فن چون قالی بافی، خیاطی و ... در کنار آموزش سوادآموزی در کلاس های نهضت استان برای سوادآموزان در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: از دیگر اولویت های معاونت سوادآموزی استان ایلام تلاش برای جذب افراد کم یا بی سواد جامعه عشایری است که در حوزه زنان عشایری با مشارکت امور بانوان استانداری و اداره کل عشایری استان زنان و دختران جامعه هدف شناسایی و بخش عمده ای از آنها جذب شده اند و به ازای هر سوادآموز عشایر که موفق به کسب گواهینامه شود به عنوان هدیه تشویقی تانکر آب یا پنل خورشیدی داده می شود.

حیدری اظهار داشت: همچنین با همکاری بانک ملی به سوادآموزانی که موفق به دریافت گواهینامه شوند مبلغ ۲۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می شود که هدف از ارائه این گونه تشویقی ها جذب افراد کم سواد یا بی سواد به نهضت سوادآموزی و کاهش حداکثری جامعه بی سواد استان ایلام است.

وی اضافه کرد: همه افراد بی سواد یا کم سواد یا حتی افرادیکه در گذشته از طریق نهضت سواداموزی مدرک دریافت کرده اند اما فاقد سواد لازم هستند، می توانند برای ادامه تحصیل به مراکز سوادآموزی استان ایلام مراجعه کنند.

استان ایلام بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ بیش از ۵۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.