ساسان رستمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشاورزان در صورتی که برداشت پاییزه دارند محصول خود را در اماکن سرپوشیده قرار دهند یا باقیمانده برداشت را به بعد از خروج سامانه بارشی موکول کنند.

وی به عشایرکوچ رو و روستاییان نیز توصیه کرد: از نزدیک شدن به حریم رودخانه ها و خشکه رودها اجتناب کنند و احشام خود را برای چرا به ارتفاعات یا بستر رودخانه ها نبرند.

رستمی یادآور شد: موج بارشی که از روز یکشنبه فعالیت خود را آغاز کرده تا اواسط هفته آینده در استان ایلام فعال است و از روز دوشنبه به تدریج از میزان بارش آن کاسته و از آسمان استان خارج می شود هرچند احتمال بارش های ضعیف و پراکنده در ساعاتی از روز سه شنبه وجود دارد.

وی اضافه کرد: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، رگبار باران که گاهی شدت می گیرد، رعد و برق، صاعقه و احتمال بارش تگرگ از جمله پیامده های جوی این سامانه بارشی است که می تواند موجب آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، لغزندگی جاده ها و مه گرفتگی جاده های کوهستانی و گردنه ها شود.

وی اظهار داشت: دامنه فعالیت این سامانه کل نقاط استان ایلام را در بر می گیرد که به طور متناوب بارش های موثری را خواهد داشت و به صورت نقطه ای و مقطعی در مناطق مختلف استان ایلام شدت می یابد.

طبق بررسی و مطالعه نقشه‌های ماهواره ای دریافت نزولات جوی در استان در حد نرمال و بالاتر از نرمال گزارش شده است.

بارش‌های موثر از اواسط آبان ماه سال جاری شروع می‌شود هرچند در روزهای پایانی مهر و نیمه نخست آبان ماه و آذرماه احتمال وقوع بارش‌های نه چندان موثر یا در حد نرمال نیز وجود دارد.

بر اساس مطالعه نقشه‌های ماهواره‌ای بارش باران در سال زراعی ۹۸ - ۹۹ در مقایسه با سال زراعی گذشته که پربارش بود، کمتر است.

 استان ایلام در سال زراعی گذشته( اول مهر هرسال تا پایان شهریور سال بعد) شاهد بارش‌های موثر و بی‌سابقه ای بود که رتبه دوم دریافت نزولات جوی بعد از لرستان را از آن خود کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.