مدیرکل هواشناسی کردستان عصر چهارشنبه در گفت و تو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بررسی و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی بیانگر تداوم فعالیت سامانه بارشی بصورت پوشش ابر بارش باران رعد و برق وزش باد و احتمال بارش تگرگ تا روز دوشنبه هفته آیند است.
رحیم صدیقی اضافه کرد: بارش طی امروز و فردا بصورت رگباری و پراکنده است اما از اواخر روز جمعه تا روز یکشنبه تقویت و گسترش فعالیت سیستم بارشی منجر به رخداد بارش‌های قابل توجه به ویژه در نیمه جنوبی استان خواهد شد.
وی اضافه کرد: در این مدت آبگرفتگی معابر داخل و خارج شهری وجود دارد و دمای هوا نیز همچنان روند کاهش خواهد داشت و اوایل هفته آتی به طور میانگین بین چهار تا پنج درجه سردتر می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان نیز در این خصوص گفت: این مدیریت با توجه به این پیش‌بینی‌ها هشدارهای لازم را به دستگاه‌های خدمات رسان اعلام کرده و بر آماده باش بودن آنها تاکید کرده است.
محمد فلاحی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته نیز مدیریت بحران به علت شدت بارش‌ها در حالت آماده باش بود اضافه کرد: در خصوص هشدار جدید هواشناسی نیز جلسات مدیریت بحران تشکیل و جوانب احتیاط در تمامی شهرستان‌های مخاطره پذیر بررسی می‌شود.

وی افزود: روز گذشته رعد و برق در برخی روستاهای حاشیه دریاچه زریبار باعث سوختگی بری لوازم خانگی و امروز نیز شدت بارش‌ها باعث آبگرفتگی برخی مغازه‌ها شد.
وی گفت:  ناپایداری‌های هفته آینده نیز بر بیشتر نقاط استان به خصوص جنوب آن تاثیر می گذارد و احتمال آبگرفتگی‎های موقت، بالا آمدن آب رودخانه‎ها، برخورد صائقه، لغزندگی و مه آلود شدن جاده‌های برون شهری از مخاطره‌های این پدیده جوی است.
فلاحی افزود: توصیه می‌شود در این مدت هنگام تردد یا توقف در حاشیه مسیل‌ها، رودخانه‌ها و ارتفاعات احتیاط بیشتری در رانندگی‌ها داشته باشند.
بارش بارن در این استان از عصر روز شنبه آغاز شده است و طی این مدت بیشترین بارش در بهارستان بت ۶۴ میلی‌متر، هزارکانیان با ۴۹ میلی‌متر و بیجار با ۴۸ میلی‌متر به ثبت رسیده است.
روند کاهشی دما از مهمترین پدیده های پیش‌بینی شده در هفته جاری بود که در ۲۴ ساعت گذشته حداقل دما با چهار درجه سانتی‌گراد بالای صفر در بهارستان و پنج درجه سانتی‎گراد در سراب شهرک و گرمترین درجه نیز در مریوان و کامیاران با ۲۰ درجه به ثبت رسیده است.
سال گذشته زراعی (اول مهر۱۳۹۷ تا پایان شهریور ۱۳۹۸) به صورت میانگین ۷۶۶ میلی متر بارندگی در این استان به ثبت رسیده که در مقایسه با ۵۵۵ میلی متر مدت مشابه سال گذشته از ۳۳ درصد رشد برخوردار است.
میزان بارندگی استان در مقایسه میانگین بلند مدت ۳۰ ساله حدود ۵۰۹ میلی متر برآورد شده که در این بخش نیز از رشد ۴۶ درصدی برخوردار بوده است.
سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.