مجید میراب بالو  کاشف این حشره روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد این کشف جدید خودگفت: این گونه جدید هنگام تحقیق و مطالعه در رابطه با شناسایی حشرات استان ایلام از زیر برگ های ریخته شده پای درختان بلوط کوه مانشت جمع آوری و شناسایی شد.

وی با بیان اینکه کشف و شناسایی نمونه های این حشره در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، افزود: با مطالعه و بررسی این گونه جدید محرز شد که این حشره برای اولین بار شناسایی و کشف شده و سپس برای ثبت جهانی آن در سال ۲۰۱۹ اقدام های لازم انجام گرفت.

میراب بالو یادآور شد: اسم این گونه جدید را به عشق دخترم بهار به نام Liophloeothrips baharae Mirab-balou نامگذاری کردم و مقاله مربوط به آن در مجله علمی Vestnik Zoologii (Fauna and Systematics) کشور اوکراین به چاپ رسید.

وی اضافه کرد: گونه کشف شده جنس ماده این حشره به اندازه یک هزار و ۸۱۰ میکرون است و هنوز موفق به کشف و شناسایی جنس نر آن نشده ایم.

به گزارش ایرنا، با ثبت جهانی این حشره، درواقع در سال ۲۰۱۹ این محقق دانشگاه ایلام دومین کشف خود را ثبت جهانی کرد.

وی بهار امسال نیز موفق به ثبت جهانی یک جفت حشره نر و ماده دیگر از خانواده تریپس ها با نام علمی Aeolothrips euphorbiae Mirab-balou شد که گونه ای شکارگر است که از حشرات آفت تغذیه می کند. 

تریپس ها گروهی از حشرات متعلق به راسته بال ریشکداران (Thysanoptera) هستند که حشرات این راسته کوچک و باریک به طول ۰/۵-۱۵ میلی متر هستند که انتشار وسیعی در سطح جهان دارند.
در حقیقت تریپس ها در ردیف کوچک ترین حشرات قرار می گیرند و همین امر، مشاهده، جمع آوری و تشخیص دقیق و همچنین پرورش آنها را با مشکل مواجه ساخته است و در حال حاضر حدود ۶ هزار گونه از این راسته در دنیا گزارش شده که از این تعداد، حدودا ۲۲۰ گونه در ایران شناسایی شده است.
مجید میراب بالو باهمکاری گروه تحقیقی گیاه پزشکی دانشگاه ایلام در سال های اخیر موفق به ثبت جهانی چندین گونه حشره جدید شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.