به گزارش ایرنا، امروز که مصادف با نهمین روز از ماه حزن و اندوه محرم موسوم به تاسوعا است، هرجای سرزمین ولایی ایران اسلامی را بنگری دسته جات عزاداری در حال همدردی با مصیبت عظمای خاندان اهل بیت (ع) هستند.

در استان ایلام هم همچون دیگر نقاط کشور مردم گرد میدان مرکزی شهر( ۲۲ بهمن) جمع شده اند تا همچون سال های گذشته خود را در غم و اندوه شهادت شهیدان گرانقدر دشت کربلا شریک و با اسرای رنجیده این واقعه همدردی کنند.

با اینکه مراسم تاسوعای حسینی ساعت ۱۰ صبح شروع می شود اما مردم ولایتمدار و دوستدار خاندان رسالت از همان ساعات ابتدایی صبح با مراجعه به میدان ۲۲ بهمن محل برگزاری برنامه منتظر شروع مراسم تاسوعا شدند و این انتظار نشان از عرض ارادت خالصانه آنها به امام حسین (ع) و شهدای قیام عاشورا دارد.

در آئین تاسوعای امسال به مثابه سال های گذشته حضور پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ رونقی خاص به این مراسم بخشیده است. واقعیت این است که شور سوگواری تاسوعای حسینی برای اهل ایلام از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است و عموم هیات های عزاداری استان ایلام امروز با برپایی آیین تاسوعای حسینی (ع) به یاد شهیدان کربلا گریستند.

وجود علم و پرچم های سیاه و ملت سیاه پوش و عزادار و محزون از غمی بزرگ و حادثه ای جانکاه و مصیبتی عظیم خبر می دهد. 

  امروز مردم عزادار و مومن ایلام همراه با ملکوتیان در سوگ این سرباز جانباز رشید و دیگر شهدای خفته در آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با چشمانی گریان و دلی شکسته بر سر و سینه می زنند. 

در این آئین باشکوه حضور نوجوانان و کودکانی که شاید هیچ درکی از واقعه عاشورا نداشته باشند با سربندهای عاشورایی و لباس های مشکی و شال های سیاه یا سبز که بیانگر عزادار بودن آنها از این واقعه است جلوه ای خاص داده است.

  مشارکت جوانان با تیپ های مختلف و همچنین زنان و مردان پا به سن گذاشته و عصا به دست و نوزادانی که در آغوش مادران خود با آرامش خفته اند یا با چشمانی بیدار نظاره گر مراسم هستند از دیگر زیبایی های تاسوعای حسینی امروز است. 

در آیین باشکوه هرکسی سعی دارد به شیوه ای ارادت و محبت خود را به خاندان رسالت و به ویژه شهدای عظیم الشان کربلا و به خصوص حضرت ابوالفضل العباس (ع) نشان دهد. 

مداحان نوحه خوانی و مرثیه سرایی می کنند، مردم هماهنگ با هم با سینه زنی با مداحان همراهی می کنند، عده ای با مشک های بر دوش یا ظروف مختلف در نقش ساقی و با تبعیت از سقای تشنه لب کربلا بین مردم عزادار آب تقسیم می کنند. 

جمعی نیز با برپایی ایستگاه های صلواتی با اقلام خوراکی چون آب، شربت، چایی، خرما کام عزاداران و سوگواران مکتب خونین عاشورا را شیرین می کنند. 

برخی نیز از این فرصت استفاده کرده با توجه به در پیش بودن شام غریبان و رسم روشن کردن شمع بساط فروش شمع پهن کرده اند که با فروش آن به عزاداران از این محلی کسب روزی حلال کنند.  حضور نیروهای انتظامی برای برگزاری نظم و امنیت و آرامش مجلس عزای تاسوعا و یگان های امدادی اورژانس و هلال احمر برای رسیدگی به بیماران یا مصدومان احتمالی این آئین نیز نمود خاصی دارد.

  گرمای هوا حتی مانع حضور و مشارکت خودجوش مردم ولایی ایلام در آئین تاسوعا نشده و آنها با سینه زنی هماهنگ مداحان را همراهی می کنند و اعتبار خاصی به محفل عزای شهدای مظلوم کربلا بخشیده اند.

در این مراسم مداحان اقدام به خواندن و اجرای نوحه های به زبان فارسی و گویش های محلی مرسوم در استان ایلام کردند و گوشه های آیین تاسوعای حسینی در شبکه های سراسری به صورت زنده برای دیگر استان های کشور پخش شد.

۷۱۷۲/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.