به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم واقعه کربلا به صورت تعزیه و شبیه خوانی با حضور هزاران نفر از عزاداران و سوگواران حسینی از نقاط مختلف استان کرمانشاه و دیگر استان های کشور بازسازی شد.

** ضرورت ساخت تکیه در فش
مسئول انجمن تعزیه سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: بسیاری از مدارک نشان می دهند که فش خاستگاه تعزیه غرب کشور بوده در حالیکه رواج تعزیه و شکوفایی آن صرفا به فش خلاصه نمی شود؛ شهرستان های اطراف و روستاهای تابعه نیز در تکوین و تحول این آیین سنتی همگام با فش نقش داشته اند.
محمدرضا عظیمی افزود: روستای فش مهد هنرهای آیینی کشور در ایام محرم میزبان گروه های تعزیه می باشد که نیاز است مقدمات ایجاد نخستین تکیه تعزیه در این شهرستان فراهم شود.
وی با بیان اینکه آیین تعزیه خوانی روستای فش با دسته های سینه زنی و زنجیرزنی همراه است، اظهار داشت: اجرای تعزیه، غارت خیمه گاه و خاکسپاری شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسد از جمله برنامه های تعزیه امروز بود.

** بازدید چهار هزار نفر از مراسم تعزیه فش
مسئول اجرایی مراسم تعزیه روستای فش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: مراسم تعزیه امروز در جوار مزار شهدا برگزار شد که با استقبال پرشور مردم همراه بود.
وحید نوری با بیان اینکه براساس برآوردها و بررسی های انجام شده، بیش از چهار هزار نفر در مراسم امروز شرکت کردند، افزود: حضور مردم نسبت به سالهای قبل به علت شروع مدارس و پایان تعطیلی ها کمتر بود.
وی با بیان اینکه مردم متدین فش همچون سالهای گذشته با تهیه غذای گرم از میهمانان در خانه های خود پذیرایی کردند.

** هنر تعزیه باید زنده بماند
مشاور استاندار کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید کرد: مراسم بزرگ تعزیه روستای فش، زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و روحیه شهادت و ایثار است که آشنایی جوانان با این فرهنگ را به دنبال دارد.
حجت الاسلام ربیع صالحی ادامه داد: هنر تعزیه باید زنده بماند و نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شود تا در برافراشتنه ماندن پرچم نهضت بزرگ حسینی نقش اساسی ایفا کند.
وی گفت: روستای فش با توجه به قدمت تاریخی و مذهبی و ظرفیتی که در آن وجود دارد، نیاز است که حمایت هایی بیشتری در جهت ساخت تکیه انجام شود.

** تکیه روستای فش ساخته می شود
فرماندار کنگاور هم به خبرنگار ایرنا، گفت: همه ساله همزمان با روز سوم شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در این شهرستان شور حسینی برپاست و فش به کانونی ثابت برای عزاداران تبدیل شده است.
خیراله خزایی در ادامه از اجرای برنامه هایی همچون مراسم تعزیه خوانی به عنوان اشاعه دهنده شعائر مذهبی و دینی در سطح جامعه یاد کرد و افزود: برگزاری چنین آیین هایی می تواند آحاد مختلف جامعه به ویژه نسل جوان را بیش از پیش با عاشورا و قیام کربلا آشنا سازد.
وی اضافه کرد: تعزیه هنری مردمی است و تاکنون با همت والای مردم فش پایدار مانده که امید است با حمایت های بیشتر مردم و مسئولان شاهد پیشرفت های چشمگیری در این زمینه باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه این مراسم آیینی به نام روستای فش به ثبت ملی رسیده است، اظهار داشت: ضرورت نوع شکل و ساختار برگزاری این مراسم با ساخت تکیه ای در خور شان این مراسم احساس می شود.
خزایی اظهار کرد: با رایزنی های که با مدیرکل اداره میراث فرهنگی کرمانشاه صورت گرفته و با اعتباراتی که اختصاص داده می شود، امیدواریم به زودی کلنگ ساخت تکیه برای نمایش تعزیه به زمین زده شود.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.