به گزارش ایرنا ، بابک رضازاده روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: در سه ماه اول سال 95 ضایعات خون در استان اردبیل 2 هزار و 76 واحد، در سال گذشته 915 واحد و چهار ماه امسال نیز به 331 واحد کاهش یافته است.
او با اشاره به اینکه یک درصد از خون اهدایی برای انجام آزمایش و کنترل کیفی آن برداشته می شود ، اظهارداشت: با تلاش همکاران و مردم انتقال خون اردبیل در همه شاخص های تعیین شده در زمینه سلامت خون و فرآورده‌های خونی جزو استان ‌های برتر کشور به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: در ایام محرم هم استان اردبیل چندین سال متوالی است که در نوبت دهی و اهدای خون در بین استان های کشور رتبه اول را داراست.
رضازاده با بیان اینکه پارسال 6.2 درصد اهدا کنندگان خون در استان اردبیل بانوان و 93.8 درصد آقایان بودند، گفت: تلاش می شود تعداد بانوان اهدا کننده خون در استان افزایش یابد به طوری که در سه ماه امسال تعداد بانوان اهداکننده خون 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
او تعداد خون اهدایی در استان اردبیل را در چهار ماه امسال 12 هزار و 600 واحد عنوان کرد و افزود: مقدار خون اهدایی در این استان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل انتقال خون استان اردبیل بیان کرد: 61.26 درصد در استان اهدا کنندگان مستمر خون هستند و اهدا کننده مستمر کسی است که در طول سال حداقل 2 بار خون اهدا کند.
وی ادامه داد: در سال 95 در تهیه خون مراکز درمانی استان 100 روز بحرانی داشتیم در حالی که در سال 96 یک روز هم بحرانی وجود نداشت.
وی اضافه کرد: 100 درصد نیاز خونی و فرآورده های خونی بیمارستان ها و مراکز درمانی توسط انتقال خون استان تامین شده و مازاد آن نیز برای تامین نیاز سایر استان های کشور به تهران فرستاده می شود.
رضازاده از اجرای طرح سپاس برای یک هزار و 200 واحد خونی در استان خبر داد و گفت: در این طرح با موافقت و اطلاع اهدا کننده از خون نمونه برداری شده و به بانک خون تهران فرستاده می شود تا بعد از آنالیز کامل با دستگاه های پیشرفته و مطمئن از سالم بودن آن در پیوندها و سلول های بنیادی برای بیماری های خاص استفاده شود.
مدیرکل انتقال خون استان اردبیل افزود: در سال های اخیر اقدامات خوبی در تجهیز و نوسازی دستگاه های مورد نیاز انتقال خون استان انجام شده و هم اکنون انتقال خون اردبیل از لحاظ امکانات سخت افزاری جزو سه استان برتر کشور است.
وی از احداث ساختمان جامع انتقال خون استان اردبیل در زمینی به مساحت سه هزار و 600 متر مربع خبر داد و بیان کرد: کلنگ احداث این ساختمان در هفته دولت به زمین زده خواهد شد و 60 درصد اعتبار آن توسط سازمان انتقال خون کشور و مابقی آن از اعتبارات استانی تامین خواهد شد.
6130/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.