حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طول تاریخ دشمنان دانا و دوستان نادان با اغراض متفاوت خدشه و خلل هایی را بر نهضت و فرهنگ اصیل و غنی عاشورا وارد ساخته و به نوعی قیام عاشورا را از تحریف های غلط خود متاثر کرده اند.

وی افزود: دشمنان با توجه به اشراف کامل به عظمت، پیامد و سیاست های قیام عاشورا با هدف کاهش تهدیدهای متاثر از این نهضت آزادی بخش و دوستان نادان با نیت ترویج حرکت عاشورا به قیام امام حسین (ع) ضربه وارد کرده اند.

** بدعت ها و سنن غلط اهداف نهضت عاشورا را به انحراف می کشاند

کریمی تبار یادآور شد: به عنوان مثال یکی از بدعت های نازیبا و نامانوس با نهضت عاشورا ضد فرهنگ قمه زنی به نیت نزدیکی با عمق فاجعه شهادت حضرت اباعبدالله (ع) و یارانش است در حالی که این نوع رفتارهای ناشیانه با اصل قیام عاشورا همخوانی و سازگاری ندارد و یک تبلیغ ضد دین محسوب می شود، چرا که چهره ای خشن و مخالف با سلامت و کرامت انسانی از دین اسلام و هدف شهدای کربلا را به جهانیان نشان می دهد.

وی توضیح داد: امام حسین (ع) با قیام خونین خود خدمتی ماندگار به بشریت کرد چرا که این امام همام با فدا کردن خود و عزیزانش راه مبارزه با ظلم و بیداد را برای آیندگان هموار کرد تا انسانیت در مسیر درست خود قرار بگیرد اما ایجاد بدعت، سوال های انحرافی، تحریف، سنن غلط و شبهات باعث تغییر مسیر تدریجی این حرکت تاریخی انسان ساز می شود.

وی گفت: در همایش بزرگ اربعین که چشم جهانیان را خیره می سازد، روش های غلط نظیر همین قمه زنی موجب می شود غیرمسلمانانی که از ماهیت واقعی عاشورا و دین اسلام خبر ندارند با دیدن صحنه های خشن و نازیبای قمه زنی و مواردی از این قبیل به جای جذب به فرهنگ عاشورا دچار دافعه شوند و اسلام و قیام اباعبدالله را خشن و خونریز بنگارند.

** دشمن پیکار با نهضت عاشورا را به فضای مجازی کشانده است

کریمی تبار به نقش دنیای مجازی در تحریف یا تقویت درست نهضت عاشورا اشاره کرد و افزود: فضای مجازی به مثابه تیغ دو لبه ای فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی است که هم می تواند محلی برای تجمع مریدان و دلسوختگان واقعی اهل بیت و هم فرصتی برای دشمنان به منظور تخریب و تحریف این نهضت باشد.

وی اظهار داشت: دشمنان به کمک ظرفیت عظیم و قدرتمند فضای مجازی و رسانه های جمعی با نگاهی هوشمندانه و هدفدار سعی در القای مسیرهای انحرافی و ورود شبهه، بدعت و سنن غلط در نهضت عاشورا می کنند تا در جامعه مسلمانان و شیعیان اصل ظلم ستیزی و مبارزه با ظالم و اشاعه فرهنگ و سنت امر به معروف و نهی از منکر کمرنگ و بی اثر شود.

 وی با بیان اینکه عشق به امام حسین (ع) و شهدای کربلا در قلوب مسلمانان اعم از شیعه و سنی موج می زند، تاکید کرد: باید این مسیر تعالی بخش بدور از هر گونه زنگار غیرمنصفانه ای که با اصالت نهضت عاشورا همخوانی ندارد در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه طیف جوان و نوجوان مدیریت شود.

** مبلغان دینی باید زنگارهای انحرافی را از چهره واقعی مکتب عاشورا بزدایند

امام جمعه ایلام نقش مبلغین، روحانیون و کارشناسان دینی را در هدایت درست افکار و احساسات مردم انکارناپذیر دانست و تاکید کرد: با توجه به شور و اشتیاق ذاتی مردم به امام حسین و اهل بیت (ع) و قیام خونین ایشان، مبلغان دینی باید این شور و اشتیاق را هدفمند و با بصیرت و در راستای اهداف قیام عاشورا مدیریت کنند تا این مکتب والای الهی در مسیر درست خود تا ابد ماندگار شود.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر ایستگاه ها یا هیات های عزاداری نبود مبلغ یا کارشناس مذهبی به عنوان یک خلع احساس می شود، گفت: نبود کارشناس و مبلغ دینی برای پاسخگویی به سوالات و شبهات جوانان در ایستگاه ها و هیات های مذهبی یک تهدید و فرصت مناسب برای دشمنان به شمار می آید تا فرهنگ غنی عاشورا را از مسیر درست خود به انحراف بکشانند و قشر جوان و نوجوان را از این راه درست گمراه کنند.

وی به مبلغان و کارشناسان دینی توصیه اکید داشت که با صراحت و شجاعت و با استناد به واقعیت ها جواب شبهات و فرافکنی های دشمنان در فضای مجازی و حقیقی را بدهند تا ذهن مخاطب جوان و نوجوان از چالش های القا شده توسط دشمنان خالی شود و آنها ماهیت وجودی اهداف امام حسین (ع) را درک کنند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی حرکت امام حسین (ع) ترویج نماز در جامعه مسلمانان است، افزود: ایشان در روز عاشورا و در بحبوهه جنگ اقامه نماز کردند تا به آیندگان اهمیت جایگاه نماز را یادآور شوند و اکنون نیز باید عزاداران امام حسین (ع) باید در کنار سینه و زنجیرزنی نسبت به خواندن نماز و رعایت شعائر دینی که از اهداف قیام آن حضرت بود اهتمام داشته باشند.

** چرا هزینه ایستگاه های صلواتی و موکب ها برای فقرا و عمران کشور هزینه نمی شود

وی یادآور شد: یکی دیگر از انحرافات و شبهات ایجاد شده درباره ماه محرم و ایام اربعین موضوع برپایی ایستگاه های صلواتی و موکب های اربعین و هزینه کرد برای این اماکن است که دشمنان با القای اینکه این هزینه ها برای فقرا یا عمران کشور صرف شود.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام توضیح داد: با توجه به ماهیت اصلی نهضت و فرهنگ عاشورا و آثار و پیامدهای انسان ساز آن، دوستان اهل بیت (ع) باید آگاه باشند که فریب نیرنگ القاهای دشمنان را نخورند و بدانند که این گونه مصارف و خرج ها برای عزای امام حسین (ع) در واقع سرمایه گذاری در راستای ترویج اصل و اهداف قیام برای آگاهی بخشی به نسل های آینده است.

وی تاکید کرد: عاشورا و اربعین یک حرکت عبادی، سیاسی و نمایشی از رزمایش بزرگ نهضت امام حسین (ع) است که در سال های اخیر به ویژه اربعین نمود و عینیت بیشتری یافته تا نگاه دنیا به اصل واقعه عاشورا معطوف شود و خدمات رسانی به زائران اربعین که با عشق و بصیرت قدم در این مسیر می گذارند یک فریضه و سنت است که البته بخشی از این خدمات دهی را افراد به صورت خودجوش و جامعه خیرین تقبل کرده اند.

کریمی تبار گفت: در ایام محرم و اربعین دشمنان در لباس دوست و با القای نیت کمک به نیازمندان به جای ایجاد موکب و هیات های عزاداری وارد صحنه می شوند تا اصل و ماهیت قیام را کمرنگ کنند و به حاشیه بکشانند و با این شبهات و سوال های انحرافی مردم به ویژه قشر جوان و نوجوان را با دور کردن از نهضت عاشورا، نسبت به سنن درست مایوس و دور کنند در حالی که از قَبَلِ همین هیات ها و ایستگاه های صلواتی بسیاری از نیازمندان جامعه ارتزاق می کنند.

وی افزود: در طول تاریخ دستگاه دشمن به طرق مختلف سعی داشته که صدای شهدای کربلا را خاموش کند اما نتواسته و در عصر حاضر با توجه به توسعه فناوری های نوین دشمن با تولید انواع رسوم و بدعت های غلط، شبهه افکنی، تلاش برای ترسیم قیافه ای خشن و خونریز از اسلام و نهضت عاشورا در حال مبارزه با قیام و مکتب امام حسین (ع) است و در این راه سرمایه گذاری های مالی و معنوی کلانی کرده که هزینه های برپایی ایستگاه صلواتی و هیات های مذهبی که با ترفند دشمنان بزرگ نمایی شده در برابر سرمایه گذاری دشمن برای تحریف اهداف قیام عاشورا و همایش اربعین اندک و ناچیز است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف شوم دشمنان تلاش برای دین زدایی و قبح شکنی از رسالت قیام عاشوراست، تاکید کرد: دشمن با ورود به فضای مجازی و از طریق این جبهه بدون از دست دادن تلفات انسانی و با سرمایه گذاری در این حوزه در حال پیشبرد اهداف خود است.

۷۱۷۲/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.