به گزارش روز سه شنبه ایرنا، افرادی که با ورود به این حرفه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان را می سازند و دغدغه شان در کنار انعکاس فعالیت دستگاه ها، پیگیری و بررسی مشکلات مردم و جامعه و ارایه راهکارهای رفع آن است.

رفتن به بطن جامعه، برخی مواقع نقش بازی کردن، احساس درد کردن و از نزدیک مشکلات را دیدن و حس کردن و انعکاس واقعی مشکلات بدور از غرض ورزی آغاز کار یک خبرنگار است و شاید به همین دلیل است که این شغل در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار می گیرد.

بی شک وظیفه یک خبرنگار تنها نوشتن نیست، خبرنگاران باید با احساس مسئولیت اجتماعی که دارند بحرانهای جامعه را برای کاهش حداقلی و رفع منعکس کرده و در این زمینه تحلیلهای جامع و درستی داشته باشند.

تعدد شبکه های مجازی، ورود آسیبهای اجتماعی نوین جامعه در دهه اخیر کار خبرنگاری را سنگین تر کرده و آنها باید با احساس مسئولیت ویژه رسالت خود را انجام دهند.

اما براستی رسالت واقعی خبرنگاران چیست و آیا این قشر در انجام آن موفق بوده اند؟

پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و منشور اخلاقی رسانه‌ها، جلوگیری از تحلیلهای سوگیرانه و بهره برداری سودجویانه، مطالبه گری حق مردم، بروز بودن، توجه به نیاز مخاطبان، تلاش برای احقاق حقوق مردم و غیره از عمده رسالتهایی است که مسئولان حوزه رسانه استان بر آن تاکید داشته تا خبرنگاران با احساس مسئولیت مضاعف آنها را اولویت کاریشان قرار دهند.

***ورود شجاعانه برای احقاق حقوق مردم رسالت خبرنگاران است
رئیس خانه مطبوعات استان ایلام نیز در این خصوص معتقد است: رسالت اصلی یک خبرنگار جلب اعتماد مردم، نشر اخبار درست و دارای منبع موثق و بیان حقایق و واقعیتهای جامعه است.
عبدالحمید کرمی افزود: خبرنگاران همچنین باید در مسایل و مشکلات جامعه ورود شجاعانه ای برای احقاق حقوق مردم داشته باشند.
وی با اشاره به ضرورت توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور گفت: خبرنگاران باید به عنوان چشم ناظر و گوش شنوای مردم حلقه بین مردم و مسئولان را به زیباترین وجه ممکن حفظ کنند.
به عقیده کرمی، عرصه خبرنگاری و رسانه با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی و دسترسی آسان به اخبار و اطلاعات ایجاب می کند که خبرنگاران در جهت تقویت سواد رسانه ای و آشنایی با رویدادها و مسایل روز و تهیه اخبار دقیق و مورد نظر بتوانند در این عرصه با موفقیت گام بردارند.

*** 1۷ مرداد، فرصتی برای بازخوانی رسالت خبرنگاران

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با تبریک 17 مردادماه به جامعه خبرنگاران این روز را در واقع فرصتی برای بازخوانی رسالت خبرنگاران عنوان کرد و گفت: روز خبرنگار علاوه بر تکریم خبرنگاران، فرصتی برای بازخوانی نقش و رسالت خطیر آنان است.

عمران خودآموز بیان کرد: پیشرفت فناوری‌های نوین ارتباطی و تنوع گونه‌های رسانه‌ای، مسئولیت حرفه‌ای خبرنگاران را دست‌خوش تغییر کرده و نگاه مردم به رسانه‌ها نیز متفاوت‌تر از پیش شده است.

وی ادامه داد: اگر تلقی سنتی از رسانه‌ها، انتشار اخبار، اطلاعات و تحلیل‌های واقعی از رویدادها بود و آگاهی بخشی کار ویژه و اصلی مطبوعات به شمار می‌رفت، امروزه به دلیل بهره‌برداری‌های سودجویانه از رسانه‌ها، انتشار اخبار جهت‌دار و تحلیل‌های سوگیرانه که با هدف  انحراف افکار عمومی از مسیر آگاهی صورت می‌گیرد، بسیاری از رسانه‌ها را به ضد خود تبدیل کرده بود و چه بسا رسانه‌ای که باید رسانا و خبرنگاری که باید پیامبر راستین آگاهی و دانایی باشد، در مسیر سلب آگاهی و نقض دانایی قلم زند.

وی اظهار کرد: در این بین، پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و منشور اخلاقی رسانه‌ها اهمیتی مضاعف می‌یابد و می‌تواند به احیای هویت اصیل رسانه‌ها و جایگاه ارزشمند خبرنگاران منجر شود چرا که، کارکرد رسانه‌ها پیگیری نهضت شفافیت و پرده‌برداری از پستوهای نموری است که تاباندن نور آگاهی بر آن متضمن منفعت عمومی است.

وی گفت: بدون شک ۱۷ مرداد فرصتی برای بازیابی و بازخوانی این هویت اصیل و رسالت خطیر است که ممکن است در معرض تهدید هایی نظیر سستی باور خبرنگار به مسئولیت حرفه‌ای خود در این سیر قهقرایی و افول جایگاه رفیع رسانه قرار گیرد.

*** کوشش خالصانه برای تحقق رسالت خبرنگاری

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز در این زمینه معتقد است:اگرچه سابقه فعالیت رسانه ای در استان ایلام به اوایل دهه 70 بر می گردد اما رسانه های استان با وجود نوپا بودن، پیرتجربه و کارآزموده هستند.

یونس قیطانی افزود: در استان ایلام با توجه به فقدان مراکز دانشگاهی و آکادمیک در زمینه روزنامه نگاری ولی با پشتوانه تلاش و علاقمندی نسل اول مطبوعات امروز شاهد بالندگی و بلوغ فکری خبرنگاران و روزنامه نگاران نسل جوان ایلامی هستیم که همپا و در برخی مواقع جلوتر از سایر استان های کشور حرکت پیشرفت کننده ای دارند.

وی ادامه داد: بدون شک رسالت عام و اصلی رسانه ها اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و مطالبه گری حق مردم است که رسانه های استان ایلام و جامعه بزرگ و کم توقع خبرنگاری استان با تمام وجود و به مدد بضاعت خویش در راستای تحقق این وظایف خالصانه کوشیده اند.

وی اظهار کرد: اگرچه امروز مشکلات اقتصادی، عدم زیرساخت های مناسب بخش خصوصی، عدم پیوست های فرهنگی و رسانه ای بخش های خصوصی موجود در استان، مشکلات بیمه ای و غیره موجب دغدغه خبرنگاران شده امّا با این حال در بزنگاه های حساس و بحران های انسانی و طبیعی همچون سیل امسال یار و یاور مردم و مسئولان بوده اند.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: امروز برای عرض اندام در فضای رسانه ای و با وجود پدیده های نوظهور فضای مجازی و پدیده هایی همچون خود رسانه ای، روزنامه نگاری شهروندی، روزنامه نگاری دیالکتیک، ورود افراد غیر متخصص و ... نیاز مبرم به ورود نخبگان و خبرنگاران با تجربه و کارآزموده استان برای پاسخ به نیاز مخاطبان در تمام سطوح طبقات اجتماعی و سنی احساس می شود.

*** توجه به مخاطب اولویت خبرنگاران باشد

معاون اطلاعات و اخبار صدا و سیمای مرکز ایلام نیز در خصوص رسالت خبرنگاران معتقد است: خبرنگاران ضمن داشتن تعهد و مسئولیت اجتماعی باید در هر شرایطی توجه به مخاطب را در اولویت قرار دهند.

مهدی فتاحی افزود: خبرنگاران در پردازش رسانه ای باید منافع مخاطبان را مد نظر قرار داده و ملاحظات و مباحث حواشی در مقابل اصل منافع مخاطبان پر رنگ نباشد.

وی با بیان اینکه یک خبرنگار باید ضمن بروز بودن، درد جامعه را به تصویر کشیده و قلم زنی کند گفت: ساختار و محتوای کلیشه ای مطالب پاسخگوی مخاطبان امروزی نیست.

به عقیده وی، دوره کنونی دوره رسانه های تعاملی بوده و خبرنگار به عنوان تولید کننده محتوا می تواند جریان ساز بوده و باید از نظر شکلی، نرم افزاری و سخت افزاری بروز باشد و هماهنگ با شتاب تحولات به عنوان یک رسانه مرجع پاسخگویی نیاز و تمایلات مخاطب باشد.

17مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا در مزار شریف افغانستان توسط طالبان به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.
بیش از 200خبرنگار در استان ایلام مشغول فعالیت هستند.
7171/6034

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.