کارشناسان نظامی معتقدند مهران متعلق به کسی است که قلاویزان را در اختیار داشته باشد. به همین خاطر نیروهای عراقی در آغاز جنگ تحمیلی، قلاویزان را اشغال و با ایجاد میادین مین، سنگرهای فراوان، کانال‌ها و بشکه‌های انفجاری، مواضع خود را مستحکم کردند اما با اجرای عملیات کربلای 1 در 10 تیر ماه سال 65 ارتفاعات قلاویزان پس از 6 سال آزاد شد.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، یادمان شهدای قلاویزان در 6 کیلومتری جنوب غرب مهران و در مجاورت مرز و ارتفاعات غربی قلاویزان قرار دارد. این ارتفاعات ازشمال به مهران، از غرب به رزباطیه عراق از شرق به ارتفاعات آب‌زیادی و از جنوب به دشت حصان عراق محدود می‌شود.

اهمیت این ارتفاعات به گونه‌ای است که کارشناسان نظامی معتقدند مهران متعلق به کسی است که قلاویزان را در اختیار داشته باشد. به همین خاطر نیروهای عراقی در آغاز جنگ تحمیلی، قلاویزان را اشغال و با ایجاد میادین مین، سنگرهای فراوان، کانال‌ها و بشکه‌های انفجاری، مواضع خود را مستحکم کردند اما با اجرای عملیات کربلای 1 در 10 تیر ماه سال 65 ارتفاعات قلاویزان پس از 6 سال آزاد شد.

این ارتفاع حساس و مسلط بر منطقه یکی از محورهای اصلی عملیات کربلای 1 و الفجر 3 است و ده‌ها شهید سرافراز لشگر 41 ثاراله و لشگر 11 امیرالمومنین (ع) در آن به شهادت رسیده‌اند و به همین جهت نقطه ایثار و یادمان شهدای قلاویزان نامیده شده است.

این نقطه حماسی در سال 1373 به وسیله شهید «کاظم فتحی‌زاده» شناسایی و معرفی شد و در سال 1380 با نصب پرچم و یک ویترین ادوات نظامی، به یادمان دفاع مقدس مبدل شد تا آنکه در جریان ساخت نمازخانه یادمان در 24 بهمن ماه سال 85 پیکر دو شهید گمنام کشف و یکی از پیکرها در یادمان خاک سپاری شد.

شهرستان مهران با دارا بودن مناطق عملیاتی‌ از قبیل میمک، کله قندی، قلاویزان، یادمان ایثار، گرمیشه، تپه‌شنی و چنگوله، هر ساله پذیرای کاروان‌های راهیان‌نور است که یادمان نقطه ایثار چند سالی است که مورد بازدید کاروان‌های راهیان‌نور غرب کشور قرار می‌گیرد.

یادآور می‌شود تاکنون بیش از 80 شهید در این نقطه تفحص شده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.