بی شک یکی از مهم ترین پدیده های شگرف و خارق العاده طبیعی استان ایلام وجود دریاچه دوقلوی آبدانان می باشد که با وجود گفته ها ونوشته های فراوان به دلایلی خارج از این مبحث از دید گردشگران کشور مغفول مانده است.
اگر چه این دریاچه در دو دهه اخیر برخلاف قاعده اسامی خاص به سیاه گاو مکتوب و نامبردار شده است اما نام محلی آن سیاگ او می باشد.
دریاچه دو قلوی سیاگ او آبدانان که به عنوان میراث فرهنگی طبیعی ثبت شده در فاصله هشت کیلو متری سراب باغ و 26 کیلومتری شمال شرقی شهرستان آبدانان واقع شده است.
سیاگ او دارای 12 متر عمق و چهار هزار و 500 متر مساحت است که در دو دریاچه زیبا بوسیله کانالی طبیعی به عرض 1.5 متر و عمق یک متر و به طول هشت متر به هم مرتبط هستند.
این دو دریاچه دارای آبی زلال بوده به طوری که می توان تا عمق سه متری آن را شبیه آکواریومی پر از ماهی است مشاهده کرد.
اطراف این دریاچه ها را دشت ها و کوه های مرتفع گچی و صخره های بزرگ فرا گرفته و جلوه ای زیبا به طبیعت منطقه بویژه در فصل های بهار و پاییز می دهد.
وجود ماهیان و آبزیان متنوع ، سنگواره ها ، پوشش گیاهی متنوع شفافیت آب ، فوران آب از عمق دریاچه ، خزندگان کمیاب در داخل دریاچه ، سردی شگفت انگیز آب در تابستان و گرمی آن در زمستان و آبدهی بسیار بالای آن با وجود خشکسالی های سال های گذشته از جمله ویژگی های ممتاز این اثر دیدنی و طبیعی است. این دریاچه در فصل بهار و اواخر زمستان از تفرجگاه‌های اهالی مردم استان ایلام و شهرستان آبدانان است هر چند آب و هوای منطقه امکان حضور گردشگران در طول ایام سال را ممکن کرده است.
سرچشمه سیاگ او رودخانه ای به همین و همچنین وجود چشمه‌های جوشان شیرین داخل دریاچه است.
رودخانه سیاه گاو با عبور از میان دره های میان کبیرکوه که در جنوب شرقی آبدانان قرار دارد، به سمت دریاچه دوقلو حرکت می کند و ابتدا به دریاچه اول و با کمی اختلاف سطح به دریاچه دوم می ریزداین دو دریاچه توسط یک کانال طبیعی به یکدیگر وصل شده اند، عرض این کانال 8 متر و عمق آن 4 متر است که به طول 70 متر به طور طبیعی ساخته شده ، تا این دو دریاچه را به یکدیگر وصل کند.
قسمت های حاشیه ای دریاچه کم عمق است و کف آن به راحتی دیده می شود اما به یکباره عمق آب به بیش از دو متر می رسد.
یکی از مهمترین ویژگی دریاچه های دوقلو ی گاو سیاه وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب دریاچه و وجود چشمه های جوشان شیرین داخل دریاچه که موجب شده است که دریاچه همواره آبی شیرین، قابل شرب و سرشار از املاح معدنی داشته باشد.
آب دریاچه سیاه گاو با جریان یافتن در رودخانه سیاه گاو به سمت مزارع کشاورزی رفته و موجب ابی شدن کشت محصولات زراعی شده9 است.

**شرح سیاو همه زیبایی و جذبه نیست
شرح سیاو همه زیبایی و جذبه نیست که فرسایش و تاثیر و مداخله طبیعی و انسانی این دریاچه هزاران ساله را دستخوش تهدید کرده است.
اما جدا از زیبایی‌های این پدیده، کارشناسان جغرافیایی و زمین‌شناسی معتقدند در حال حاضر فرسایش، این دریاچه را تهدید می‌کند و مساحت دریاچه به همین دلیل در حال کم شدن است.
عمق و مساحت دریاچه دوگانه در چند دهه اخیر متاثراز فرسایش خاک کوهستان های اطراف و رسوب و گاه پسماندهایی که با رودخانه سرچشمه به سیاو می رسد در حال کم شدن است.
لایروبی سیاو کمترین شکرگذاری این شگرف خداداد محسوب می شود.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.