به گزارش ایرنا، ایلام استانی کوهستانی و دارای طبیعتی چشم نواز است که 640 هزار جنگل دارد که اغلب آنها را درختان بلوط تشکیل می دهد، بطور قطع اگر مسائل زیستی محیطی مثل مدیریت زباله ‌ها و پسماند به خوبی مدیریت نشود فاجعه‌ای بزرگ در طبیعت بکر استان رقم خواهد خورد.
آنچه هم اکنون در بیشتر روستاهای و شهرهای استان ایلام مشاهده می‌شود عدم مدیریت صحیح دفع پسماند است که بیشتر زباله‌ها در اطراف و خارج از شهرها در طبیعت رها شده است.
این مسئله علاوه بر تهدید جدی برای سلامت مردم روستاها و شهرهای استان، موجب آلودگی خاک، آب و طبیعت استان شده و اگر راهکاری جدی برای آن در نظر گرفته نشود، در آینده خسارت‌های جبران ناپذیری به استان وارد خواهد کرد.
هم اکنون طبق آمار روزانه بیش از 600 تن زباله در مناطق شهری و روستایی استان ایلام تولید می شود که افزون بر 2 تن از این میزان مربوط به زباله های بیمارستانی است.

** طبیعت، محل‌های دفن زباله‌ها در ایلام
یکی از کارشناسان مسائل زیستی محیطی در ایلام در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: متأسفانه آنچه در شهرها و به خصوص روستاهای استان ایلام مشاهده می‌شود، پسماندها رها شده در طبیعت استان بدون هیچ گونه دفن اصولی است.
جهانبخش کریمیان تصریح کرد: حجم تولید پسماند رها شده در اطراف شهرها و روستاها استان بسیار بالاست و حتی گاهی شاهد آتش زدن این پسماند هستیم که آلودگی‌ها را چند برابر می‌کند.
وی افزود: هیچ یک از روش‌های نوین برای مدیریت پسماند شامل تفکیک، دفن اصولی، استفاده از خودروهای مخصوص زباله و … در استان استفاده نمی‌ شود.
این کارشناس مسائل محیط زیست یادآور شد: در کنار جاده‌های روستایی استان ایلام جایگاه مخصوصی برای دفع اصولی زباله مشاهده نمی‌شود و همین عامل تهدید بزرگی برای سلامتی مردم و محیط زیست و گونه‌های جانوری و گیاهی است.
کریمیان گفت: هم اکنون 80 درصد زباله های تولید شده در استان ایلام بصورت غیربهداشتی و غیراصولی دفع می شوند که خطری بزرگ برای مردم و طبیعت ایلام محسوب می شود چراکه تنها سه درصد زباله ها در ایلام بازیافت می شوند.
طبق اعلام کارشناسان سرانه تولید زباله کشور در شبانه روز 600 گرم است در حالی که این میزان در ایلام با 800 گرم بالاتر از میانگین کشوری است.

** پسماند بزرگترین مشکل زیست محیطیی در ایلام است
مدیرکل محیط زیست استان ایلام نیز در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشکل عمده ای که استان ایلام به لحاظ محیط زیست وجود دارد، بحث پسماند است.
سید اسدالله هاشمی افزود: متأسفانه ایلام یکی از استان‌هایی است که هم حجم تولید پسماند آن بالا بوده و در در کنار آن مدیریت پسماند صحیح ، اصولی و بهداشتی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه به منظور جلوگیری از پراکندگی مکان ‌های دفن زباله، باید کارگروه‌های مدیریت پسماند در اسرع وقت نسبت به انتخاب یک مکان برای دفن پسماندهای عادی مناطق استان اقدام کنند، اظهار داشت: مسئله پسماند از اولویت‌های محیط زیست استان است و در این راستا تعدادی از شهرداران استان را به دلیل عدم جمع آوری، حمل و دفن اصولی پسماندهای شهری به مراجع قضائی معرفی شده اند.
هاشمی گفت: مدیریت پسماند در شهرها به عهده شهرداران و در روستاها به عهده دهیاران و غیر از آن به عهده بخشداران است، حتی شهر ایلام که به عنوان مرکز استان شناخته می‌شود، وضعیت پسماند آن بسیار نابسامان است.
مدیرکل محیط زیست ایلام بیان داشت: محیط زیست استان از جایگاه قانونی خود در برخورد با متخلفان و آلوده‌کنندگان محیط زیست استفاده می‌کند چراکه هرگونه تهدید علیه بهداشت عمومی قابل چشم پوشی نیست.
هاشمی عنوان کرد: شهرداری ‌ها باید با استفاده از روش‌های نوین مدیریت پسماند و استفاده از خودروهای مخصوص حمل زباله و پیگیری ایجاد کارخانه کمپوست در استان و فرهنگ سازی جهت اجرای برنامه تفکیک از مبدأ و استانداردسازی مراکز دفن، شرایط مدیریت پسماندها را بهبود بخشند.

** دفع غیر بهداشتی پسماندهای عفونی و پزشکی در ایلام
وی ادامه داد: مشکل دیگری که استان ایلام به لحاظ محیط زیست دارد، دفع غیر اصولی پسماندهای عفونی یا پزشکی است که به مسئولان مربوطه تذکرات لازم داده شده است.
هاشمی عنوان کرد: دستور کار اصلی محیط زیست این است که پسماند استان و به خصوص پسماند پزشکی را مدیریت کند زیرا که در شأن مردم ایلام نیست که این پسماندها در طبیعت رها شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام تصریح کرد: پسماندهای عفونی تولید شده در بیمارستان‌ها باید از محل تولید، ابتدا بی خطرسازی و سپس سایر فرآیندها انجام شود، بر اساس قانون مدیریت پسماندها، تمامی مراکز تولید زباله‌های عفونی از جمله بیمارستان‌ ها ملزم به نصب و راه اندازی دستگاه‌ های بی خطرساز در محل مراکز خود هستند.
مدیرکل محیط زیست ایلام با اشاره به اینکه کارخانه بازیافت یکی از حلقه‌های مفقود مدیریت پسماند شهری در ایلام است، یاداور شد: امیدواریم با احداث و راه‌اندازی طرح بازیافت و کمپوست زباله، مشکل پسماندهای شهر ایلام و شهرستان‌های اطراف مرتفع شود.
هاشمی گفت: این مسئله باعث شده که آلودگی خاک و منابع آب‌های زیرزمینی سطحی در استان به وجود آید و با آتش زدن آنها گازهایی آزاد شود که سرطان زا و خطرناک هستند.
وی اضافه کرد: مسئله پسماندها برای مردم ایجاد آلودگی می‌کند، شهرداران به موازات کارهای عمرانی باید مدیریت پسماند را نیز انجام دهند چراکه دولت بودجه‌هایی را در اختیار آنها قرار داده است.
وی افزود: نباید حفظ محیط زیست اولویت‌های سوم و چهارم شهرداران باشد، در سطح نظام محیط زیست یکی از اولویت‌های اصلی کشور است.
استان ایلام 20 هزار کیلومتر مربع گستره دارد که از این مقدار 87 درصد را جنگل و مرتع تشکیل می دهد.
145 گونه درخت و درختچه در ایلام شناسایی شده که 90 درصد آن را درختان بلوط، 6 درصد پسته وحشی (بنه) و بقیه را گونه های مختلط تشکیل داده است.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.