به گزارش ایرنا، نمایشگاه های بهاره هر ساله در آخرین ماه سال برای دسترسی آسان مردم به کالاهای اساسی و بمنظور جلوگیری از افزایش قیمت ها و همچنین راحت شدن شرایط خرید و تامین مایحتاج عمومی برای خانوارها در مراکز استان ها و سایر شهرها راه اندازی می شود.
شهروندان نیز برای صرف جویی در وقت و زمان بسوی این غرفه ها سرازیر می شوند اما نداشتن تنوع و کیفیت کالا از جمله آسیب های محتملی است که می تواند از میزان تحقق اهداف نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در بازار پر رونق آستانه نوروز یا به تعبیر رایج آن 'بازار شب عید 'بکاهد.
نمایشگاه و فروشگاه های فصلی عرضه مستقیم کالا با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی، حذف واسطه ها، کنترل قیمت و کمک به اقتصاد خانواده ها برگزار می شود و اقلام مورد نیاز مردم باید دارای کیفیت و با قیمت مناسب ارائه و مردم از خرید خود رضایت داشته باشند.
سال گذشته نمایشگاه بهاره ایلام در پارک جنگلی چغاسبز با 213 غرفه و تخفیف 15 تا 20 درصد برگزار و با استقبال مردم روبرو شد.
شهرستان ها نیز با برپایی نمایشگاه های بهاره اقلام مورد نیاز را با قیمت مناسب به مردم عرضه کردند.
به روال مرسوم و همیشگی آستانه سال نو نمایشگاه بهاره ایوان نیز برای تامین نیازهای ضروری شب عید شهروندان برگزار شد هرچند متقاضیان نسبت به کیفیت کالاهای ارائه شده نظر مثبتی دارند اما به نظر می‌رسد از قیمت کالاها رضایت چندانی ندارند و اهداف فروشندگان نیز محقق نشده است.
یکی از شهروندان ایوانی در خصوص برپایی این نمایشگاه می گوید: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به شرط دارا بودن کیفیت و قیمت مناسب مفید است.
فریبا مرادی افزود: مردم با توجه به مشکلاتشان سعی در مدیریت منابع مالی خود دارند و در صورت عدم تفاوت قیمت کالاها در نمایشگاه و کیفیت نامطلوب علاوه بر صرف زمان و هزینه بار دیگر به فروشگاه های سطح شهر سرازیر می شوند.
وی یادآور شد: اولویت نخست همه خانواده ها تهیه اقلام اساسی از جمله برنج، روغن و مواد غذایی است که در این نمایشگاه بندرت دیده می شود و تهیه پوشاک برای فرزندانشان که در اولویت بعدی است با قیمت بالا مردم را از خرید باز می دارد.
یکی دیگر از شهروندان ایوانی که در حال خروج از نمایشگاه است در این خصوص گفت: با توجه به تبلیغات گسترده برای برگزاری چنین نمایشگاهی در فضای مجازی شاهد ارائه اقلام بی کیفیت در این نمایشگاه هستیم و بیشتر مراجعه‌کنندگان با خستگی و دستان خالی بار دیگر راهی بازارهای سطح شهر می‌شوند.
غلامعلی مهدیان افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی مردم برگزاری چنین نمایشگاه هایی برای تامین کالاهای اساسی از سوی مسئولان قابل تقدیر است اما از بین غرفه ها تعداد محدودی به کالاهای اساسی اختصاص دارد.
وی با انتقاد از قیمت کالاها تاکید کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه عرضه کالاهایی با قیمت مناسب است اما قیمت برخی از اقلام با مغازه های سطح شهر تفاوت ندارد.
شهروند دیگری از ایوان که ظاهرا از نمایشگاه رضایت داشته گفت: برای تامین نیازهای شب عید و عدم مراجعه به فروشگاه های متعدد و پراکنده بخشی از خریدهای خود را انجام داده ام.
مریم فرجی افزود: برگزاری چنین نمایشگاهی بدلیل وجود غرفه های متعدد باعث صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه ها می شود هر چند برخی ازاقلام اساسی در آن عرضه نشده است.
وی در خصوص قیمت کالاها و اجناس گفت: بدلیل نداشتن وقت برای مراجعه به مغازه های متعدد در سطح شهر اجناس مورد نیازی که به نظرم قیمت مناسبی داشته را خریداری نموده و قصد مراجعه به فروشگاه های سطح شهر را ندارم.
فرجی برگزاری چنین نمایشگاهی را برای مردم بشرط ارائه اقلام با کیفیت و قیمت مناسب ضروری دانست چراکه به گفته وی بسیاری از خانواده ها بدلیل شرایط اقتصادی نامناسب به امید خرید آسان تر و کاهش قیمت اجناس به این اماکن مراجعه می کنند.

** نظارت مستمر و دقیقی بر عرضه اقلام در نمایشگاه صورت می گیرد
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ایوان گفت: نمایشگاه بهاره ایوان با هدف عرضه مستقیم کالا، کنترل بازار شب عید و توزیع اقلام مورد نیاز مردم این شهرستان در زمینی به مساحت بیش از یک هزار متر مربع برگزار شده است.
علی آقا بابایی افزود: این نمایشگاه با 62 غرفه به مدت 10 روز از 26 بهمن تا 6 اسفند ماه جاری در پارک شهدا ایوان و با 10 تا 15 درصد تخفیف از ساعت هشت صبح تا 12 ظهر دایر خواهد بود.
وی در خصوص قیمت اجناس و کالاها در این نمایشگاه تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی در روزهای اخر سال برای تامین نیازهای اساسی مردم با قیمت مناسب است.
آقابابایی ادامه داد: طبق بررسی های بعمل آمده قیمت اجناس در این نمایشگاه با مغازه های سطح شهر تفاوت داشته و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر گرانفروشی و افزایش قیمت از سوی شهروندان ارائه نشده است.
وی اضافه کرد: در زمان برپایی این نمایشگاه تیم های بازرسی در محل مستقر شده و علاوه بر رصد قیمت ها با هر گونه تخلف اعم از گران فروشی و تقلب در عرضه کالا برخورد قانونی صورت می گیرد.
آقابابایی تاکید کرد: شهروندان ایوانی می توانند در صورت مشاهده تخلف از سوی غرفه داران به واحد نظارت این اداره و واحد رسیدگی به شکایات اصناف مستقر در نمایشگاه مراجعه و شکایت خود را به منظور رسیدگی اعلام کنند.
به گفته وی این غرفه ها ارزاق و کالاهای اساسی مردم اعم از مواد غذایی، پوشاک، کیف و کفش، شیرینی، آجیل و ... را تامین می کنند.
وی همچنین در خصوص عدم ارائه 2 کالای اساسی برنج و روغن در این نمایشگاه گفت: توزیع این اقلام در نمایشگاه بصورت محدود صورت می گیرد و با وجود پیگیری های فراوان موفق به عرضه این کالاها بصورت دولتی نشدیم.
آقابابایی تاکید کرد: بمنظور کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ها نیز 2 گروه چهار نفره مشترک اداره صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و نماینده دادستان در قالب بازرسی و نظارت در سطح شهرستان روزهای شنبه و چهارشنبه در 2 نوبت صبح و عصر برای نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی و غیر صنفی فعالیت می کنند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ایوان از شهروندان خواست هرگونه تخلف اقتصادی را از طریق تماس با شماره تلفن گویای 124 ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند تا در کمترین زمان مورد رسیدگی قرار گیرد.
آقابابایی تاکید کرد: نظارت بر توزیع کالا و خدمات، ایجاد بستر مناسب برای تامین مایحتاج عمومی، رسیدگی سریع و دقیق به شکایات مردمی و پرونده های تشکیل شده از اهداف اجرای طرح تشدید نظارت بازرسی وتنظیم بازار است.
به گزارش ایرنا، ایوان با جمعیت 55 هزار نفر در 35 کیلومتری شمال ایلام قرار دارد و دارای 2 هزار و 500 واحد صنفی فعال در قالب 10 اتحادیه در بخش های تولیدی، توزیعی و خدماتی است.
7180
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.