به گزارش خبرنگار ایرنا، همسران و مادران شهدا، زنانی هستند که دلهای بسیار بزرگی دارند، دلهایی به بزرگی اقیانوس آبی که گم گشته خویش را در هر صدای در و هر زنگ تلفن و در هر سلامی می جویند، چشم می گردانند و جای خالی عزیزشان را می بینند ...
مادران و همسران شهدا زنان صبور و مقاوم و بزرگی هستند که وصف مقاومت و صبوریشان کوه را تکان می دهد زیرا در برابر دلتنگی و بی تابی فرزندان کوچکشان با عشق برای حفظ آرامش وجودی آنان جای خالی همسرانشان را پر می کنند.
این روز تکریم مادرانی است که به ندای پیر و مراد خود، حضرت امام خمینی (ره) در زمان جنگ لبیک گفته اند و در هشت سال حماسه دفاع مقدس با تشویق همسران و فرزندان برومند خود با دلهایی به وسعت آسمان مردان خود را روانه جنگ با دشمن کردند تا این سرزمین از چنگال اهریمن در امان بماند و آزادیش حفظ شود.
بی گمان اگر ایثار و شهامت، شجاعت، صبر و استقامت این شیر زنان ایران زمین نبود، خدا می­دانست چه بر سر نهال نو پای انقلاب می آمد، این دلاور زنان بودند که فرزندان جوان و نوجوان خود را برای خط مقدم جبهه آماده می کردند و برای دفاع از ولایت سینه سپر می کردند تا یک وجب از خاک مقدس این سرزمین در دست دشمن نیفتد.
شیرزنانی که در پشت جبهه مایه دلگرمی همسران و فرزندان خود بودند که آنان با خیالی آسوده به مصاف دشمن بروند و عزت میهن را با نثار جان خود حفظ کنند.
بی گمان این زنان با تاسی از حضرت ام البنین (س) بانوی ایثاگری که اگر چه خود در دشت کربلا حضور نداشت، اما عطر ایمان، نگاه ولایتمدار، تفکر حسینی و شجاعت ایثارگری را در تربیت فرزندانش نشاند که فرزندان رشیدش برای همیشه نام آور و قهرمان کربلا شدند و تا قیام قیامت نام و خاطره دلاوریشان در اذهان باقی خواهد ماند.
مادران و همسران شهدا انقلاب اسلامی همانند ام البنین (ع) در طول 8 سال دفاع مقدس حماسه های جاویدی ساختند و با صبر و استقامت خود دشواریها را تحمل کردند و با صبوری و مقاومت جانانه در حفظ عزت این نظام کوشیدند
بی گمان اگر تلاش و همت همسران شهدا در تربیت فرزندانشان نبود امروز بسیاری از این بچه ها مایه مباهات و افتخار کشور در کسوت های پزشکی و مهندسی و علمی و ... نبودند.
گرمی

شمه ای از زندگی نامه حضرت ام البنین(ع)
پس از شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، علی بن ابی‏طالب(ع) برادرش عقیل را ـ که آشنا به علم نسب‏ شناسی عرب بود ـ فرا خواند و از او خواست که برایش همسری از تبار دلاوران برگزیند. عقیل، فاطمه کلابیه را برای حضرت برگزید که قبیله و خاندانش، بنی کِلاب، در شجاعت بی ‏مانند بودند، و حضرت علی (ع) نیز این انتخاب را پسندید.
اولین روزی که ام البنین پا در خانه علی (ع) گذاشت، حسن و حسین (ع) مریض بوده و در بستر افتاده بودند. عروس تازه ابوطالب، به محض آن‏که وارد خانه شد، خود را به بالین آن دو عزیز عالم وجود رسانید و هم‏چون مادری مهربان به دلجویی و پرستاری آنان پرداخت.
فاطمه کلابیه، بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک با علی (ع)، به امیرالمؤمنین پیشنهاد کرد که به جای «فاطمه»، که اسم قبلی و اصلی وی بوده، او را ام البنین صدا زند تا فرزندان حضرت زهرا (ع) از ذکر نام اصلی او توسط پدرشان، به یاد مادر خویش، فاطمه زهرا (ع) نیفتند و در نتیجه، خاطرات گذشته، در ذهن آن‏ها تداعی نگردد و رنج بی‏مادری آن‏ها را آزار ندهد.
ام ‏البنین بر آن بود که، در زندگی جای خالی حضرت زهرا (ع) را برای فرزندان ایشان پر کند؛ مادری که در اوج شکوفایی پژمرده شد. فرزندان فاطمه زهرا (ع) در وجود این بانوی پارسا، مادر خود را می ‏دیدند و رنج فقدانِ مادر را کمتر احساس می کردند.
*ویژگی های بارز حضرت ام البنین(ع)
از ویژگی‏ های بسیار مهم ام البنین، توجه به زمان و مسائل مربوط به آن است. وی پس از واقعه عاشورا، از مرثیه ‏خوانی و نوحه‏ سرایی استفاده کرده تا ندای مظلومیت کربلاییان را به گوش نسل‏ های آینده برساند. ایشان هر روز به همراه پسرِ حضرت عباس(ع) ، عبیداللّه‏ که همراه مادرش در کربلا حضور داشت و سند زنده‏ای برای بیان وقایع عاشورا بود، به بقیع می‏ رفت و نوحه می‏خواند.
ام البنین(س) بانویی شجاع بود و دارای فضائلی همچون صبر، ولایت مداری، فداکاری و... آنچنان که هم نزد اهل بیت (ع) گرامی بود و هم الگویی شد برای زنان و مادران در طول تاریخ.
همانگونه که احترام ام البنین به خاطر رشادت ها، جان فشانی، و دلاور پروی هایش بر ما لازم است، تکریم و احترام کسانی که فرزندانی رشید در دامن خود پرورش داده و تقدیم اسلام کردند نیز لازم و ضروریست.
از ویژگی های بسیار مهم اشعار امّ البنین، توجه به رویدادهای سیاسی زمان و مسائل مربوط به آن است. وی پس از واقعه عاشورا با استفاده از هنر مرثیه خوانی و نوحه سرایی، توانست ندای مظلومیت و حق طلبی حماسه آفرینان کربلا را به گوش نسل های آینده برساند و مردمان غفلت زده را بیدا سازد.
باشد که همه همسران و مادران شهید که با تاسی از این بانوی بزرگوار عزیزان خود از دست داده اند روز قیامت با ایشان و فاطمه زهرا(س) محشور شوند.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.