به گزارش ایرنا، اسداله هاشمی روز یکشنبه در دیدار با فرماندار دهلران افزود: دهلران در حوزه طبیعی زیستگاه یکی از گونه های خزنده نادر کشور یعنی افعی دم عنکبوتی است.
وی از معرفی این شهرستان به عنوان پایلوت این خزنده نادر خبرداد و اظهار کرد: به کمک دانشگاه ایلام و محققان استان کارهای تحقیقاتی بر روی این خزنده انجام می شود.
مدیرکل محیط زیست ایلام با اشاره به اینکه کارهای مقدماتی و دبیرخانه معرفی دهلران به عنوان پایلوت افعی دم عنکبوتی در دست اقدام است، گفت: همکاری محققان و متخصصان جانور شناسی دانشگاه ایلام به تسریع در روند فراهم کردن مقدمات کار کمک می کند.
هاشمی افزود: رفتار شناسی و خطراتی که این گونه نادر را تهدید می کند شناسایی شده است و برای تثبیت وضعیت موجود و جلوگیری از انقراض این گونه اقدام خواهد شد.
وی شناسایی منابع آلاینده هر شهرستان و برخورد بر اساس قانون را از وظایف نظارتی این دستگاه دانست و افزود: این کار مستلزم نمونه های آزمایشگاهی است که توسط ادارات محیط زیست هر شهرستان انجام می شود و هر سه ماه یک بار نتایج و لیست صنایع آلاینده به مرکز اعلام می شود.
هاشمی با نارضایتی از وضعیت دفع پسماندها در شهرستان دهلران گفت: در حوزه پسمانده های عادی و عفونی موضوع دنبال می شود و در زمینه سلامت و حفظ محیط زیست برابر قانون و بر اساس اختیارات تذکرات لازم را به شهرداری ها داده و در صورت عدم رعایت برخورد قانونی خواهد شد.
وی تاکید کرد: فاضلاب دهلران هم باید طبق مقررات استانداردهای زیست محیطی باشد و برنامه داریم تا پایان سال وضعیت حوزه محیط زیست انسانی شهرستان را پایش کرده و نظارت بیشتر انجام دهیم.
مدیرکل محیط زیست استان ایلام با اشاره به مشارکت مردم در حفظ محیط زیست افزود: در بکارگیری نیرو تابع قانون خدمات کشوری هستیم و امسال سهمیه استخدام پنج محیط بان و شش کارشناس از طریق آزمون را داریم که کارهای اسخدام از طریق سازمان سنجش انجام می شود.
هاشمی با اشاره به چهار منطقه حفاظت شده و 2 منطقه شکار ممنوع در استان، گفت: 300 گونه جانوری در استان داریم که بیشترین گونه ها در مهران و ایلام هستند.
وی با اشاره به مدیریت تنها هفت درصد خاک استان بوسیله محیط زیست که از میانگین کشوری پائین تر است، یادآور شد: برنامه ریزی های لازم برای افزایش این مساحت به 10درصد و رسیدن به میانگین کشوری انجام می شود.
فرماندار دهلران هم در این دیدار با اشاره به وسعت هفت هزار کیلومتر مربعی شهرستان و تنوع آب و هوایی و گونه های گیاهی و دامی، گفت: با توجه به این شرایط و مزیت ها توجه به امکانات محیط زیست شهرستان باید مدنظر باشد.
سید حسینعلی موسوی بر ضرورت توجه به حفظ گونه های جانوری تاکید کرد و افزود: بخش های زرین آباد و سراب میمه در جهت حفظ محیط زیست به صورت ویژه نیازمند نیروی انسانی و استقرار شاخه ای از محیط زیست در منطقه و امکانات بیشتر است.
7175/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.