به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز سه شنبه در دیدار با هنرمندان شهرستان های ایلام ، ایوان ، سیروان ، ملکشاهی ، چرداول و مهران با بیان اینکه این وزارتخانه در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی ایده های متنوعی دارد و با نگاه فرهنگی توان در این زمینه اقدام کرد، گفت: باید فرصت های تخلیه انرژی و هیجان های مثبت در جامعه ایجاد و این مساله از طریق گرایش مردم به ورزش، پارکها و فضاهای فرهنگی تحقق خواهد یافت.

** فرصت تخلیه انرژی و هیجان مثبت در جامعه فراهم شود
وی با اشاره به مشکلات جامعه در پنج محور شامل فقر و بیکاری، آسیب های اجتماعی، گسست های نسلی و قومیتی، کاهش اعتماد مردم به یکدیگر و مردم به مسئولان و کمبود زیرساختهای فرهنگی گفت: اگرچه راه حل برخی از این حوزه ها سیاسی و اقتصادی است ولی تمامی آنها مرتبط با فرهنگ هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مساله کاهش اعتماد در جامعه اشاره کرد و گفت: کاهش این اعتماد به فروپاشی نظم اجتماعی منجر خواهد شد و باید برای افزایش این اعتماد تلاش کرد.
صالحی یاداور شد: امروز نوع نگاه بیشتر مردم به پشت میز نشینی است و بی شک دولت نمی تواند زمینه ایجاد فرصت های شغلی دولتی را برای همه فارغ التحصیلان بیکار کشور فراهم کند.
وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ اشتغال خصوصی در جامعه نهادینه شود اضافه کرد: برای احیا گفتمان فقر زدائی اعضا شوراهای فرهنگ عمومی اعم از ائمه جمعه، مدیران دستگاه های فرهنگی، هنری و غیره باید تلاش کنند تا این رویکرد در کشور ترویج پیدا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر اینکه حوزه فرهنگ و هنر ظرفیت ایجاد 26 هزار شغل را در کشور دارد، ادامه داد: افراد فاقد شغل می توانند با سرمایه گذاری اندک از این فرصت استفاده کرده و از طرفی اطلاع رسانی از فرصت های گردشگری، اقتصادی و اجتماعی باید برای این افراد فراهم شود.
صالحی اظهار کرد: استفاده از حوزه فرهنگ و هنر در زمینه اشتغالزایی به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور کمک خواهد کرد.

*** بافت اجتماعی در ایلام قوی است
صالحی در بخشی از سخنانش به وضعیت استان ایلام اشاره کرد و گفت: مردم ایلام برای این استان و کشور نقطه عطف دوران هشت سال دفاع مقدس محسوب شده و فداکاری های آنان در دوران جنگ برای ملت ایران شناخته شده است.
وی اظهار کرد: ایلام پیشانی مقاومت ایران در دوران دفاع مقدس است و امروز تردد زائران عتبات عالیات در این استان فرصت خاص برای توسعه و رونق بیش از پیش این منطقه است.
وی با بیان اینکه در این سفر سعی می شود برنامه ای سه ساله برای استان ایلام تصویب شود گفت: اگرچه این استان عاری از آسیب های اجتماعی نیست ولی به دلیل داشتن بافت اجتماعی قوی در مقابل حرکت آسیب های اجتماعی مقاوم خواهد بود بطوریکه قابلیت تغییر به سمت کاهش مشکلات را دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزیستی اقوام در این استان را نمادی از رخدادهای مثبت و فرصتی برای این استان در مقایسه با سایر مناطق کشور دانست و گفت: از طرفی مشارکت اجتماعی و سیاسی مردم ایلام در برنامه های نظام در این استان بالا بوده که بیانگر اهمیت سرنوشت اجتماعی مردم این منطقه است.
وی آمار بالای افراد تحصیلکرده این استان در مقایسه با دیگر مناطق برخوردار کشور و پایین بودن نرخ بیسوادی را بیانگر جریان مصبت تحصیل و سواد علمی و رسمی در این استان دانست که روبه پیشرفت است.
به گفته صالحی، مجموع این عوامل نشانگر وجود فضای توام با عزت و غیرت ملی در این استان است که به عنوان یک فرصت و منبع پایدار قابل توجه باید قدردان آن بود.
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.