به گزارش ایرنا، اسدالله حیدری روز چهارشنبه در نشستی خبری، افزود: یک درصد کودکانی که درشیرخوارگاه این استان نگهداری می شوند نیز به دلیل کودک آزاری در این مراکز به سرمی برند.
وی ادامه داد: باید دانش اجتماعی را در موضوع کودک آزاری ارتقاء داد چراکه یک مقوله فرهنگی است، حتی یک مقایسه ساده نیز گاهی کودک آزاری تلقی می شود.
حیدری درباره علت فعالیت دوباره یک مرکز نگهداری معلولان متهم به آزار آنان در کرج، گفت: این مرکز به دلیل شکنجه و آزار معلولان تحت پوشش خود تعطیل شده بود.
وی اضافه کرد: بهزیستی کشور و البرز با فعالیت مجدد این مرکز که با رای برائت فعالیت خود را آغاز کرده، مخالف است.
مرکز نگهداری از معلولان ذهنی سپهر، در 2 سال گذشته 2 بار با شکایت خانواده های معلولان تعطیل شده بود که این مرکز همچنان با تغییر نام از آفرینش به سپهر فعال است.
**12 درصد جمعیت البرز را سالمندان تشکیل می دهند
مدیرکل بهزیستی استان البرز همچنین با تاکید بر تشکیل کمیته تخصصی برای سالمندان دراین استان، گفت: 12 درصد جمعیت البرز را سالمندان تشکیل می دهند.
حیدری افزود: با تشکیل کمیته تخصصی باید خدمات مورد نیزا سالمندان را هرچه بیشتر مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد: 30 سال دیگر 40 درصد جمعیت ایران راسالمندان را تشکیل می دهند بی توجهی به این موضوع مهم نیز مشکلاتی را به بار می آورد که بیشتر از حوزه جوانان است.
حیدری گفت: سالمندان نیروهای غیرمولدی هستند که حتی مبلمان شهری نیز برای آنان آماده نیست، بنابراین باید دستگاه های اجرایی اقدامات موثری را دراین زمینه در پیش گیرند.
وی اضافه کرد: امروز حضور سالمندان بواسطه توسعه زندگی شهرنشینی در خانواده ها کمرنگ شده و بیشتر این عزیزان به خانه سالمندان سپرده می شوند و فرهنگ نگهداری ازآنان نیز کاهش یافته است.
حیدری خاطرنشان کرد: مناسب سازی معابر و خیابانهای شهری برای حضور معلولان و جامعه هدف بهزیستی یکی دیگر از ضرورت های جامعه است.
وی افزود: مناسب سازی شهری فقط برای معلولان نیست برای جانبازان که برگردن همه ما حق دارند نیز باید مورد توجه قرار گیردو شهرداری ها دراین زمینه مسئولیت بیشتری دارند.
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: با قانون جامع حمایت از معلولان که ضمانت اجرایی یبیشتری دارد اقدامات موثری شکل گرفته و شاهد آن هستیم که در جشنواره شهید رجایی برای اجرای طرح های مناسب سازی 30امتیاز قرارداده شده که درسالجاری به 50امتیاز نیز رسیده است.
وی با بیان اینکه یکی از ساختارها برای تحقق عدالت اجتماعی بهزیستی است گفت: امروز معلولان که بخشی از جامعه هدف بهزیستی را تشکیل می دهند از حداقل امکانات برخوردار هستند که باید تدابیر ویژه را دراین زمینه به خرج داد .
حیدری افزود: رسانه ها نقش بسزایی که در شکل دهی به افکار عمومی و جهت دهی به اهداف بهزیستی دارند که لازم است همراهی بیشتری دراین زمینه صورت گیرد.
وی ادامه داد: نقش رسانه ها در رفاه اجتماعی و هنجار پذیری همراه با رفتارهای سازمان یافته بی بدیل است که در گسترش فرهنگ خیر جمعی باید از آنها بهره گرفت.
حیدری خاطرنشان کرد: نقش رسانه ها در ازبین بردن جهل را نیز باید مدنظر قرار گرفت چنانچه وجود یک خانواده با هفت معلول درالبرز ضرورت همراهی هرچه بیشتر رسانه را برای آگاهی بخشی هرچه بیشتر در زمینه پیشگیری از معلولیت می طلبد.
مدیرکل بهزیستی استان البرز در ادامه گفت: پیشگیری،اجتماعی، مشارکت ها، توانبخشی چهار حوزه کاری بهزیستی به شمارمی رود که در دولت ' تدبیرو امید' اقدامات موثری در حوزه پیشگیری از آسیب ها و معلولیت ها صورت گرفت.
وی افزود: کنترل و مهار امور اعتیاد همراه با مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله فعالیت های مهم بهزیستی به شمارمی رود که جدی ترین مساله بحث اسیب های اجتماعی است که با توجه به منویات مقام معظم رهبری دربحث اعتیاد، طلاق، بی بندوباری اخلاقی اقدامات موثری انجام شده است.
حیدری ادامه داد: در بحث پیشگیری از معلولیت ها است رویکرد مهم غربالگری ها را شاهد هستیم که در البرز به خوبی عمل شده و چشم انداز غربالگری بینایی و شنوایی 100درصدی دراین زمینه داریم.
وی خاطرنشان کرد: درقانون برنامه ششم توسعه مشاوره های ژنتیک دیده شده و سازمان بهزستی باید گام های اساسی را بردارد.
حیدری افزود: اکنون 120کمپ ترک اعتیاد در استان البرز داریم که تمام تلاش ها در زمینه شناسایی ریشه های اساسی اعتیاد است.
وی ادامه داد: حمایت های مالی و اماده سازی های شغلی از جمله اقدامات موثری است که برای معتادان دراین مراکز مورد توجه قرار می گیرد.
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: تعداد موسسات اجتماع محور در البرز 22 مورد است و 30هزار معلول تحت پوشش داریم که خدمات توانبخشی لازم به آنان ارایه می شود
وی یاد آورشد: 90درصد فعالیت های بهزیستی با هدف کیفی سازی در بخش روزانه به بخش خصوصی واگذار شده و مراکز مختلفی در حوزه های مراکز نگهداری معلولان ذهنی، سالمندان ،اعصاب و رون مزمن و جسمی، حرکتی زیر پوشش این نهاد حمایتی فعالیت دارند.
وی گفت: همچنین طرح شناسایی معلولان در روستاها نیز به اجرا درآمده و اقدامات موثری دراین زمینه انجام شده است.
مدیرکل بهزیستی استان البرز ادامه داد: با هدف کاهش آسیب های اجتماعی مراکز اورژانس اجتماعی در البرز راه اندازی شده اند و همزمان با هفته بهزیستی این اورژانس در فردیس و کمالشهری راه اندازی می شود.
حیدری افزود: تعداد مراکز شبه خانواده بهزیستی 21 مرکز است که 389 کودک بی سرپرست و بد سرپرست درالبرز را تحت پوشش دارد .
وی یاد آورشد: مهدهای کودک از جمله مراکز مهم نگهداری و آموزشی هستند که استفاده از نیروهای متخصص درآنها نیز از جمله موضوعات مهمی است که مدنظر قرار گرفته است.
حیدری ادامه داد: مشارکت های مردمی در قادرسازی جامعه هدف بهزیستی همواره موثر بوده و اقدامات خوبی درالبرز در حوزه تامین مسکن، ازدواج و اشتغال جامعه هدف صورت گرفته است.
وی اضافه کرد:درسال گذشته البرز در زمینه مسکن دو هزار و احد واگذار کرده و امسال هم هزار و 500واحد مسکونی جانمایی شده است.
حیدری گفت: برای افراد دو معلولان و بالاتر نیز 129 واحد مسکن آماده شده است و 20میلیارد تومان اعتبار برای خود اشتغالی پیش بینی شده که انتظارمی رود با همکاری بیش از پیش بانکها بتوان گام های موثرتری را دراین زمینه برداشت.
وی خاطرنشان کرد: رقم قابل توجهی از کمک های مردمی به سمت بهزیستی شاهد هستیم که 147میلیارد ریال دریافت کمک های نقدی و غیرنقدی دراین زمینه در البرز داشتیم.
8029 /1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.