به گزارش ایرنا، طبق آمار 199 هزار نفر از جمعیت حدود3 میلیون نفری استان البرز در 350 روستا ساکن هستند لیکن با اینکه جمعیت روستایی استان به نسبت شهرنشینان کم شمار است اما روستائیان سهم بالایی از ارزش افزوده البرز دارند.
قابلیت های اقتصادی روستاهای البرز به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی بیش از تصور است چرا که فقط بخش گردشگری و توریسم به تنهایی می تواند تحول ساز واقع شود.
باغ ها و اراضی حاصلخیز کشاورزی پیوست روستاهای پرفایده استان البرز هستند که در نوع خود کم نظیر بوده و کشاورزی و باغداری استان با داشتن بالاترین شاخص های تولیدی در قله نمودارهای تولید کشور واقع شده است.
محصولات با کیفیت در باغ ها و اراضی پرمحصول گوشه ای از اقتصاد روستایی در البرز است و دامپروری ، پرورش زنبور عسل و انواع طیور در این زنجیره تولیدی به اقتصاد و اشتغال روستاها رنگ وبوی دیگری داده است.
با این حال وضعیت موجود به خاطر کثرت جمعیت استان راضی کننده نیست و دولت در تلاش است تا دامنه اشتغال و تولید را در روستاهای البرز به بالاترین سطح برساند.
اجرای طرح های با عنوان اشتغال فراگیر در این سال ها ضمیمه برنامه های اقتصادی و تولیدی دراستان البرز شده و نگاه ها براین است که بخش قابل توجهی از جمعیت و درآمد مردم استان به ویژه دانش آموختگان به صنایع تبدیلی و روستایی و اشتغال پایدار در این بخش متمرکز شود.
براین اساس با توجه به اینکه توسعه در روستاها منجر به کارآفرینی و اشتغالزایی می شود باید برنامه ریزی واحد و منسجمی در اشتغال روستایی داشت .
این روزها کارگروه اشتغال استان البرز نوک پیکان اشتغال و توسعه تولید را به سمت تحول دراقتصاد روستا نشانه رفته و شناسایی بخشی از ظرفیت ها در روستا و محیط پیرامونی آن جستجو می شود.
برهمین اساس این کارگروه امروز چهارشنبه در نشستی ویژه ضمن بررسی ظرفتیت های تولید و اشتغال روستایی به اقدامات حمایتی و تسهیلاتی برای فعال سازی ظرفیت های بالقوه روستایی پرداخت.
از تسهیلات بانکی گرفته تا اتخاذ راهکارها برای توسعه همه جانبه روستاها و ترغیب به مشارکت مردمی ،
بخش های مختلف مباحث مسئولان و کارشناسان در کارگروه اشتغال استان بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز دراین نشست گفت: ترکیب تسهیلات کشاورزی، صنعت، خدمات و سرمایه در گردش در ابتدای کار شامل 45درصد برای کشاورزی بود که مقداری کاهش یافت .
زهرا عربشاهی افزود: پیشنهاد می شود با توجه به ظرفیت های اشتغالزایی کشاورزی در بخش روستایی این مهم به میزان قبل خود باز گردد تا هرچه بیشتر از ظرفیت های کشاورزی برای اشتغالزایی بهره ببریم .
وی در عین حال تاکید کرد که در کنار توسعه روستاها و کشاورزی و باغداری از زنجیره تولیدی صنعتی
نباید غفلت کنیم .
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز گفت: طرح های تولیدی و توسعه روستایی با همکاری دستگاه های اجرایی دراین استان به جد دنبال می شود.
اسماعیل خلیلی افزود: در شهرستان های استان البرز درخواست تسهیلات روستایی برای طرح های تولیدی در کمتر از یک هفته به بانک ها ارجاع داده می شود.
وی تاکید کرد: با شناسایی ظرفیت های روستایی و کشاورزی در شهرستان های استان تلاش شده تا تولید روستایی و ظرفیت های اشتغالزایی به منصه ظهور برسد.
خلیلی گفت: با همکاری بانکهای عامل درتلاش هستیم تا با بهره گیری از ظرفیت های روستایی و صنعتی بخش قابل توجهی از معضل بیکاری را دراستان البرز مرتفع سازیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندارالبرز نیز دراین نشست با اعلام اینکه باید از ظرفیت های اقتصادی این استان هرچه بیشتر بهره برد گفت: اقدامات موثری در جذب سرمایه گذاری و راه اندازی چرخه های تولیدی و اقتصادی طی چند سال اخیر شده است.
عبادالله کامکار افزود: چرخه های تولیدی و صنعتی این استان با فعالیت خوبی پیش می رود و در ستاد تسهیل و رفع موانع مشکلات واحدهای تولیدی به صورت مستمر دنبال می شود تا چرخه های تولیدی کیفی تر به کار خود ادامه دهند.
وی اظهار کرد: مهارت آموزی نیروی کار از جمله مولفه های مهمی است که باید در اشتغالزایی مدنظر قرار داد بنابراین با توجه به این امر می توان دراشتغالزایی شتاب بیشتری داشت.
مدیرکل امور روستایی استانداری البرز نیز ادامه داد: پرونده هایی که برای تغییر کاربری باید مشخص شود طبق زمابندی های در بخشداری ها باید بررسی شود.
غفور قاسم پور افزود: براساس هماهنگی ها قرار بود که پرونده های اشتغالزایی روستایی در هیچ دستگاهی معطل نماند و نشست های بررسی مشکلات دراین زمینه به صورت هفتگی انجام می شود.
وی گفت: اشتغالزایی روستایی به خوبی با فعال شدن کارگروه ها پیش می رود بنابراین اطلاع رسانی لازم را باید دراین زمینه داشت.
قاسم پور تاکید کرد: با ارایه تسهیلات به موقع به روستاییان برای اشتغالزایی می توان از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری کرد ضمن آنکه بخش قابل توجهی از ظرفیت های اشتغالزایی در روستاها موجود است.
وی اضافه کرد: با تداوم و اجرایی کردن هرچه بیشتر طرح های اشتغاالزایی روستایی درصدد رفع معضل بیکاری تا پایان سال جاری در روستاهای البرز هستیم.
درنشست کارگروه اشتغال البرزاعلام شد که تسهیلات زیر 250میلیارد تومان به بانک ها معرفی شود.
همچنین 46طرح اشتغالزایی روستایی فراگیر در این نشست برای معرفی به بانک ها تصویب شد.
استان البرز دارای 68 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی است که روستائیان استان با تولید محصولات باکیفیت ضمن تامین بخشی از مواد غذایی تهران و البرز نقش موثری در صادرات محصولات کشاورزی دارند.
8029/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.