به گزارش ایرنا، دراین سال ها که بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان در حصار زندگی آپارتمان نشینی و بازی های رایانه ای با مشکلاتی مانند کم تحرکی و آسیب های جسمی و روحی مواجه هستند، وجود فضاهای ورزشی مناسب در محدوده مدارس می تواند بخشی از این کم تحرکی را جبران کند.
آمدن کودکان و نوجوانان به فضای ورزش بنا به گفته کارشناسان ، گامی موثر برای پیشگیری از تنبلی جسمی و فکری آنان است به ویژه آنکه در این سال ها بازی های به ظاهرجذاب و فریبنده رایانه ای این قشر آینده ساز را به لاک خود فرو برده است.
با این حال البرز که به واسطه مهاجرت اقوام از گوشه و کنار کشور، شمار دانش آموزان با جمعیت برخی استان های کشور برابری می کند در شرایط کنونی بیش از سایر مناطق ایران به توسعه فضاهای ورزشی و زیر ساختی نیاز دارد ، موضوعی که باید با تمرکز بر سرمایه های دولتی و بخش خصوصی بر توفیق روزافزون و تحرک بخشی اجتماعی اهتمام ورزید.
وجود جمعیت 460 هزار نفری دانش آموزی در البرز و سهم ناچیز این جمعیت از سرانه های ورزشی مقوله ای است که به دغدغه برای مسئولان استان تبدیل شده است.
امروزه درفرآیند مدیریت کلان پرداختن به ورزش به عنوان یکی از محورهای اصلی بالندگی و شکوفایی استعدادها در آحاد جامعه محسوب می شود که این مهم در کشوربه ویژه در بخش ورزش دانش آموزی در استان البرز نیاز به توجه دارد.
برنامه ریزی ، مدیریت ، بودجه وامکانات نقش مهمی در ترویج فرهنگ ورزش عمومی و تخصصی در جامعه دارد.
به رغم تعداد قابل توجه دانش آموزان البرز، فضای ورزشی این استان با میانگین سرانه فضای ورزشی در کشور فاصله زیادی دارد.
با این حال آموزش و پرورش البرز با کمبود فضای تخصصی ورزشی از جمله سالن های سرپوشیده ، زمین ورزشی مشخص و استخر مواجه است.
استاندار البرز در این زمینه به ایرنا گفت : برای توسعه زیرساخت های ورزشی، آموزشی و فرهنگی نیازمند
موج مشارکتی از سوی مسئولان کشوری، استانی و خیرین دراین استان هستیم.
محمد علی نجفی افزود: بر اساس گزارش کارشناسان حوزه ورزش، سرانه ورزشی دانش آموزی در استان البرز 6 سانتی متر است که 18 سانتی کمتر از سرانه کشوری می باشد.
وی تصریح کرد: استان البرز در بخش فضای ورزشی دانش آموزی با مشکلات زیادی روبرو است که رفع آن ها نیاز به نگاهی فرا استانی و ملی دارد.
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات مناسبی در زمینه تقویت زیرساخت های ورزشی در حوزه ورزش دانش آموزی و جوانان در این استان انجام شده است ، گفت: به دلیل محرومیت ها و تعداد زیاد دانش آموزان ، اقدامات صورت گرفته ، کافی نیست.
استاندار البرز در ادامه به رویکرد قهرمان پروری ورزشی در حوزه آموزش و پرورش استان پرداخت و اضافه کرد: به رغم همه کمبود فضا و امکانات ورزشی به همت والای دانش آموزان و مربیان تربیت بدنی در 4 سال گذشته شاهد کسب مدال های رنگارنگ توسط دانش آموزان فعال در رشته های تخصصی ورزشی در سطوح کشوری و بین المللی بوده ایم.
نجفی یاد ور شد: کمبود زیرساخت های ورزشی فرآیند تمرین و تلاش را برای بر سکوی قهرمانی نشستن دانش آموزان البرزی را با سختی و هزینه های زیادی روبرو می کند.
وی ادامه داد: دراین میان پشتکار، انگیزه و پاسخ مثبت دادن به زحمات والدین و مربیان و مدیران دلسوز در حوزه دانش آموزی البرز ستودنی است.
استاندار البرز ادامه داد: اکنون دانش آموزان البرزی در فضاهای ورزشی روباز و سربسته ای به تمرین می پردازند که از نظر تجهیزات و فضا کامل نیستند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز نیز در این زمینه بیان داشت: ورزش یکی از ساحت های ششگانه وزارت آموزش و پرورش برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه با عنوان ساحت زیستی و بدنی است که بر این اساس باید به ورزش دانش آموزان به ویژه دختران توجه بیشتری کرد.
خسرو ساکی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه توجه به ورزش در بین کودکان، نوجوانان ،جوانان و آحاد جامعه، خاط نشان کرد: رهبر انقلاب، دانش آموزان را به تحصیل، تهذیب و ورزش ترغیب کردند چرا که این عامل باعث رشد و شکوفایی می شود.
وی یادآور شد: تحصیل ارتقاء دانش، تهذیب رشد اخلاق و معنویت و ورزش موجب تندرستی و سلامت می شود که در سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش به این مهم توجه شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز از سلامت جسم و روان افراد به عنوان یکی از عوامل مهم رشد و توسعه یک جامعه یاد کرد و افزود: برای رسیدن به جامعه ای توسعه یافته و خلاق باید به ورزش اهمیت داد و آن را در ردیف واجبات زندگی روزانه قرار داد.
ساکی با بیان اینکه به ورزش دختران در کشور باید توجه ویژه ای شود، تصریح کرد: دختران، مادران آینده ایران زمین هستند که در کانون خانواده و اجتماع مسئولیت سنگینی بر عهده دارند که توجه به سلامت روحی و جسمی آنان ضروری است.
وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش برای توسعه ورزش در جامعه به ویژه در بین جامعه هدف ، برنامه های مختلفی دارد که یکی از آن برنامه ها، برگزاری مسابقات دانش آموزی در سطح کشوری است.
وی ادامه داد: ورزش تمرینی اقدامی موثر برای شادی و نشاط، اعتماد به نفس، استقامت، قانونمندی ، قانون گرایی، مسئولیت پذیری و ایفای مسئولیت در طول زندگی است که باید به آن توجه داشت.
ساکی گفت: ورزش میدان مسابقه و تلاش برای پرورش و تهذیب مکارم اخلاقی و رشد ابعاد شخصیت انسان است.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز بیان کرد: فضاهای ورزشی موجود پاسخگوی جمعیت 460 هزار نفری دانش آموزی استان نیست .
وی با بیان اینکه در طول سال تحصیلی دانش آموزان 2ساعت زنگ ورزش در برنامه هفتگی دارند، خاطر نشان کرد: هر روز بین 10تا 15 دقیقه دانش آموزان در داخل حیاط مدرسه به نرمش در قالب برنامه صبحگاهی می پردازند.
وی با اشاره به اینکه وضعیت ورزش دانش آموزان در دولت تدبیر و امید رشد مطلوبی داشته است ،اضافه کرد: از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در 4سال گذشته طرح های مختلفی چون حیات پویا، المپیاد های ورزشی درون مدرسه ای، کانون های ورزشی درون مدرسه ای و برون مدرسه ای و طرح مدرسه قهرمان به اجرا در آمده است
مدیرکل آموزش‌و پرورش استان البرز تکمیل پروژه های نیمه‌ تمام ورزشی را از مطالبات دانش آموزی دانست و گفت: اکنون 14 پروژه نیمه‌ تمام ورزشی در حوزه آموزش و پرورش البرز وجود دارد که تکمیل آنها درتوسعه زیرساخت ها و افزایش سرانه ورزش دانش آموزی استان موثر است.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز بیان داشت : برای جمعیت دانش آموزی استان فقط 5 استخر و 46 فضای ورزشی سرپوشیده و روباز وجود دارد.
فرشید علیزاده اظهار کرد: تکمیل پروژه های ورزشی نیمه تمام ورزشی در البرز نیازمند تخصیص اعتبار است .
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: سرانه ورزش برای دانش اموزان در البرز بسیار پایین است و اعضای شورای آموزش و پرورش البرز نیز همواره بر کمبود سرانه ورزش دانش آموزی در این استان تاکید دارند.
علیزاده افزود: به رغم کمبودها هر ساله بیش از 500 دانش آموز البرزی در المپیادها و مسابقات ورزشی کشوری و بین المللی شرکت می کنند و حدود 200 مدال رنگارنگ را به ارمغان می آورند.
وی ادامه داد: کمبود امکانات و تجهیزات ورزش دانش آموزی در البرز نه تنها در طول سال تحصیلی محسوس است بلکه در زمان غنی سازی اوقات فراغت تابستان و تمرین های لازم برای آمادگی دانش آموزان مقام آور در رشته های مختلف ورزشی به صورت تخصصی نیز این کمبودها مشاهده می شود و در تابستان 97 تنها توانستیم 1500 سانس ورزشی را برای استقاده دانش آموزان آماده کنیم.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.