به گزاش ایرنا، سرهنگ پاسدارعلی ترکاشوند روز یکشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی برگزار شد، افزود: بسیج سازندگی استان توانست این رتبه را در میان 25 دستگاه همکار به دست بیاورد که موفق به با سواد کردن 4 هزار نفر شد.
وی در ادامه به دلیل تشکیل بسیج سازندگی که به دستور مقام معظم رهبری در 17 اردیبهشت سال 79 اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب دستور تشکیل این نهاد مردمی را به جهت پرکردن خلاء به وجود آمده از نبود جهاد سازندگی دادند زیرا جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شده بود.
وی با اشاره به اینکه جهاد سازندگی متشکل از نیروهای خودجوش و مردمی بود که در دوران 8 سال دفاع مقدس خدمات بسیار ارزنده ای ارایه کرده بودند، اظهار داشت: با ادغام این دو بخش ماهیت مردمی بودن جهاد سازندگی از دست رفت و تجربه ثابت کرده که کار در هر جای دنیا از مردم گرفته شود و به دولت سپرده شود شکی نیست که آن کار به سرانجام نمی رسد.
ترکاشوند با بیان اینکه در آن سال به جهت پرکردن این خلاء، دستور تشکیل یک شعبه عظیم مردمی به نام بسیج سازندگی را صادر کردند، اظهار داشت: تشکیل بسیج سازندگی، نماد مدیریت جهادی، مردمی و انقلابی بود که سردمدار این حرکت های جهادی که یک مدل کوچک بود که قرار بود گسترش یابد در بشاگرد آغاز شد که گروه های جهادی برای محرومیت زدایی به آنجا رفتند.
وی با تاکید بر اینکه این حرکت خوب جواب داد و آن مدل کم کم به یک استراتژی تبدیل شد، گفت: بسیج سازندگی بدون هیچ گرایش سیاسی در تمام نقاط کشور خدمات خود را ارایه می دهد همانطور که نمونه این خدمات را درسیل سیجان، زلزله کرمانشاه و زلزله ورزقان دیده ایم.
ترکاشوند درادامه به خدمات ارایه شده از سوی بسیج سازندگی استان اشاره کرد و افزود: یکی از این خدمات ساخت 28 واحد مسکونی دائمی برای زلزله زدگان سرپل ذهاب استان کرمانشاه است که تا کنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی ادامه داد: ساکنین این واحدهای مسکونی زیرپوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی هستند که ساخت این خانه ها نیاز جدی به حمایت خیرین دارد.
وی بیان داشت: برای ساخت این واحدهای مسکونی از ابتدای نوروز سال جاری تا کنون 531 گروه جهادی به این منطقه اعزام شده اند.
**اجرای 70 پروژه در اجرای طرح کرامت
رئیس بسیج سازندگی استان البرز با اشاره به اجرای طرح کرامت در 10 محله محروم استان البرز واقع در 6 ناحیه سپاه ، گفت: در اجرای این طرح 70 پروژه تعریف شده است که برای اشتغال زایی در این مناطق نیز در مجموع 2 میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال زایی ارایه و 120 شغل ایجاد شد.
وی یکی دیگر از خدمات ارایه شده را به صورت مشترک با قرارگاه خاتم الانبیاء قرب کوثر دانست و افزود: در اجرای این تفاهم نامه 80 پروژه محرومیت زدایی از جمله سرویس بهداشتی، خانه بهداشت، پل سازی، خانه عالم و زمین ورزشی در حال احداث است که تا پایان نیمه اول سال جاری به صورت 100 درصدی محقق می شود.
**ایجاد تعاونی های روستایی رویکرد جدید بسیج سازندگی
ترکاشوند در ادامه به برنامه های سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از رویکردهای جدید بسیج سازندگی حمایت از تشکیل تعاونی های روستایی است که از سال گذشته این طرح آغاز شد.
وی افزود: بر اساس اصل 44 قانون اساسی که تصدی گری دولت و نهادها کمتر شود و تفویض اختیار به مردم شود و دولت و نهادها تسهیلگر شوند، که به همین منظور بسیج سازندگی در سال گذشته با 16 دستگاه اجرایی تفاهم نامه ای به امضاء رساند و برش های استانی هم داده شده که یکی از آن ها تفاهم نامه با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وی گفت: برای تشکیل این تعاونی ها از 100 میلیون تا 3 میلیارد تومان تسهیلات با سود کمتر از 6 درصد ارایه می شود که در سال گذشته 50 تعاونی معرفی شدند که از این تعداد 20 تعاونی به ثبت رسید و مابقی در حال ثبت هستند.
ترکاشوند یکی دیگر برنامه های بسیج سازندگی را هدفمندکردن فعالیت های گروه های جهادی دانست و افزود: در اجرای این طرح گروه های جهادی پالایش شده و بعد سطح بندی شده و بعد از آن و بعد از آن جغرافیای هدف برای آن ها تعریف می شود که هر گروه جهادی یک جغرافیای هدف برای خدمت رسانی بین 3 تا 5 سال ارایه می دهد.
وی یکی دیگر از طرح های بسیج سازندگی را طرح همگا مبا کشاورز عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح به دنبال آن هستیم تا ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشاورزی کنیم که هر مهندس کشاورزی در کنار یک کشاورز سنتی قرار می دهیم با علمی شدن کشاورزی، کشاورز بهره وری بیشتری را کسب می کند.
ترکاشوند اضافه کرد که همچنین در سال جاری محلات طرح کرامت از 10 محله به 14 محله افزایش خواهند یافت.
6156/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.