زهرا عربشاهی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امید زندگی در البرز با 74.4 سال برای مردان و 78 سال برای زنان در سال 95 بیشتر از استان های تهران، مازندران و اصفهان است و این شاخص در مقایسه با سال1390 برای مردان 3 سال و برای زنان 3.8 سال افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: امید زندگی در بدو تولد، متوسط سال‎هایی است که انتظار می‌رود شخص از هنگام تولد زنده بماند و این شاخص نشان می‎دهد که هر یک از افراد متعلق به یک نسل معین تا پایان زندگی به طور متوسط چند سال عمر خواهند کرد.
عربشاهی گفت: امید به زندگی به عنوان یکی از شاخص های اجتماعی اقتصادی است به طوری که هر میزان منطقه یا کشوری از توسعه اجتماعی و اقتصادی بالاتری برخوردار باشد امید زندگی آن بالاتر است .
وی اضافه کرد: از نظر استانی بالاترین میزان امید زندگی مردان در سال ١٣٩٥ بعد از استان البرز ، استان‌های تهران(٧٤.٣ سال) و مازندران(٧٣.٥ سال) مشاهده می‌شود و پایین‌ترین میزان این شاخص در مردان متعلّق به استان‌های سیستان و بلوچستان (٦٥.٧ سال)، خراسان شمالی(٦٩.٨ سال) و هرمزگان(٦٩.٩ سال) بوده است.
عربشاهی خاطرنشان کرد: همچنین بالاترین میزان این شاخص برای زنان بعد از استان‌ البرز، استان های تهران(٧٧.٨ سال) و اصفهان و مازندران (٧٧ سال) بوده و پایین‌ترین میزان این شاخص در زنان مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان(٦٩.٢ سال)، ایلام (٧٢ سال) و خراسان شمالی (٧٢.٦ سال) می‌باشد.
وی گفت: این در صورتی است که شاخص امید زندگی در بدو تولد در سال ١٣٩٠ برای مردان استان البرز 71.4 سال و بعد از استان های گیلان (72.3) ، گلستان (72)، قم ، مازندران (71.8 ) و زنجان ( 71.5 ) و برای زنان 74.2 سال و بعد از استان های قم و گیلان (74.7)، مازندران (74.6 ) ، زنجان (74.5)، بوشهر(74.4 ) و تهران (74.3) بود که در سال 1395 به بالاترین رسیده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز اضافه کرد: این شاخص برای مردان و زنان 1390 کل کشور به ترتیب برابر ٧١.٥ و ٧٤ سال بوده که در طی پنج سال به ترتیب ١ سال به امید زندگی مردان و ١.٥ سال به امید زندگی زنان افزوده شده است.
استان البرز حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد.
8029/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.