به گزارش ایرنا، موضوع ساخت پناهگاه (شیلتر) برای زنان معتاد و کارتن خواب برای دومین بار در جلسه شواری مبارزه با مواد مخدر استان مطرح شد که نشان دهنده از اهمیت ایجاد این مرکز است.
مخالفت مردم در شرایطی مانع فعالیت پناهگاه موجود زنان معتاد و کارتن خواب تبریز و یا ساخت پناهگاه جدید می باشد که برابر ماده 15 قانون اصلاحیه مبارزه با مواد مخدر راه اندازی سرپناه و محل خواب برای معتادان (شیلتر) برعهده بهزیستی است.
هر چند آمار رسمی تعداد معتادان تبریز اعلام نمی شود، اما اهمیت ساخت پناهگاه برای زنان معتاد و کارتن خواب در تبریز زمانی بیشتر می شود که بدانیم بر اساس آمار چهار سال قبل در آذربایجان شرقی حدود 44 هزار نفر معتاد وجود داشته که یک هزار و 400 نفر از آنان را زنان تشکیل می دادند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پیش از این محلی برای شب مانی بانوان معتاد کارتن خواب و بی خانمان در تبریز فعال بود، گفت: متاسفانه این محل مدت هاست که غیرفعال شده است.
محسن ارشد زاده، دلیل این تعطیلی را مخالفت اهالی محل برای حضور این زنان در پناهگاه عنوان کرد و افزود: متاسفانه مردم به حضور زنان معتاد بی خانمان در پناهگاه واقع در محلات مسکونی داخل شهر خود اعتراض کرده و مانع می شوند.
وی ادامه داد: با توجه به مخالفت اهالی و برای جلوگیری از هر گونه درگیری احتمالی، یک واحد پناهگاه 150 متری زنان معتاد و کارتن خواب تبریز که تمامی امکانات آن فراهم است، بسته شده است.
ارشد زاده از شهرداری تبریز درخواست کرد از فضاهای موجود خود که دور از بافت مسکونی ولی در داخل شهر تبریز است مکانی را برای این منظور در اختیار بهزیستی قرار دهد.
وی تاکید کرد: بانوان معتاد بی پناه نیازمند حمایت هستند، زیرا در غیر این صورت با مشکلات دیگر اجتماعی مواجه خواهیم بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: شهرداری در قبال ایجاد گرمخانه برای زنان بی خانمان متعهد است و ایجاد شیلتر بر عهده بهزیستی است.
حجت الاسلام احمد حمیدی افزود: به همین منظور محلی شناسایی شده تا با عنوان مرکز کارآفرینی بانوان بی سرپرست و بد سرپرست ایجاد شود.
وی ادامه داد: این عنوان برای کاستن حساسیت مردم عادی نسبت به حضور این زنان در داخل شهر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: از جمله آسیب های نبود پناهگاه زنان معتاد و کارتن خواب، بد جلوه کردن معابر و مناظر عمومی، افزایش خانه های فساد و فحشا، بارداری ناخواسته و افزایش تولد کودکان بی هویت، افزایش بیماری های مقاربتی، عفونی و ویروسی ( هپاتیت و ایدز) است.
محمدعلی نصرتی افزود: تامین محل خواب و توزیع یک وعده شام و صبحانه ساده، تامین امکانات استحمام و وسایل بهداشتی، تامین پوشاک حداقل 2 دست در سال، اجرای کلاس های آموزشی در زمینه کاهش آسیب، ارجاع به سیستم های درمانی و حمایتی و سایر اقلام بهداشتی حداقل خدماتی است که در این مراکز باید ارائه شود.
وی همچنین با اشاره به نبود مرکز نگهداری و درمان اجباری و دولتی برای زنان معتاد در استان، گفت: به دنبال ایجاد مرکز ماده 16 بانوان در استان هستیم.
استاندار آذربایجان شرقی نیز بر ضرورت ایجاد مکانی برای حضور زنان معتاد و بی خانمان در تبریز تاکید کرد و گفت: این موضوع باید در شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان تبریز به طور جدی بررسی و پیگیری شود.
مجید خدابخش افزود: وجود حساسیت از سوی اهالی محله نسبت به حضور این زنان طبیعی است و باید جای مناسب برای ایجاد پناهگاه انتخاب شود.
وی تاکید کرد: مشکل نبود سرپناه برای بانوان معتاد بی خانمان در تبریز باید رفع شود.
خدابخش با اشاره به اختصاص 10 درصد اعتبارات فرهنگی دستگاه ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: همه باید عملکرد خود را در این خصوص در نخستین جلسه سال آینده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی ارائه دهند.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در موضوع مواد مخدر گفت: اعتیاد و مواد مخدر یک موضوع اجتماعی است و باید با رویکرد اجتماعی و فرهنگی در جهت آگاهی بخشی به آن پرداخت.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: در کنار اقداماتی که توسط دستگاه های مختلف انتظامی، امنیتی و قضایی انجام می شود باید بر موضوع پیشگیری با بهره گیری از توان مردمی توجه کرد.
وی ادامه داد: برای بهره مندی از نظرات سازمان های مردم نهاد فعال در این عرصه در جلسات آتی شورای مواد مخدر استان و شهرستان ها از این سازمان ها دعوت شود.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.