به گزارش ایرنا، ربیع فلاح جلودار روز یکشنبه در همایش ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست کشور که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد، افزود:در مازندران از تخریب و تصرف منابع طبیعی جلوگیری می شود.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از 20 میلیون گردشگر در مازندران داریم، گفت: یک میلیون هکتار از جنگل های شمال کشور در مازندران قرار دارد.
فلاح افزود: منابع طبیعی امروز یک مدیریت صحیح در مراتعش به وجود آید و در دانشگاه ها مطالعات خوبی در این حوزه به وجود آمد.
وی بیان داشت: هم اکنون مدیریت 11 و نیم میلیون هکتار از مراتع کشور با محوریت دامداران است و اینکار اکنون در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه در دولت سازندگی بحث مراتع در بیابان ها جایگاه خاصی داشته, افزود:در بیابازدایی در گذشته کارهای زیادی شده که باید حفاظت و مدیریت شده و جزو کشورهایی بودیم که حرف برای گفتن داشتیم.
استاندار مازندران ادامه داد: در بحث جنگلها که بیشتر جنگل های شمال مطرح است که باید طرح های جنگلداری به عنوان طرح های جامع مطرح باشد.
وی اضافه کرد: باید همکاری تنگاتنگی با مجریان طرح جنگل داری داشته باشیم و جزو ارکان تشکیلات باشند.
وی تاکید کرد که مشارکت بخش خصوصی و انسان در منابع طبیعی را با نظارت باید پیگیری کنیم.
فلاح گفت: در مازندران 10 درصد از آبهای هرز مدیریت می شود و بیش از 80درصد اب استان به دریا می ریزد و بیش از 80 درصد از اب های زیرزمینی استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: کشاورزان مازندران به سختی خوردند و به مشکل خوردند.
وی اظهار داشت: بحث محیط زیست یک بحث جهانی است و تمام موضوعات خدماتی را باید همراه محیط زیست شوند.
وی تاکید کرد که باید تشکیلات مرکزی شکسته و فعالیت ها از تمرکز خارج شده و به استان ها واگذار شود
وی که از مسئولین اسبق سازمان جنگل ها است، افزود: منابع طبیعی به عنوان بستری در سطح کشور است که ضرورت ارتقای تشکیلات را می طلبد.
وی بیان داشت: تعاونی جنگل نشینان در استان ما راه اندازی شده که حاصل تفکر بسیاری از محققان بوده زیرا روستاییان زیادی در جنگل های مازندران زندگی می کنند که نیاز به توجه و رسیدگی زیادی دارند.
وی گفت: برای توجه بیشتر به جنگل ها باید به جوامع محلی رویکرد بیشتری داشت.
فلاح برای ارتقای منابع طبیعی کشور پیشنهاداتی داشت که ایجاد ساختار تشکیلاتی مختلف برای سازمان هاو ارتقای آنان، نگرش سیستمی به منابع طبیعی، ایجاد تعادل اکولوژیک، مدیریت منابع آبی سطحی و زیرزمینی که بزرگترین چالش کشور است از جمله این پیشنهادات بود.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.