دکتر علی سلاجقه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: انجمن های علمی محیط زیست و منابع طبیعی کشور در نظر دارند تا نقش انظاردهنده و تبشیردهنده را داشته باشند تا از نظر زیرساختی دروس و واحدهای ارایه شده در دانشگاه ها با توجه به حوادث و وقایع اتفاقیه در آن باشد.
وی با بیان اینکه باید بدانیم دنیا در این حوزه به چه سمتی می رود و ما نیز به دنبال آن باید حرکت کنیم، گفت: مسایل زیست محیطی و منابع طبیعی ایستا نیستند و دینامیک و در حال تحرک هستند و باید در کنار ملل جهان، منابع طبیعی و محیط زیست خود را با شرایط کشور همچون شرایط اقلیمی، توپوگرافی، جمعیت و توسعه مدیریت کنیم.
وی اضافه کرد: به همین منظور این نشست کشوری در روز 18 اسفند ماه جاری همزمان با چهارمین روز از هفته منابع طبیعی در تالار امام خمینی (ره) پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با حضور مسئولان کشوری برگزار می شود.
سلاجقه اظهار امیدواری کرد که این نشست یک گردهمایی کاربردی باشد و انجمن های علمی چالش و راهکارهای مختلف رفع معضلات و مشکلات محیط زیست و منابع طبیعی کشور را ارایه دهند.
وی با بیان اینکه در این نشست یک پنل علمی نیز با حضور روسای انجمن های علمی، برگزار می شود، گفت: در این گردهمایی در نظر داریم تا راهکارهای ارایه شده منطبق با اسناد بالادستی، افق 1404 و چشم انداز توسعه باشد.

***منابع طبیعی ایران رو به افول است
رئیس سابق پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: ما به عنوان یک ایرانی احساس می کنیم که منابع طبیعی کشور رو به افول است و شرایط محیط زیست به سمت قهقرا می رود در حالیکه تلاش های زیادی برای رفع این معضلات شده ولی دست یافتن به نتایج این تلاش ها، دیربازده هستند.
وی بیان داشت: مشکلات محیط زیست و منابع طبیعی تاثیرات طولانی مدت و ویران کننده دارند و این مشکلات محصول چند سال ناکارآمدی در این حوزه ها است که عواقبی همچون تغییراقلیم، خشکسالی، ریزگردها، هدررفت منابع آب و خاک را دارد.
سلاجقه ادامه داد: برای رفع این معضلات باید علمی کار کنیم و باید اعتقاد داشته باشیم که آنجا که علمی کار کنیم موفق بوده ایم که نمونه ی این فعالیت های علمی نخبگان کشورمان را می توانیم در حوزه علوم هسته ای، پزشکی، مهندسی، نانو و... شاهد باشیم.
این استاد دانشکده منابع طبیعی کشورمان گفت: کشور ما اندیشمندان و نخبگان خوبی در مسایل منابع طبیعی و محیط زیست دارد و باید به صورت قانونی با این موضوع برخورد کنیم.
رئیس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست کشور افزود: طبیعت در استثمار ما نیست و یکی از مخلوقات خداست و تمام این مسایل باعث شد تا مجموعه ی علمی و منابع طبیعی محیط زیست کشور کنار هم جمع شده و درهم تنیده شوند و از خاستگاه علم کشور در این حوزه که دانشکده منابع طبیعی و انجمن های علمی و محیط زیست کنار هم نشستند و این اتحادیه را شکل دادند.
سلاجقه اضافه کرد: حدود 13 انجمن علمی همچون محیط زیست، شیلات، آبخیزداری، مرتعداری، جنگلبانی، صنایع چوب و کاغذ و گیاهان دارویی زیر مجموعه این اتحادیه هستند.
وی گفت: در این اتحادیه به عنوان یک هماهنگ کننده انجمن های علمی سعی می شود نظرات این انجمن ها جمع آوری و در اختیار کارشناسان و مسئولان امر قرار گیرد و به عنوان یک حامی و کمک کننده در مباحث علمی کشور در کنار دولت و ملت قرار می گیرد.

***5 فعالیت تحقیقی علمی دستاورد انجمن های علمی
سلاجقه با بیان تازه تاسیس بودن اتحادیه، افزود: از زمان تشکیل این اتحادیه تا کنون 5 مطالعه تحقیقی علمی انجام شده که شامل خشک شدن جنگل های بلوط غرب، تغییر اقلیم، ریزگردها، بحران آب کشور و خشک شدن دریاچه ارومیه است.
وی یادآور شد: دغدغه اصلی انجمن های علمی موضوع آموزش و پژوهش در بحث منابع طبیعی و محیط زیست است.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.