به گزارش ایرنا، دکتر علی سلاجقه روز یکشنبه در همایش بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست ایران که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد، با بیان اینکه توان تولید اکوسیستم در کشور کاهش یافته اظهار داشت: منابع طبیعی با کشاورزی تفاوت های بسیاری دارد چرا که منابع طبیعی افق و کشاورزی پیش روی را نگاه می کند و با این بازخوردهایی که از مجلس شورای اسلامی می بینیم خود دولت نیز به این نتیجه رسیده که موضوع منابع طبیعی و محیط زیست باید ساماندهی شود.
وی اضافه کرد: منابع طبیعی و محیط زیست واژه های جداگانه از هم نیستند،موضوع مدیریت منابع طبیعی موضوع ریسک و پیشگیری است و با حداقل هزینه می توان حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.
سلاجقه با اشاره به اینکه قوانین منطبق با این واژه ها باید تغییر و به روز رسانی شوند خاطر نشان کرد: مجموعه منابع طبیعی باید برای همیشه از کشاورزی جدا شود.
وی ادامه داد: لوایح زیادی به مجلس پیشنهاد می شود اما با توجه به اینکه موضوع منابع طبیعی و کشاورزی همچنان در یک رده هستند، نمایندگان مجلس این لوایح را تغییر می دهند چرا که کمیسیون کشاورزی مجلس تخصصی در این زمینه ندارد.
سلاجقه گفت: در منابع طبیعی ما با منابع چندین هزار ساله سر و کار داریم و این نشان می دهد که با موضوع کشاورزی که کاشت، داشت و برداشت است تفاوت زیادی دارد.
وی افزود:میلیارد ها تومان اعتبار در بخش آب و خاک در وزارت جهاد کشاورزی هزینه می شود اما چقدر از این اعتبار در بخش آبخیزداری سرمایه گذاری شده؟ سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با 85 درصد دارایی کشور فقیرترین سازمان های ایران است.
رئیس انجمن های علمی محیط زیست و منابع طبیعی کشورادامه داد: موضوع دیگر برای توجه بیشتر به منابع طبیعی کشور باز مهندسی و باز طراحی کردن زیر ساخت ها است که یک بار برای همیشه و بدون تعصب به این مساله بپردازیم و به عنوان جامعه دانشگاهی به کمک دولتمردان برویم.
سلاجقه با اشاره به اینکه کشور باید با شرایط خودش مدیریت شود تاکید کرد: الگوهای وارداتی کشور ما را اداره نمی کند و باید از پتانسیل های داخلی استفاده کنیم،علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد و با این اقدامات دیدیم که چه بلاهایی بر سر دریاچه ارومیه، گاوخونی و هامون آورده شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: اگر به دوران طلایی منابع طبیعی کشور نگاه کنیم اوج این دوران در سال های 46 تا 50 بوده که وزارت منابع طبیعی داشته ایم.
سلاجقه تاکید کرد که کشاورزی از منابع طبیعی برای همیشه باید جدا شود و اگر قرار است محیط زیست و منابع طبیعی با هم ادغام شوند در همان تراز معاون رئیس جمهوری بمانند.
وی افزود: اگر هم قرار است محیط زیست در همان جایگاه خودش یعنی معاونت ریاست جمهوری بماند ؛ منابع طبیعی تبدیل به وزارت خانه شود تا علاوه بر ساماندهی هر چه بیشتر منابع طبیعی کشور بتوان پاسخگوی این همه جوانی که از دانشکده های منابع طبیعی ما فارغ التحصیل می شوند نیز باشیم.
وی گفت: پیشنهاد ما این است که بخش انفال نیز درزیر مجموعه ولی فقیه قرار گیرد.
7414/ 6155خبرنگار:وحیده عسکری** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.