به گزارش ایرنا، پژمان قنبرزاده روز دوشنبه در آئین نمادین روز جهانی تخم مرغ که در دبستان پسرانه دولتی قائم آموزش و پرورش ناحیه سه کرج برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتحادیه مرغ تخم گذار استان البرز امسال برای اولین بار شروع به ترویج مصرف تخم مرغ در بین اقشار مختلف مردم کرده است.
وی گفت که اگر بتوانیم مصرف روزانه یک تخم مرغ را در کودکان و نوجوانان به صورت منظم نهادینه کنیم، شاهد رشد فکری، جسمی و افزایش ایمنی بدن نسل آینده خواهیم بود.
وی در خصوص دلیل این کار ترویجی اظهار داشت: تخم مرغ کامل ترین غذای موجود در طبیعت است و منبع بسیار غنی پروتئین حیوانی است که یکی از معدودترین منابع ویتامین D بوده و بیشترین مقدار جذب در بدن انسان را دارد و تمام اسیدآمینه هایی که برای رشد بدن نیاز است را به صورت یکجا دارد.
وی گفت: ما نمی توانیم تخم مرغ را در سبد غذایی خود نادیده بگیریم زیرا تاثیر بی نظیری که در رشد مغز، استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد وغیرقابل انکار است و اگر بتوانیم مصرف تخم مرغ را در کودک و نوجوان به صورت منظم 'هر روز با یک تخم مرغ' نهادینه کنیم باید مطمئن بود که طبق بررسی آماری شاهد رشد فکری، جسمی و افزایشی ایمنی بدن در نسل آینده خواهیم بود.
قنبرزاده به ذهنیت به وجود آمده در مورد کلسترول بالای تخم مرغ اشاره کرد و افزود: هر تخم مرغ حاوی 213 میلی گرم کلسترول است و با توجه به اینکه میزان مورد نیاز بدن برای دریافت کلسترول در روز 300 میلی گرم است و افرادی که چربی خون دارند این میزان به 200 میلی گرم کاهش می یابد پس با مصرف یک تخم مرغ در روز هیچگونه افزایش مشکل سازی برای میزان کلسترول نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: افراد بیمار نیز بایستی حجم غذایی کمی با ارزش غذایی بالایی دریافت کنند که تخم مرغ برای بیمار جزو بهترین غذاها محسوب می شود.
وی اظهار داشت: هر تخم مرغ شامل 65 درصد آب، 12 درصد پروتئین و 11 درصد چربی است بنابراین با یک نگاه کوچک متوجه می شویم که چه میزان از پروتئین و چربی با کوچکترین اندازه پروتئین حیوانی می تواند به بدن انسان رسانده شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم گذار استان البرز گفت: این استان به عنوان پایلوت در زمینه ترویج مصرف تخم مرغ در بین کودکان و خانواده ها انتخاب شده است.
وی افزود: سرانه مصرف تخم مرغ در ایران 198 عدد برای هر فرد در سال است که در برنامه 5 سال آینده برای مصرف 260 تخم مرغ در سال گام های اساسی برداشته می شود.
وی اضافه کرد: البرز به دلیل اینکه سومین تولید کننده تخم مرغ کشور است تعهد بیشتری روی دوش خود دارد که مردم استان را نسبت به مصرف تخم مرغ ترغیب کنیم تا بتواند در سنین کودک و نوجوان ارتقای رشد فکری و جسمی در پی داشته باشد.
قنبرزاده در خصوص تغذیه مرغ های تخم گذار نیز گفت: اغلب مرغداران استان از جدیدترین متدهای تغذیه ای مرغ استفاده می کنند و تخم مرغ های ما استانداردهای لازم را برای صادرات دارد و این کار تا قبل از اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به سمت مرغداران بیاید انجام می شد و به عراق، افغانستان و کمی به قطر صادرات داشتیم ولی خیز ما برای صادرات به کشورهای دیگری هست و مطمئنا در این زمینه بازاریابی وسیعی انجام می شود و سهممان را از صادرات خواهیم گرفت.
وی اضافه کرد: تمام تلاش ما برای ارتقای کیفیت و افزایش سطح صادرات استان است و بابت این مساله استارت بسیاری قوی ای زده ایم و اینکار در آینده بسیار نزدیک میسر خواهد شد.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران تخمگذار البرز با اشاره به اینکه این استان سومین تولید کننده تخم مرغ کشور است، گفت: در واحدهای مرغ تخمگذار استان 8 میلیون قطعه مرغ در 110 واحد تولیدی وجود دارد که سالانه حدود 90 هزار تن تخم مرغ تولید می کنند و همچنین 3 میلیون قطعه پولت نیز (جوجه مرغ تخمگذار) در 35 واحد تولید کننده پولت در استان داریم.
وی یکی دیگر از برنامه های اتحادیه را افزایش سطح تولید و صادرات تخم مرغ برشمرد و افزود: مساله بیمه بزرگترین مشکل برای واحدهای مرغداری است به طوریکه بیمه های مرغداران آسیب دیده به موقع پرداخت نمی شود و حتی بیمه های پرداخت شده هم کارشناسی نیست و با رقم واقعی خیلی فاصله دارد که مرغدار آسیب وارده را به سختی جبران می کند.
قنبرزاده اظهار داشت: اتحادیه مرغداران با توجه به جایگاه البرز در تولید تخم مرغ از سال گذشته با عضویت 4 تعاونی مرغداران تخمگذار تشکیل شد.
وی ادامه داد: تعاونی های مطبوعه ی استان البرز از شهرستان های اشتهارد، نظرآباد و کرج هستند که این تعاونی ها برای رساندن جایگاه واقعی این صنعت به جایگاه واقعی خود در استان و کشور، اتحادیه را تشکیل دادند.

** جایگزینی فرآورده های تخم مرغ با خوراکی های غیرضروری و ناسالم
اکرم سادات کشفی زاده، که ابداع کننده تولید ساندویچ تخم مرغ با روشی جدید باب میل کودکان و نوجوانان است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به تغذیه دوران کودکی که بسیار حائز اهمیت است وارد طرح جامع و نوینی شدیم تا تخم مرغ را جایگزین یکسری از مصارف غیرضروری و ناسالم صنایع غذایی برای نسل جدید کنیم.
این مدرس شیرینی پزی و آشپزی بین المللی و مهندسی صنایع غذایی افزود: کودکان و نوجوانان علاقه زیادی به مصرف ساندویچ های فست فودی و میان وعده ها دارند که تصمیم گرفتیم تخم مرغ را به دلیل داشتن پروتئین و کلسیم، فسفرها و انواع ویتامین های خانواده B که بسیار در رشد کودکان تاثیر دارد جایگزین یکسری فراورده های غیرضروری کنیم.
وی اظهار داشت: ساندویچی که امروز توانستیم ارایه دهیم تهیه شده از سبزیجات و تخم مرغ پخته شده بود که سفیده و زرده در داخل ساندویچ به کار رفته و در نان آن از کره و تخم مرغ استفاده شده است.
کشفی زاده در خصوص صنایع غذایی دیگری با تخم مرغ تولید می کنند، گفت: انواع دسرها و شیرینی ها را با فرمولی اختصاصی و جدید وارد بازار کرده ایم به طوریکه توسط سفیده تخم مرغ توانستیم لطافت خیلی زیادی به آن ها دهیم و روغن ها و خانواده کلسترول را از آن حذف کردیم.
وی اضافه کرد: در خانواده شیرینی ها یک نکته حایز اهمیتی که توانستیم در تخم مرغ پیدا کنیم و از آن استفاده کنیم قطع کامل مکمل هایی مثل جوش شیرین و پکینگ پاودر هستند که حالت حجم دهنده دارند و در صنایع غذایی مضر و سرطان زا هستند.
وی گفت: هنگامی که از سفیده تخم مرغ به عنوان یک حجم دهنده استفاده می کنیم علیرغم اینکه میزان مصرف چند برابر می شود ولی در انتهای فرمولاسیون خمیر اضافه می شود و باعث می شود حجم کیک و شیرینی کاسته نشود و سفیده تخم مرغ هم جایگزین خیلی خیلی سالم و مفید انواع مکمل ها می تواند باشد.
کشفی زاده گفت: در حال حاضر برای بانوان خانه دار و افرادی که در خارج از ایران دوست دارند این صنعت را به صورت خیلی حرفه ای و صنعتی دنبال کنند آموزش می دهیم.
وی افزود: در رشته شیرینی پزی و آشپزی ما در مجموعه ای که راه اندازی کردیم انواع شیرینی ها، نان ها و شورینی ها که به عنوان میان وعده ها در منازل استفاده می شود را تولید کردیم و بانوان و آقایانی را مشغول به کار کردیم و کارآفرینی مثبت و بهینه ای را ایجاد کردیم که همراه با آموزش بسیار دقیق بهداشتی صنایع غذایی است.
وی بیان داشت: کارکنان این مجموعه در ابتدا با وضعیت بهداشت موادی که استفاده می کنند آشنا می شوند تا از هر موادی برای پخت و پز استفاده نکنند و به بهداشت که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد اهمیت صددرصدی بدهند.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.