به گزارش ایرنا، حسن رکنی روز دوشنبه در همایش بین المللی روز جهانی بز که در موسسه علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، تاکید کرد: جمعیت دام سبک کشور تقریبا بالا است و یکی از برنامه های طولانی مدت ما این است که جمعیت دام را محدودتر ولی موثرتر با بهره وری و بازدهی بالاتر کنیم.
وی افزود: می توان از تجریبات بعضی از کشورها مثل نیوزیلند استفاده کرد به طوریکه جمعیت دام سبک به حدود یک سوم برسانیم و صادرات را به سه برابر افزایش دهیم و برای اینکار اقدامات زیادی می طلبد.
رکنی اضافه کرد: شرایط مرتع که سازمان جنگلها اعلام می کند اینکه شرایط مراتع با تعداد دام ها همخوان نیست ولی اگر بتوان به خوبی پرورش دام را داشت در توسعه مراتع و بهره وری آن موثر است.
وی با بیان اینکه یکی از برنامه ها برای کاهش تعداد دام باید توجه به مسایل محیطی و مسایل ژنتیکی در کنار هم داشته باشیم، اظهار داشت: کشاورزان ما بیشتر به تولید نگاه می کنند و به بازار توجه چندانی ندارند و بحث تکمیل زنجیره کسب و کار را تاکید داریم ولی در این قسمت نقص و مشکل زیادی داریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت روز جهانی بز، افزود: یکی از مشکلات جدی در دنیا موضوع کم آبی و بیابانی شدن و خشکسالی است.
وی اظهار داشت: حدود 36 درصد از جمعیت دنیا در استرس بی آبی و کم آبی حضور دارند و براساس مطالعات محققین 20 درصد از دنیا متاثر از این موضوع است و کشور ما جزو کشورهای کم آب با متوسط بارندگی 250 میلی متر از متوسط جهانی 750 میلی متر است.
وی گفت: سه برابر متوسط جهانی نیز معادل 2 هزار و 100 میلی متر تبخیر را داریم و همچنین 70 درصد بارندگی ها در غیرفصل انجام می شود و 30 درصد بارندگی موثر نیز فقط در 4 استان کشور انجام می شود.
رکنی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای خشک که شرایطی همچون کشور ما را دارند یکی از موضوعات مورد توجه آنان بحث بز و دام سبک برای تامین غذا است.
وی بیان داشت: 70 درصد جمعیت بز در 10 کشور دنیا مثل پاکستان، بنگلادش، چین و... است ولی تطابق پذیری این حیوان در تمام شرایط و کشورها تقریبا ممکن است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در بعضی از استان ها که به نظر غیر ممکن بود تطبیق بز، توانسته بود به خوبی خود را با شرایط منطبق کند و اقتصاد خوبی را برای خانوارها به دنبال داشته است.
وی گفت: عشایر کسب و کار توجه خوبی دارند به طوریکه ده ها فراورده لبنی را تولید و در زمان خود عرضه می کنند که نشان ازهوشمندی بالا و نگاه به بازار دارد.
معاون وزیر ادامه داد: در بحث ژنتیک دام نیز در بخشی از ظرفیت دانشگاه ها استفاده شده و بعضی از دانشگاه ها اقدامات خوبی را در نژادهای بز داخلی جهت شکوفایی پتانسیل ها آغاز کرده اند که شرایط چندقلوزایی و تولید شیر آن ها را افزایش داده است.
وی افزود: جهت همین اقدامات موسسه علوم دامی با کمک بخش خصوصی اقدام ارزشمندی را انجام می دهند به طوریکه 2 هزار راس از بزهای مهابادی را به موسسه انتقال داده اند تا ظرفیت های ژنتیکی آن بررسی می شود برای تهیه مواد ژنی و انتقال به مناطق مختلف کشور انجام می شود.
رکنی اضافه کرد: بعضی از شرکت های سرمایه گذار نیز در بحث استفاده از ژن های جدید در کشور که در دنیا وجود دارد که می تواند شرایط خوبی را برای پرورش و تولید بهینه انجام می دهند.
وی اظهار داشت: در افق 1404 پیش بینی می شود جمعیت بز از 19 میلیون به 15 میلیون کاهش یابد و تولید شیر 30 درصد افزایش یابد و گوشت قرمز 10 درصد برای این افق افزایش یابد که این راه نیاز به انرژی و همراهی بیشتر بخش های مختلف دارد.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.