به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ با دور زدن در کوچه پس کوچه ها و محلات شهر اردبیل و برخی شهرهای استان با معضل محدودیت فضا و نبود محل مخصوص بازی و تفریح کودکان و نوجوانان رو برو می شویم و به اندازه‌ای این عرصه را برای عزیزان‌مان تنگ‌ می بینیم که ناچار به معابر، خیابان‌ها و میدان‌های شهری روی آورده و چنین مکان‌هایی را برای محل بازی و تفریح برمی‌گزینیم.

در فرایند توسعه شهری اردبیل و برخی شهرهای استان به دلیل توجه بیش از حد به کسب سود و منافع حاصل از تجارت پروژه‌های تجاری و مسکونی فضاهای سبز، مکان‌های تفریحی و ... چنان‌که باید مورد توجه قرار نگرفته اند و ادامه این روند محدودیت‌های فضایی بسیاری را برای بازی و تفریح فرزندان این شهر در گروه‌های سنی مختلف به وجود آورده است. از یک سو فضای داخلی خانه‌های آپارتمانی پاسخگوی نیاز بازی فرزندانمان نبوده و از سویی دیگر پنجره‌های پوشیده شده باپرده‌های دو یا سه لایه در کنار حصار آپارتمان‌های اطراف، به‌مثابه زندانی در اختیار سرمایه‌های آتی جامعه قرار داده شده است.

فرزندانمان نه از هوایی بهره کافی می برند و نه از نور آفتابی؛ در صورتی که آنها حق دارند از فضا و امکانات مناسب شهری برخوردار باشند و طبعا" نبود فضایی که بتواند هیجانات، شور و شوق و جنب و جوش شهروندان در سنین پایین را پذیرا باشد بار مضاعفی را بر عهده والدین خواهد گذاشت و آنان را نیز به نوعی درگیر این معضل خواهد نمود.

لذا تنها با چشم‌پوشی از منافع دو یا سه قطعه زمین که می‌توانست با تور فلزی محصور شود، این امکان وجود داشت که ساکنان یک شهرک مسکونی حداقل فضایی را برای بازی و تفریح در اختیار داشته باشند تا با نصب دروازه‌های فوتبال و تورهای والیبال و ... بتواند با کاربری بازی و تفریح مورد استفاده قرار گرفته و چندین کوچه یا یک محله را تحت پوشش قرار دهد. وجود چنین فضاهایی سبب می‌شد فرزندانمان به‌دور از مخاطرات عبور و مرور وسایط نقلیه، محل امنی را برای گذران اوقات فراغت در اختیار داشته باشند.

مسؤولان و طراحان شهری موظف به در نظر گرفتن فضاهای باز لازم در نزدیکی محل سکونت خانوارها جهت بازی و تفریح فرزندان این شهر بودند اما "چه علل و عواملی مانع از آن شده است" جای سوال و پرسشگری دارد.

امید می رود مسؤولان، متولیان امر و کارشناسان مربوطه موضوع اشاره شده را مورد توجه قرار داده و حداقل با اختصاص بخشی از زمین‌های شهرک‌های در حال احداث یا فضاهای باز بلا‌استفاده داخل شهر برای این امر، شادابی و سلامت جسمی و روحی را برای فرزندان شهرهای مختلف استان به ارمغان بیاورند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 718018
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.