به گزارش خبر آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری البرز،"سیدحمیدطهائی" ظهر سه شنبه در آیین تجلیل از خبرنگاران استان که بمناسبت 17 مرداد ماه به میزبانی شهرستان فردیس با حضور«حسین انتظامی» معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه ها برگزار شد،ضمن تبریک بمناسبت این روز به جایگاه خطیر رسانه ها و رسالت سترگ اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت: رسانه ها با روشنگری و آگاهی بخشی، نقش ویژه ای در روشنگری اذهان عمومی دارند و این امر مسئولیت کمی نیست.

طهائی در ادامه با اشاره به ارزش های خبری و عنصر "بازخورد" نیز نکاتی را متذکر شد و افزود: گاهی بازتاب های یک خبر از خود خبر ارزش خبری بیشتری پیدا می کند و این امر نیز به مهارت خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه بازمی گردد که چگونه پس از فرایند تولید خبر که پروسه ای حایز اهمیت است، نسبت به مخابره و انعکاس یک رویداد نیز افکار عمومی جامعه را جلب کنند و حتی فراتر از آن نقش تصمیم سازی را نیز عهده دار شوند.

استاندار البرز همچنین با بیان اینکه رسانه ها مسئولیت فرهنگسازی جامعه را نیز عهده دار هستند، گفت: کار فرهنگسازی نیز مسولیت کمی نیست و اینکه به همت شما نه فقط خبر اطلاع رسانی می شود که بازتاب خبری نیز نقش ویژه ای در تصمیم سازی دارد.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت بروز رسانی اطلاعات و اخبار همزمان با تحولات روز تصریح کرد: در دنیای امروز«اطلاعات»، ابزار قدرت است و مادامی که این ابزار را در اختیار دارید پا به پای تحولات روز در حرکت هستید نکته ای که رسانه ها در کار حرفه ای باید آن را مد نظر داشته باشند.

طهائی همچنین با مورد اشاره قرار دادن موضوع اصلاح قوانین مطبوعات در کشور که به همت دولت صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: شاید مهمترین خبر و نویدی که می توان در روز خبرنگار به اهالی رسانه داد این است که با اجرایی شدن قوانین اصلاحی در حوزه مطبوعات،پس از مدت ها دغدغه تحقق مطالبات صنفی رسانه ها از مجرای این قانون همانند سایر صنوف محقق خواهد شد.

استان البرز بعنوان«قطب علم و فناوری کشور» معرفی شد

نماینده عالی دولت در استان، در حالی که در جمع شمار قابل توجهی از خبرنگاران، عکاسان خبری و گزارشگران، سخن می گفت، به مهمترین دستاورد استان در حوزه علم و فناوری پرداخت و گفت: استان البرز این استعداد را دارد که عنوان «قطب علم و فناوری کشور» مطرح شود و در این زمینه هم تلاش این بود که موضوع را برای مسولان ملی جا بیندازیم، این استان امروز در حوزه علوم نوین،داروسازی،کشاورزی (قبل از تاسیس دانشگاه تهران) بعنوان مهد کشاورزی نوین کشور بوده است و در حوزه علم و فناوری معدن و تولید قطعات خودرو نیز پیشگام بوده است، بر همین اساس نیز هفته گذشته با حضور وزرای ارتباطات و علوم؛ اولین پارک ارتباطات و فناوری در البرز افتتاح شد.
وی افزود: پیشنهاد ما بر این بود که حوزه البرز بعنوان منطقه" علم و فناوری ملی" مصوب شود که با موافقت وزیر همراه بود؛ براین اساس نیز استان تهران از پردیس شرق تا فرودگاه پیام در استان البرز بعنوان کریدور علم و فناوری در شورای عالی عطف به تصویب رسیده و دروازه ورودی آن نیز در استان از شهر گرمدره آغاز شد و نخستین پارک تخصصی ارتباطات در آن افتتاح گردید.

هیات رسیدگی به تخلفات رسانه ای تشکیل می شود

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخشی از این آیین با بیان اینکه این حجم استقبال حاکی از نگاه فرهنگی بر مدیریت استان البرز حاکم است،گفت: سیاست دولت برای دسترسی آزاد خبرنگاران به اطلاعات در دولت اجرایی شده است.
وی ادامه داد: براین اساس سامانه دسترسی آزاد اطلاعات طبق قانون فعال شده و 400 دستگاه مشمول این قانون هستند؛در این قانون تمام دستگاه های حاکمیتی قوا مشمول طرح بوده و حتی موسسات خصوصی که سرویس عمومی می دهند همانند بانک ها و..باید پاسخگوی رسانه ها باشند.
انتظامی با بیان اینکه تا کنون 40 دستگاه به این قانون پیوسته اند و دستگاه ها موظف به پاسخگویی در این زمینه هستند؛افزود: ساماندهی حرفه ای رسانه ها رویکردی است که در دولت دنبال می شود و با دو لایحه اصلاحی قانون مطبوعات و خبرگزاری ها و سازمان نظام رسانه ای که در کمیسیون دولت لایحه آن تقدیم شده بخشی از مشکلات رسانه ها را مرتفع خواهد کرد.
معاون وزیر ارشاد با اشاره به جزیئات این طرح گفت: طبق این قوانین تخلفات حرفه ای و جرایم رسانه ای در این زمینه در قالب نظام نامه ای ویژه پیگیری می شود و این روند از مجرای هیات رسیدگی به تخلفات سازمان رسانه ای انجام و نابسامانی ها سامان پیدا می کند.
انتظامی بیان کرد: پایین بودن سطح آموزش و مهارت تخصصی یکی از مشکلات فعالان در این حوزه است و کسانی که تخصص کافی ندارند، نمی توانند رسالت خود را بنحو مناسبی انجام دهند، بر این اساس نیز تربیت نیروهای زبده در حوزه روزنامه نگاری شهری،روزنامه نگاری محیط زیست و ..ایجاد خواهد شد و خبرنگاران تخصصی در هر شاخه تربیت می شوند.
وی افزود: دولت با برنامه ریزی در مرکز مطالعات رسانه،دوره های تخصصی را برگزار می کند و روزنامه نگاران نیز به این مراکز مراجعه می کنند و ضمن آموزش، یارانه آموزشی نیز دریافت می کنند.
انتظامی گفت: اجرای طرح بیمه روزنامه نگاران نیزسیاست گذاری شده و 4 سال است که با سیاست های تشویقی اجرایی می شود.

در ادامه این مراسم از خانواده معظم شهدا نیز تجلیل بعمل آمد.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 717164
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.