به گزارش ایرنا، شب قدر شب عروج معنوی است که هر انسانی با بهره گیری از رهنمودها می تواند از آن برای تابیدن نور ایمان در قلبش بهره ببرد و خویشتن یابی کند.
برای استفاده از شب های قدر به ویژه در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان کافی است به توصیه های بزرگان در این زمینه گوش جان بسپاریم.
** با آمادگی معنوی وارد شویم
در این شب دلهایمان را هرچه می‌توانیم با ذکر الهی نورانی‌تر کنیم زیرا شب قدر شبی است که فرشتگان، زمین را به آسمان متّصل می کنند و شب سلامت دلها و جانها، شب شفای بیماریهای اخلاقی، معنوی، مادّی ،عمومی و اجتماعی است که امروز متأسفانه دامان بسیاری از ملتهای جهان، از جمله ملتهای مسلمان را گرفته است.
**ساعات لیالی قدر را مغتنم بشماریم
قدر این شب خدایی شدن را باید دانست و ساعات آن را مغتنم شمرد و کاری کرد که به لطف یزدان قلم تقدیر الهی در شبهای قدر برای کشور عزیزمان ایران و آحاد ملت تقدیری شایسته که زیبنده مردم مؤمن و فهیم ماست، رقم بخورد.
** پرهیز از مسائل مادی در این شب نیایش
ما باید با امیدوار ی از الطاف الهی دعا کنیم و بکوشیم از این شبها برای عروج معنوی خود استفاده کنیم؛ چون نماز معراج و وسیله‌ی عروج مؤمن است و دعا هم معراج مؤمن است.
شب قدر هم معراج مؤمن است لذا کاری کنیم که عروج کنیم که این مهم نیاز به دوری کردن ما از مسائل مادی دارد.
** دعا بهترین عمل درشب لیالی قدر
شبی که به عنوان لیلةالقدر شناخته شده و از هزار ماه برتر و بالاتر است از دعا به عنوان بهترین اعمال در این شب یاد می شود.
احیاء هم برای دعا ، توسل و ذکر است. نماز هم که در شب‌های قدر در واقع مظهر دعا و ذکر است. در روایت آمده است که دعا مغز عبادت، یا به تعبیر دیگر روح عبادت، دعا است.
دعا در فرهنگ دینی مسلمانان یعنی با خدای متعال سخن گفتن و خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن است.
** توجه کردن به معانی دعاها
همه دعاها از جمله دعای جوشن کبیری که در شب های لیالی قدر قرائت می کنیم به قدری پرمغز و پرمضمون است که برای درک این دعاهای پرسوز و گداز عاشقانه و عارفانه باید توجه کنیم و با عمق وجودمان آن را به زبان دل زمزمه کنیم.
** با خدا حرف بزنیم
در آخرین شب قدر بیائید با خدا ی مهرنان و بخشنده حرف بزنیم ، از خدا باید بخواهیم تا در مسیر هدایت با نور ایمان حرکت کنیم که یکی از راههای وصل شدن به خدا، دعا کردن است که بهترین کلمات و خواسته‌ها در همین دعاهای ماه رمضان و شبهای قدر است.
حتی اگر معانی این دعاها برایمان سخت است می توانیم با زبان خودمان دعا کنیم و خواسته های خودمان را با خداوند درمیان بگذاریم.
** از خدای متعال عذرخواهی کنیم
شب قدر، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی است. حال که خدای مهربان به ما این فرصت را داده است که به سوی او برگردیم، باید طلب مغفرت کنیم تا بخشیده شویم.
** دلهایمان را با امیر مؤمنان آشنا کنیم
ماه رمضان بخصوص شبهای قدر، بهار توجه دلها ، ذکر ، خشوع و تضرع است که این بهانه و مناسبتی ویژه است برای اینکه دلهایمان را با مقام والای امیر مؤمنان آشنا کنیم و درس بیاموزیم.
** توجّه به ولی عصر (عج)
قدر آخرین شب قدر را بدانیم و از دعا، تضرّع، توبه و توجّه به پروردگار برای ظهور امام دوازدهم غافل نشویم و دعای فرج را جزو وظایف خودمان در این شب بدانیم.
** تامل کردن در آیات خلقت و سرنوشت انسان
از اوّل شب بیست وسوم، از هنگام غروب آفتاب، سلام الهی «سلام هی حتّی مطلع الفجر» آغاز و تا اذان صبح ادامه دارد. این چند ساعتِ خیمه‌ی رحمت خداست که بر سراسر آفرینش زده شده شده است پس قدر این شب را بدانیم و شب زنده داری همراه با دعا و نیایش داشته باشیم.
** دعا برای مسلمانان
شبهای قدر را حقیقتاً قدر بدانیم زیرا شبی است که خدای متعال آن را به عنوان سلام دانسته و سلام، هم به معنی درود و تحیّت الهی بر انسانهاستو هم به معنای سلامتی، صلح و آرامش، صفا میان مردم، برای دلها و جانها و جسم ها و اجتماعات است.
**حاجات خود و مؤمنان را از خدا بخواهیم
در این شب نگاهی عمیق به حاجات خودمان ، مسلمانان و کشورمان ایران عزیز داشته باشیم و برای شفای مریض ها، دلهای غمگین و چشمهای نگران در کره خاکی زمین دعا کنیم.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده: داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.