به گزارش ایرنا، خسرو ساکی روز سه شنبه در آئین نکوهداشت مقام معلم و یاد بود شهادت استاد مطهری که در تالار شهیدان نژاد فلاح برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره فیلسوف گرانقدر و پاره تن رهبر فقید انقلاب اسلامی ، استاد مرتضی مطهری افزود: امر تعلیم و تربیت در طول تاریخ ، بیش از هر فعالیت اجتماعی دیگری ضرورت داشته است.
وی بیان کرد: در بیان اهمیت تعلیم و تربیت کافی است بدانیم که تحقق گوهر آدمی منوط به آن بوده و فعالیت هایی که تحت عنوان آموزش و پرورش در مورد انسان اعمال می شود ، شرط لازم رسیدن او به کمال است.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز اظهار کرد: از طریق فراگردهای تعلیم و تربیت ، آداب و رسوم، اعتقادات، ارزش ها، نگرش ها، رفتارها، دانش ها و مهارت های علمی و اجتماعی ، توسعه و تکامل یافته از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
ساکی یاد آور شد: در میان نهادهایی که به کار تعلیم و تربیت می پردازند، آموزش و پرورش از همه بنیادی تر عمل می کند به همین دلیل توجه به رشد و توسعه نظام های آموزشی یکی از وجوه مشحص عصر ماست که در چند دهه اخیر در بین کشورهای جهان سوم به مساله ای مهم تبدیل شده است.
وی رشد جمعیت از یک سو و نیاز به معلومات و مهارت های لازم به منزله ابزار زندگی در دنیای معاصر از سوی دیگر موجب تقاضای روز افزون برای آموزش و پرورش در سطوح مختلف شده است.
وی در ادامه به پیامد پاسخگویی به این تقاضا ی روز افزون که موجب تبدیل شدن نظام آموزش و پرورش به سازمانی عظیم و فراگیر شده و تعداد کثیری دانش آموز ، معلم و کارمند را با دانش و مهارت های گوناگون به خدمت می گیرد پرداخت و تصریح کرد : به خاطر اثرات دامنه دار آموزش و پرورش است که از آن به عنوان صنعت رشد نام برده می شود.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: امروزه علمای اقتصاد و توسعه ملی بر این باورند که سرمایه گذاری در بخش آموزش و پرورش همانند و حتی بیش از سرمایه گذاری در دیگر بخش های جامعه بازده اقتصادی دارد زیرا نتایج تحقیقات متعدد بیانگر این است که آموزش نیروی انسانی کاردان و کارشناس به عنوان یکی از عوامل تولید به حساب می آید.
ساکی تصریح کرد: پرورش مردم با فرهنگ و آگاه به عنوان آحاد جامعه ، موجبات بهره وری و بهره گیری بهینه از سایر سرمایه گذاری های مادی و فرهنگی را فراهم می سازد.
وی ساختن ایرانی مستقل، آزاد، آباد ، تربیت نسلی متکی بر ارزش های دینی و فضیلت های انسانی ، خرد ورز، انتقاد پذیر، متعادل، مبتکر، آرمان خواه، آزادی خواه، مشارکت جو ، مسئولیت پذیر، پرسشگر و دارای سعه صدر، وطن دوست ، قانونگرا، مودب به آداب زندگی اسلامی در جامعه مدنی و پایبند به اصول و ارزش های اسلامی و انسانی را منوط به داشتن برنامه و حرکت کردن در آن مسیر به دستان معلمان دانست.
وی ادامه داد: انسانی که به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی ، اجتماعی و جهانی رسیده باشد ، باید برای وی برنامه جامع و کارآمدی تدوین گردد و از همه منابع و امکانات به صورت بهینه استفاده شود زیرا این مهم جز به دستان معلمانی فکور، متعهد و کاردان اتفاف نخواهد افتاد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز خاطر نشان شد: هفته معلم فرصتی را فراهم می کند تا ما معلمان ابتدا نقش و اهمیت جایگاه آموزش و پرورش را برای عموم مردم و آحاد جامعه تبیین کنیم.
ساکی تصریح کرد: در ضرورت و اهمیت تعلیم و تربیت به همین نکته بسنده می کنم که گوهر وجود آدمی منوط به تعلیم و تربیت است و به همین دلیل است که خداوند سبحان پیامبران و در رأس همه رسول اکرم (ص ) را برای تربیت و تعلیم بشر فرستاده که نبی مکرم اسلام (ص ) خود را معلم معرفی کرد .
وی در ادامه به بیان گزارشی از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید پرداخت و گفت: در این 4 سال و چند ماه شاهد رشد بخش های مختلف آموزش و پرورش در این استان بوده ایم.
وی افزود: ما در سال 1392 مجمع کلاسهای کاربردی در اختیار آموزش و پرورش در فضای فیزیکی 9086 واحد بود که هم اکنون به 10437 واحد رسیده است که می توان گفت در دولت تدبیر و امید 1351 کلاس درس در البرز ساخته شده است.
وی تصریح کرد: تعداد سالن های ورزشی درون و برون مدرسه ای از 36 سالن به 45 سالن افزایش یافته است،یعنی 9 سالن احداث شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به افزایش زیرساخت ها و فضاهای علمی در البرز ادامه داد: نخستین آزمایشگاه سلولها بنیادی و پزشکی بازساختی دانش آموزی کشور نیز در جهت دهی فرزندان این استان به سمت علوم نوین و هایتک در سه هفته پیش در این استان آغاز بکار کرد.
ساکی بیان کرد: بیش از 65 مدال طلا ، نقره و برنز جهانی و کشوری در المپیادهای علمی و آموزشی ،صدها مدال و کسب رتبه های برتر در مسابقات ورزشی، فرهنگی و هنری ، از دیگر دستاوردهای حوزه آموزش و پرورش البرز است.
وی از افزایش درصد پوشش تحصیلی ،نرخ سواد آموزی و افزایش سطح پوشش و جذب سواد آموزان، کسب رتبه های برتر جشنواره های جابربن حیان ، نوجوان و جوان خوارزمی و مسابقات علمی - مهارتی، توسعه پژوهش سرا های دانش آموزی ، احداث ، توسعه و تجهیز نمازخانه مدارس و دارالقرآن ها، ارتقاء رتبه استانی در کنکور سراسری از رتبه 25 به 12 و سند مالکیت مدارس را از دیگر دستاوردهای آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید ذکر کرد.
لازم به ذکر است در این آئین مدیر کل آموزش و پرورش در بخش های مختلف عملکرد آموزش و پرورش این استان را در دولت تدبیر و امید به زبان آمار برای شرکت کنندگان عنوان کرد.
در این آئین کلیپی از فرمایشات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در زمینه معلم شهید استاد مطهری و نفش و رسالت معلم در جامعه نیز پخش شد.
احرای تصنیف معلمی از سوی معلم هنرمند البرزی ' علی صدیقی راد ' ، اجرای گروه سرود معلمان، قرائت دکلمه معلم به قلم دانش آموز سینا رستمی ، برپایی نمایشگاه کتاب معلمان موءلف در آموزش و پرورش ناحیه یک و 2 کرج ، اهدا لوح تقدیر به معلمان برتر از دیگر برنامه های نکوهداشت مقام معلم در استان البرز را تشکیل داد.
البرز 440 هزار دانش آموز و 25 هزار معلم دارد.
2819 / 6155خبرنگار: مهین مالمیر ** انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.