سید علی اصغر حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این آئین متمرکز استانی در راستای بزرگداشت دوم آوریل، روز جهانی اوتیسم در مدرسه استثنایی نور کرج برگزار شد تا با اهداء گل و لوح سپاس از همت والای این عزیزان در ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان اوتیسمی در استان البرز قدر دانی کنیم.
وی موضوع دانش آموزان اوتیسمی را از اولویت های برنامه های آموزشی، خدماتی و حمایتی ادار ه آموزش و پرورش استثنایی نایی البرز البته با مشارکت خیرین و دستگاه های اجرایی همانند بهزیستی در این استان عنوان کرد و خاطر نشان شد: بیماری اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می شود.
معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی البرز به شعار امسال جهانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد ' استقلال و رقم زدن سر نوشت ' اشاره کرد و یاد آور شد: بواسطه رشد دانش بشری مرزهای این بیماری باز تعریف شده و نگاه جامعه به آن تغییر کرده است به گونه ای که در گذشته کودکان اوتیسم عقب مانده ذهنی تلقی می شدند اما اکنون به لطف رشد دانش روانشناختی می دانیم بسیاری از کودکان اتیسم نه تنها عقب مانده ذهنی نیستند بلکه هوشی نرمال و حتی بیشتر از نرم جامعه دارند و مشکل انها تفاوت در نوع کارکرد مغزشان است.
حسینی اوتیسم یا در خود ماندگی را نوعی اختلال رشدی در کودکان ذکر کرد که رفتار های اجتماعی و مهارت های ارتباط برقرار کردن را مختل می کند به گونه ای که این اختلال که در 3 سال اول زندگی بروز پیدا می کند.
وی در ادامه به آگاهی بخشی خانواده ها در زمبنه بیماری اوتیسم به خصوص ویژگی های اصلی این اختلال در بین کودکان پرداخت و افزود: حرکات کلیشه ای و مقاومت در مقابل تغییر ، عدم برقراری تماس چشمی، نقص در مهارت های اجتماعی و ارتباطی و اختلال در بیان و درک کلامی را باید به زبان ساده علمی در نشست های آموزشی برای والدین مورد بازبینی قرار دهیم.
وی تصریح کرد: نگرش متفاوت این کودکان به جهان پیرامون و ماهیت ناشناخته این نگرش موجب شده تا اطرافیان کودکان اوتیستیک با مشکلات بسیاری مواجه شوند.
وی ادامه داد: از آنجا که این کودکان قادر به بیان ابتدایی ترین نیاز هایش نمی باشند، فشار بسیاری بر روی والدین برای پی بردن به نیاز هایش وارد می کنندکه در این میان بیشترین میزان فشار و استرس بر دوش مادر است زیرا کودک بیشترین زمان خود را در کنار وی می گذراند.
وی تاکید کرد: برگزاری همایش اوتیسم با هدف معرفی روش های درمانی مفید و توجه ویژه به نیاز های والدین با حضور متخصصین مجرب این حوزه نقش موثری در آشنایی با کودکان اوتیسمی و تقویت آموزش و مهارت های فردی در حمایت از آنان در کانون خانواده و اجتماع دارد.
در این آئین با اهداء گل و لوح سپاس از خدمات معلمان به دانش آموزان اوتیسمی در مدارس آموزش و پرورش استثنایی البرز تجلیل شد.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.