رحیم تکاملی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مراکز روزانه بهزیستی گیلان یکصد نفر و در مراکز شبانه روزی نیز 20 نفر از کودکان زیر 15 سال دچار اختلال اوتیسم، به صورت مستقیم خدمات دریافت می کنند و بقیه نیز به صورت غیرمستقیم از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر دو مرکز روزانه ویژه افراد اوتیسم در رشت و لاهیجان و یک مرکز شبانه روزی در رشت فعال است و تا پایان ماه جاری نیز، یک مرکز روزانه دیگر راه اندازی می شود.
معاون توانبخشی بهزیستی استان گیلان خاطر نشان کرد: خدماتی از جمله آموزشی، توانخبشی ، کار درمانی و روانشناسی به کودکان اوتیسمی تحت پوشش بهزیستی استان گیلان ارائه می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری اوتیسم از 13 آذرماه سال گذشته و ادامه آن در سال جاری اظهار داشت: ضروریست تا خانواده های دارای فرزندان 2 تا پنج سال، در این طرح شرکت کنند.
تکاملی در رابطه با نحوه اجرای طرح غربالگری اوتیسم تصریح کرد: خانواده ها بایستی به سایت بهزیستی استان گیلان مراجعه کنند که طرح غربالگری اوتیسم در سمت چپ این سایت بیان شده است.
وی بیان داشت: در این طرح 10 سووال برای پاسخگویی خانواده بیان شده ، اگر پاسخ سه سووال یا بیشتر از آن مثبت باشد، خانواده بایستی برای انجام کارهای تخصصی تر به دو مرکز در لاهیجان و رشت که آدرس این مراکز در سایت درج شده، مراجعه کنند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان گیلان با بیان این که اوتیسم یک نوع اختلال رشدی است، اظهار کرد: این اختلال از 18 ماهگی خود را نشان می دهد که تغییر در رفتار و تکرار یک سری کارها از علائم آن است.
وی خاطرنشان کرد: عامل ایجاد اوتیسم هنور شناخته شده نیست اما عوامل ژنتیکی و زیست محیطی می تواند در بروز آن نقش داشته باشد.
وی با اشاره به سیزدهم فروردین با عنوان روز جهانی آگاه سازی اوتیسم یادآور شد: در استان گیلان از 14 تا 21 فروردین ماه، برنامه های مختلفی در این رابطه برنامه ریزی شده است.
تکاملی یادآور شد: بازید از مراکز ویژه کودکان اوتیسمی، نشست با خانواده های دارای کودکان اوتیسمی و برگزاری تورگردشگری برای کودکان دچار اختلال اوتیسم و خانواده ها در قلعه رودخان فومن از جمله این برنامه ها است.
اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود، علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌ کند و علت اصلی آن ناشناخته ‌است.
این اختلال در پسران شایع ‌تر از دختران است، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد، این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌ های ارتباطی تاثیر می‌ گذارد.
کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت ‌های مربوط به بازی مشکل دارند، این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌ کند.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده: کبیری
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.