به گزارش ایرنا، خطه سرسبز البرز میزبانی همیشگی برای میهمانان در طول سال است لیکن بهارش با دیگر مناطق کشور متفاوت به نظر می رسد، نوروزی که ترددشمارهای هوشمند، تعداد خودروهای ورودی و خروجی این استان را میلیونی به ثبت می رسانند.
استقرارحدود 3 میلیون نفر درالبرز، همجواری با پایتخت حدود 16 میلیونی وقرار گرفتن در شاهراه استان های مختلف کشور، سفرهای میلیونی رویداد جدیدی در این خطه نیست.
در این حال رفت وآمدهای فراوان نوروزی و محدودیت راه ها مقوله هایی است که مسئولان البرز را از ماه ها قبل از فرا رسیدن فصل بهار به برنامه ریزی و امکان سنجی برای خدمات جاده ای، امدادی، درون شهری، گردشگری، بهداشتی درمانی ، رفاهی و... مشغول کرده است.
با این حال البرزی ها درواقع چهارشنبه آخر سال را شروعی برای سفرهای نوروزی می دانند و همزمان دستگاه های اجرایی و امدادی تیم ها و امکانات خود را برای خدمات دهی به مسافران نوروزی بکارمی گیرند.
آنچه دراین میان شاید برای مردم ومسئولان البرز ومسافران نوروزی ملال آورباشد، محدودیت راه ها و نبود امکان گریز از ترافیک سنگینی است که دراین ایام گریبانگیرمسافران می شود.
براین اساس تمام دستگاه های اجرایی وامدادی استان این روزها بسیج شده اند تا به نحو شایسته از ظرفیت های موجود برای میزبانی و بدرقه خوب گردشگران استفاده کنند.
نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر، فوریت های پزشکی، آتش نشانی ، راهداری، مدیریت بحران ، نیروی انتظامی و... دراین روزها با آمادگی کامل
به استقبال بهار 96 آمده اند تا خاطره ای دل انگیز این استان در ذهن میهمانان ماندگار شود.
استقبال از بهار طرحی که سالها پیش دراستان های کشور مورد توجه قرارگرفته ، امسال نیز در چارچوب های خاص خود دستگاه های انتظامی و امدادی البرز بسیج کرد تا ضمن پرهیز ازموازی کاری به بهترین شکل به مردم خدمات ارائه دهند .
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در میزگردی به همین منظور درایرنا البرز برگزار شد، اظهار داشت: طرح استقبال از بهار امروز چهارشنبه 25 اسفند ماه در این استان آغاز شده است .
مهدی مهرور افزود: 37 بند ابلاغیه درقالب این طرح به دستگاه های اجرایی داده شده و با توجه به حادثه خیز بودن البرز تمهیدات ویژه ای دراین زمینه داریم.
وی ادامه داد: طرح جامعه خطر پذیری نیز با تعریف مولفه های زیست محیطی ، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی در این استان مدتهاست مورد پیگیری است و با اجرای آن شاهد کاهش خسارت های ناشی از بسیاری از حوادث طبیعی خواهیم بود.
مهرور گفت: از 31 حادثه طبیعی کشور، 22 حادثه در البرز رخ داده که امسال براساس گزارش ها 100 حادثه بهمن داشتیم که البته خشکسالی را نیز به این حوادث باید اضافه کرد.
وی خاطرنشان کرد: از نقش موثر تشکل های مردمی غافل نیستیم بطوریکه با برگزاری همایش های مختلف آموزشی در زمینه بحران آب و چاه های غیرمجاز گام های موثری برداشته شده است.
وی یادآورشد: برای تعطیلات نوروزی علاوه بر نانوایی های مسیر پرتردد جاده چالوس ، سازمان اتوبوسرانی، شهرداری ها، بیمارستان ها و سایر دستگاه های اجرایی ملزم به داشتن کشیک هستند ودر مراکز درمانی علاوه بر پزشک عمومی باید پزشک متخصص نیز باشد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز تاکید کرد: همه دستگاه ها در تعطیلات نوروز فعال هستند و هیچ ارگانی تعطیل نیست و این نکته حائز اهمیت است که بازدید میدانی نیز از روند اجرایی فعالیت آنها صورت می گیرد .
وی یادآورشد: اورژانس ،هلال احمر و راهداری با تجهیز راهدار خانه ها برای خدمات دهی و اسکان معمولی و اضطراری گردشگران آماده شده اند و تلفن های ثابت و همراه نیز از آمادگی ارائه خدمات در مواقع بحران برخوردارند .
مهرور اضافه کرد: اعلام آماده باش به دستگاه های اجرایی داده شده و با استقرار جرثقیل و نصب علائم هشدار دهنده تلاش های ویژه ای در زمینه حمل و نقل عمومی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: آگاه سازی مسافران نوروزی از نقاط حادثه خیز جاده ای ، عدم استقرار درحاشیه رودخانه ها به هنگام بارش شدید باران و امکان بروز سیل نیز پس از اعلام هواشناسی با توجه به تغییرات اقلیمی درفصل بهار گزارش و اطلاع رسانی می شود.
وی تاکید کرد: تامین انرژی در جایگاه های سوخت رسانی، به روز کردن دوربین های نظارتی جاده ها واجرای طرح های محدودیت های ترافیکی از دیگر تمهیدات دراین زمینه است.
مهرور اضافه کرد: تمام فرمانداری ها و بخشداری ها موظف شده اند تا گزارش روزانه خود را ازفعالیت ها ابلاغ کنند و ستاد مدیریت بحران در تمام فرمانداری ها فعال و آماده ارائه خدمت شده اند که دراین زمینه سپاه و بسیج نیز همکاری لازم را دارند.
** خدمات بخش مسافری در البرز
اسماعیل امیرزاده رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرزبه اقدامات این اداره برای سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: اقدامات نوروزی این اداره در 2 بخش قبل و حین سفر است که پیش فروش بلیت حضوری و اینترنتی اتوبوس از جمله آنها است .
وی افزود: امسال علاوه بر پیش فروش بلیت اینترنتی و حضوری از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت و آژانس ها نیز خدمات فروش بلیت اتوبوس در البرز انجام می شود.
امیرزاده بیان داشت : هماهنگی با شهرداری ها برای افزایش ساعات کار پایانه های مسافری ، هماهنگی با دانشگاه ها و پادگان ها برای تهیه بلیت دانشجویان و سربازان در محل از دیگر اقداماتی است که امسال برای تسهیل در سفرهای نوروزی انجام شده است.
وی به اقدامات حین سفر اشاره کرد و گفت: تعداد اتوبوس های بین شهری استان 300 دستگاه است در 24 ساعت 230 سرویس ارایه می دهند.

**چاره جویی برای گره گشایی از 18 درصد ترافیک جاده ای کشور

البرز با 5 هزارو 800 متر مربع کوچکترین استان کشور به لحاظ وسعت است لیکن کثرت جمعیت ، همسایگی با تهران و قرار گرفتن در مسیر 14 استان ایران سبب شده تا سهم اندک جاده ای البرز نتواند پاسخگوی ترافیک 18 درصدی کشور باشد.
این سال ها به واسطه سیل مهاجرت ها و عواملی که در بالا به آنها اشاره شد سبب شده تا ترافیک سنگین به ویژه در ایام تعطیل به مشکل نفس گیر مردم و دغدغه اصلی مسئولان البرز تبدیل شود، مشکلی که از آلودگی صوتی و هوا گرفته تا قفل و بند شدن مسیرهای منتهی به استان و هسته مرکزی آن یعنی کلانشهرکرج را دربردارد.
بار ترافیک در حالی خواسته یا ناخواسته برالبرز پرجمعیت سنگینی می کند که تنها نیم درصد جاده های ایران متعلق به این استان نوپا یا دیرپا است.
آنطور که مسئولان راهداری البرز می گویند: مشکل ترافیک از یک سو و کمبود منابع مالی برای توسعه راه ها یا احداث مفرگاه های جدید از سوی دیگر با اتخاذ تصمیم های کوتاه مدت یا آنی قابل چاره جویی نیست.
گره های کور ترافیکی زمانی بیشتر در هم تنیده می شود که زنگ کوچ نوروزی یا تابستانی ساکنان پایتخت به صدا در آید آن وقت البرزی ها باید برای تخلیه این بار ترافیکی یا رفتن به مسافرت چند روزی صبر کنند تا آب از آسیاب ترافیک بیفتند.
به هر روی این سال ها البرزی ها گرفتار ترافیکی سنگین در جاده های منتهی به شمال یا آزاد راه تهران- کرج - قزوین هستند که بدون یک برنامه جامع ترافیکی نمی توان به اقدامات ضربتی دل خوش کرد.
یکی از گره های ترافیکی کشور به جاده زیبا اما کم عرض کرج - چالوس مربوط می شود، گره ای که اگر در هم تنیده شود ممکن است ساکنان 55 روستای بخش آسارا کرج را برای چند روز متوالی خانه نشین کند یا به عبارتی اگر به امداد و درمان نیاز داشته باشند، خطر بیماری را به جان بخرند.
مدیر راهداری استان البرز در نشستی با ایرنا ابتدای سخن را با وضعیت جاده ها به ویژه مسیر پرخطر کرج - چالوس در سال جاری شروع کرد و گفت:سالی که گذشت به لحاظ طبیعی پر حادثه و پر بارش بود و به لحاظ اجرایی در راه های استان و به ویژه جاده شمال با مشکلاتی مواجه شدیم.
عباس صفری ادامه داد: بارندگی های شدید که از اواخر پاییز شروع شد در استان در 15 سال گذشته بی سابقه بود که خسارت هایی به ابنیه وارد کرد.
وی اشاره ای کلی به وضعیت راه های البرز کرد و گفت: جاده کرج- چالوس با قدمت 80 ساله محوری نگهداری خاص خودش را دارد، در آزاد راه تهران- کرج- قزوین، روزانه یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو تردد می کنند.
صفری با بیان اینکه البرز با برخورداری از یک هزارو450 کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی تنها نیم درصد جاده های کشور را دارد، گفت: در این نیم درصد جاده، 18 درصد بار ترافیکی ایران را بردوش می کشیم.
وی ادامه داد: بیش از 147 پل دهنه بالای 6 مترعرض داریم ، کار عمرانی مانند عملیات روکش آسفالت، ایمن سازی، ایجادحفاظ با این حجم ترافیک در جاده های البرز سخت و دشوار است.
مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز گفت: امروزه در ایران ، اعتبارات راهداری براساس مسافت راه اختصاص می یابد در حالیکه ما معتفقد هستیم که شاخص جمعیت باید اولویت قرار گیرد هرچند که تمام راه ها دارای اهمیت هستند.
صفری گفت: راهداری البرز در طول سال بار مسئولیت سنگینی برعهده دارد، در کنار دیگر دستگاه ها کار و فعالیت داریم لیکن در فصل سرما ، سختی ها و دلمشغولی ها بیشتر است .
وی ادامه داد: از یک سو جاده کم عرض و پرحادثه کرج - چالوس را داریم که حتی سرو صدای مردم در داخل تونل ها هم خطر ساز می شود زیرا احتمال ریزش سنگ از سقف تونل ها دور از انتظار نیست.
وی گفت: امسال با توجه به بارش برف و آب شدن آن این ریزش ها در جاده چالوس وجود داشت و از مردم تقاضا داریم وقتی از محور کوهستانی عبور می کنیم خطرات خودش را دارد .
وی با اشاره به برخی مشکلات در جاده کرج- چالوس و کاستی هایی که در این جاده وجود دارد، گفت: به رغم جاذبه سد امیر کبیر هنوز پارکینگ مناسبی برای توقف خودروها اختصاص نیافته است و اگر مردم و مسافران بخواهند به عنوان یک جاذبه گردشگری و آثار ملی در حاشیه این سد توقف کنند احتمال خطرات جانی و مالی برای آنان وجود دارد .
وی ادامه داد: بارها وجوداین مشکل را با اداره کل آب منطقه ای استان البرز درمیان گذاشته ایم اما تا کنون هیچ ترتیب اثری داده نشده است.
صفری بیان داشت: مسئولان استان، جاده کرج- چالوس را چهارمین جاده زیبای جهان عنوان می کنند، اما تا کنون زیر ساخت هایی برای جاذبه های گردشگری آن ایجاد نشده است.
**99 درصد رستوران های جاده چالوس فاقد پارکینگ هستند
مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز با اشاره به اینکه 99 درصد رستوران های جاده کرج- چالوس فاقد پارکینگ هستند، گفت: این رستوران ها از شانه راه به عنوان پارکینگ برای خودرو های مشتریان خود استفاده می کنند.
وی افزود: وقتی مسافران در شانه راه خودروهایشان را پارک می کنند ریسک خطر پذیری در این نقاط بالا می رود .
این مسئول خاطرنشان کرد: توقف در 20 کیلومتر ابتدای جاده کرج- چالوس ریسک خطرپذیری را بیشتر می کند.
صفری با بیان اینکه تمام نقاطی که درجاده کرج- چالوس دارای خطرریزش بوده آشکارسازی شده است ، اظهارداشت: متاسفانه رستوران ها ظرف مدت 24 ساعت تابلوها و علائم هشداری راکه ما نصب کرده ایم جمع آوری می کنند .
وی در عین حال بیان داشت : با برنامه ریزی مقطعی که داشته ایم امسال کمترین گره ترافیکی را در سطح استان داشته ایم.
وی بیان داشت : البرز در جذب اعتبارات راهداری بیست و نهمین استان کشور است که البته اعتبارات راهداری از منابع ملی و استانی تامین می شود که امسال وزارت راه و شهرسازی درمحور کرج – چالوس 14 برابر اعتباراستانی بودجه گذاشت.
** خدمات راهداران در ایام نوروز
مدیر راهداری استان البرز با اشاره به خدمات نوروزی این اداره گفت: تمام راهداران برای خدمات دهی در این ایام آماده هستند ضمن آنکه امکانات لازم برای اسکان مسافران نوروزی فراهم شده است.
صفری تاکید کرد: تیم های راهداری بطور شبانه روزی خدمات لازم را به مسافران ارائه خواهند داد.
وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت مردم و مسئولان بتوان جاده های استان پرترافیک البرز را گسترش داد تا شاهد روان سازی ترافیک در این استان پرسفر باشیم.
** اقدامات نوروزی هلال احمر در جاده های البرز
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرزگفت: 32 پایگاه ثابت وسیاروبیش از 150 امدادگر درایام نوروز برای ارائه خدمات به هموطنان فعال شده است .
ناصر چرخ ساز افزود: ازمجموع این پایگاه ها 20 پایگاه ثابت و 12پایگاه سیار که به صورت کانکس و گشت سیار فعالیت می کنند.
وی اضافه کرد: علاوه بر فعالیت پایگاه ها در این ایام، استقرار یک فروند بالگرد دراستان البرزدر 2 محل در آزادراه کرج –قزوین و جاده کرج – چالوس، استقرار 15 دستگاه آمبولانس درمحورهای مواصلاتی استان، استقرار پنج ست نجات، بکارگیری پنج دستگاه موتور سیکلت امدادی و استقرار 2 دستگاه موتورلانس درمان ازجمله امکانات امدادی هلال احمر در استان البرز خواهدبود.
وی گفت: در بیمارستان البرز نیز قابلیت فرود بالگرد وجود دارد که درصورت نیازبه امداد هوایی از این مرکز درمانی استفاده خواهد شد.
چرخ ساز افزود: دراجرای طرح نوروزی ، نیروهای پایگاه ها آمادگی کامل برای اسکان اضطراری افرادی که دچار حوادث وسوانح شوند، را دارند .
وی افزود: تمام اهداف جمعیت هلال احمر استان البرز درطول ایام نوروز کاهش آمار فوتی و مصدوم ناشی ازتصادف و افزایش آمادگی وتوان امداد ونجات برای خدمات مطلوب وسریع امدادونجات و پاسخگویی به حوادث و سوانح احتمالی است.
وی گفت : درطرح نوروزی ارائه خدمات اولیه جستجو و رهاسازی ، نجات و انجام کمک های اولیه درمانی ضروری به مصدومان و مجروجان تصادفات و سایر حوادث وسوانح ، انتقال و جابجایی مصدومان به مراکز درمانی از پیش تعیین شده درصورت نیاز و با هماهنگی و مشارکت سایر نهادهای مسئول ، ارائه خدمات درمانی و سرپایی اضطراری ارائه می شود.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های مهم هلال احمر استان البرز برای ایام نوروز تلاش برای بهره برداری بهینه از ظرفیت و توان عملیاتی بالقو ه وبالفعل در پایگاه ها و پست های امداد ونجات جاده ای، کوهستانی و دریایی به منظور ارائه خدمات است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها ونهادهای اجرایی درجهت ارائه خدمات امداد ونجات به حادثه دیدگان، مصدومان و مسافران در راه مانده، کاهش مدت زمان رسیدن به محل حادثه و همچنین ایجاد اطمینان خاطر به مسافران درطول مسیرهای مسافرتی با حضور تیم های امدادی ازدیگر برنامه های هلال احمر البرز درطرح نوروزی است.
مدیرعامل هلال احمر استان البرز درخصوص فعالیت داروخانه هلال احمر البرزگفت: این داروخانه درایام نوروز ازاول فروردین فعال خواهد بود .
وی گفت : مسافران چنانچه داروی مداوم مصرف می کنند حتما به اندازه کافی داروی مورد نظررا به همراه داشته باشند، چرا که پایگاه های امدادی داروهای تخصصی بیماران را دراختیار ندارد.
وی افزود: با توجه به اینکه سهم نیم درصدی البرز ازجاده های کشور و بالا بودن میزان سفرها در این استان ، به همین دلیل برقرای امنیت و همچنین ظرفیت بالای نیروهای خدمات رسان و امدادی امری ضروری است.
وی تاکید کرد: هموطنان درصورت نیازامدادی با سامانه 112 تماس حاصل نمایند.
طرح امداد نوروزی هلال احمر از25اسفند ماه جاری آغازو تا15 فروردین سال آینده ادامه دارد.
**پلیس راه البرز
رئیس پلیس راه استان البرزگفت : تدابیرلازم برای سفرهای نوروزی دراین استان اندیشیده شده است .
سرهنگ رضا گودرزی افزود: با توجه به شرایط ویژه استان البرز که شاهراه ارتباطی 14 استان کشور است با آمادگی کامل به استقبال بهار می رویم.
وی اضافه کرد: برای ایام نوروز سال جدید بیش از100تیم پلیس دررده های مختلف خودرویی، موتوری و پاس پیاده مسئولیت روان سازی ترافیک و کنترل ترافیکی را برعهده دارند.
وی گفت : علاوه بر ماموران پلیس راه، از رده های مختلف انتظامی نیز نیروهای زیادی برای خدمات رسانی به مسافران آماده هستند .
وی خاطرنشان کرد: جانمایی مناسب برای تمام دستگاه های امدادی پلیس راه، هلال احمر، اورژانس و بیمه از برنامه های ستاد سفرهای نوروزی استان البرز است.
وی افزود: یکی ازبرنامه های دیگر پلیس راه البرز کنترل محسوس و نامحسوس در جاده های اصلی و پرتردد است و تخلفات حادثه ساز ازجمله سرعت و سبقت غیرمجاز را رصد می کنند.
وی اضافه کرد: همچنین دوربین های ثبت تخلف و کنترل سرعت درراه های البرز و جاده کرج -چالوس فعال است .
گودرزی بدون اشاره به آمار آموزش به رانندگان حمل ونقل عمومی اتوبوس دراستان البرز افزود: هماهنگی با سازمان حمل ونقل و پایانه درخصوص مدیران فنی یکی از برنامه های مهم انجام شده است که و امیدواریم شاهد هیچ گونه تخلف ازسوی رانندگان حمل ونقل عمومی نباشیم.
وی گفت : پلیس به صورت نامحسوس نحوه رانندگی رانندگان حمل مسافر را کنترل کرده و درصورت هرگونه موارد مشکوک تست اعتیاد والکل گرفته می شود.
گودرزی گفت : درراه های استان البرز در 18 نقطه دوربین ثبت تخلف نصب شده و هرگونه تخلف ازسوی رانندگان ثبت می شود .
وی یادآورشد که سرعت مطمئنه درآزادراه تهران – کرج وهشتگرد 100 کیلومتر است که رانندگان هنگام سفر با ید به آن توجه لازم داشته باشند.
وی بیان داشت : امیدواریم سفرهای نوروز آینده سفرهایی ایمن و بدون هیچ حادثه ای باشد که این متضمن همکاری مردم با پلیس و رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی است .
8029/ 2098/ 7410/ 6155خبرنگار:حکیمه کشاورز، مریم صوفی و مژگان السادات سجادی** انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.