محمدمهدی راهنورد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طرح نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی توسط کارشناسان و بازرسان دامپزشکی در قالب اکیپ‌های‌ ویژه بهداشتی‌، نظارت بر مراکز تولید، عرضه و فروش فرآورده های دامی اجرا می شود.
وی ادامه داد: در جلسه هماهنگی بین بخشی ادارات و ارگان های مرتبط جهت نظارت بر عرضه این فرآورده ها در ایام پایان سال و تعطیلات نوروز 96 در سطح شهرستان فردیس این تصمیم اتخاذ شد.
وی افزود: در این جلسه درخصوص لزوم بازدید و گشت های مشترک ادارات مربوطه در حوزه تولید، فرآوری، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در کلیه مراکز مرغ و ماهی فروشی، قصابی ها، مطبخ ها، رستورانها و دیگر اماکن و همچنین تدابیر اندیشیده شده در این زمینه بحث و تبادل نظر شد.
راهنورد از شهروندان خواست که مواد خام دامی مورد نیاز اعم از گوشت، مرغ، ماهی را از مراکز معتبر، مجاز و زیرپوشش و نظارت دامپزشکی تهیه کرده و از خرید ماهی و میگو از افراد دوره گرد که در معابر اقدام به فروش می کنند، خودداری کنند.
وی اظهار داشت: در هنگام خرید گوشت نیز بایستی حتماً به مهر و برچسب معتبر دامپزشکی برروی لاشه ها که نشانه تائید و بازرسی تحت نظارت دامپزشکی می باشد، توجه کنند.
رییس اداره دامپزشکی شهرستان فردیس همچنین گفت: متقاضیان عرضه و فروش جهت انتقال و حمل و نقل بین شهری ماهی قرمز نوروزی در مقادیر بالا باید گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه‌ای لازم را از ادارات دامپزشکی مبدأ تهیه کنند، لذا تأکید می شود مردم از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی ها را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می کنند، خودداری کنند.
راهنورد افزود: تهیه ماهی قرمز از مراکزی که دارای پروانه بهداشتی، مکان مسقف و لوازم شستشو و ضد عفونی است انجام شود تا ضمن حفظ بهداشت فردی ، شرایط تداوم عمر ماهیان فراهم شود.
وی ادامه داد: از خرید ماهی های مریض، بی حال و دارای لکه های سفید روی پوست بدن و باله‌ها خودداری کنید در صورت مریض شدن ماهی و بروز تلفات هر چه سریع تر ماهی های مریض را از بقیه ماهی ها جدا کنند.
وی افزود: کودکان را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارید، زیرا ممکن است عوامل بیماری زای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند. اگر سابقه بیماری پوستی و یا آلرژی دارید برای دست زدن به ماهی ها و ظروف نگهداری آنها از دست‌کش استفاده کنید.
برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام به میزان 30 گرم ( 6 قاشق غذاخوری در یک لیترآب بمدت 10 دقیقه ) و یا پرمنگنات پتاسیم ، پرکلرین و بتادین استفاده کنید.
نگهداری و عرضه هرگونه سمندر لرستانی ، مارمولک و مار تخلف محسوب شده و درصورت مشاهده طبق قانون برخورد خواهد شد.
7413/1535خبرنگار:معصومه مهتاب**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.