داود نجفیان روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: لایروبی این رودخانه ها طبق قرارداد با وزارت صنعت ، معدن و تجارت و تصویب کمیته بحران استان البرز انجام شد که علاوه بر بهره برداری از معادن ماسه ، مسیر جریان آب رودخانه ها نیز روان سازی شد.

وی ادامه داد: براین اساس  یک میلیون مترمکعب ماسه و شن از بستر رودخانه های شاهرود طالقان ، کردان ، کرج و نجم آباد  استان البرز لایروبی شد که این اقدام افزون تامین مصالح ساختمانی ، نقش موثری در پیشگیری از جاری شدن سیل در مناطقی  از استان داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز بیان داشت: با اینکه سال گذشته و اوایل امسال شاهد بارش های سیل آسا در استان بودیم اما لایروبی رودخانه ها  مانع از جریان سیلاب به اراضی اطراف رودخانه ها شد.

همچنین لایروبی رودخانه ها توسط شرکت های پیمانکاری نقش موثری در تغذیه مصنوعی آبخوان ها ، روان سازی جریان آب و استفاده بهینه از معادن  ماسه بستر رودخانه ها داشته و اتخاذ این روش موجب شد تا رودخانه نجم آباد در شهرستان نظرآباد پس از ۲۰ سال لایروبی شود.

نجفیان گفت : پس از ۱۵ سال طرح تغذیه مصنوعی آبخوان ها در استان البرز بهره برداری شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز افزود: وزارت نیرو بر اساس تجربه ای که داشت پارسال در لایحه بودجه سال ۹۹  اختیار صدور مجوز رودخانه را به آب منطقه ای استان البرز و دیگر استان ها  داد تا  خودشان لایروبی ساماندهی و تغذیه مصنوعی اجرا کنند.

این اقدام علاوه بر ارزش افزوده نقش موثری در پیشگیری از جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها دارد ضمن آنکه موجب تغذیه مصنوعی آبخوان ها می شود.

نجفیان گفت : امسال در  رودخانه کردان ۸۰ متر مکعب در ثانیه ورودی آب داشتیم، در طالقان ۵۰ متر مکعب در ثانیه و در رودخانه کرج هم تا ۷۰ متر مکعب در ثانیه که هیچ کدام سبب جاری شدن سیل در اطراف این رودخانه ها نشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.