خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - نیوشا فتحی زاده: در دل روستای «گِلیرد» شهرستان طالقان خانه‌ای سنتی به یادگار مانده از عصر قاجار قرار دارد که حالا تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز شده است.

به گفته صاحب نظران و با توجه به محسوسات به یادگار مانده از آن دوران تاریخی سبک معماری خانه‌ها به صورت درون گرا بود یعنی خانه‌ها به هم مشرف نبود. این ویژگی مهم در خانه آیت الله طالقانی که موضوع گفتگوی ما با علیرضا دهقان مهرجردی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز به خوبی نمایان است.

وی گفت: در حال حاضر فرزندان مرحوم آیت الله طالقانی، مدیریت این خانه تاریخی را عهده دار هستند و در کنار آن میراث فرهنگی برحسب وظیفه محول شده و با تکیه بر اعتبارات دولتی برای تبدیل آنجا به خانه موزه اقدامات لازم از جمله بحث مرمتی این بنا را پیش برده است.

دهقان مهرجردی گفت: این خانه تاریخی در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۰۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با تاکید بر اینکه بعد از ثبت ملی خانه مرحوم آیت الله طالقانی کار مرمت آنجا آغاز شد، گفت: همانطور که پیش تر اشاره‌ای داشتم این خانه در روستای گلیرد واقع شده که یکی از روستاهای هدف گردشگری استان البرز است، به همین دلیل در کنار بحث مرمت آن خانه مواردی مانند رسیدگی به جداره‌های کوچه‌ها و کف سازی معابر روستایی نیز با تکیه بر اقدامات زیرساختی در حوزه گردشگری مورد توجه بوده و طی سال‌های ۸۱ تا ۸۴ به این موارد رسیدگی شد.

دهقان مهرجردی در ادامه گفت: در حال حاضر فضای روستای گلیرد قابلیت گردشگری را دارد و بسیاری از جذابیت‌های لازم در این زمینه برای جذب بیشتر گردشگران در بافت تاریخی این روستا موجود است.

وی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه زیربنای خانه مرحوم آیت الله طالقانی حدود ۳۰۰ مترمربع است، عنوان کرد: این خانه شامل یک طبقه در همکف و یک زیرزمین است و سقفی شیروانی دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز بیان کرد که خانه مرحوم آیت الله طالقانی در اواخر دهه ۸۰ به خانه موزه تبدیل شد زیرا این روحانی مبارز در تاریخ انقلاب اسلامی کشورمان از جایگاه والایی برخوردار است و از شخصیت‌های تراز اول انقلاب بوده است.

دهقان مهرجردی با اشاره به اینکه در کتبی که به بررسی شخصیت‌های دهه‌های ۳۰ و ۴۰ از جمله نواب صفوی می‌پردازند اشاره شده در آن ایام که فداییان اسلام به شدت تحت تعقیب بودند و شهید نواب نیز در اختفا به سر می‌بردند، مرحوم آیت الله طالقانی به ایشان پیشنهاد کرده و گفته بود که به طالقان برود تا دشمن نتواند به او دست پیدا کند، مرحوم آیت الله طالقانی نیز در خاطرات خود به این موارد اشاره کرده است.

وی با این توضیح که بعد از مرمت قسمت‌های داخلی خانه موزه مرحوم آیت الله طالقانی ویترین‌هایی برای قرار گیری اشیا و لوازم موزه در آنجا جانمایی شد، گفت: در تابستان سال گذشته با استفاده از بودجه ۳۵ میلیون تومانی از محل اعتبارات استانی توانستیم قسمت‌هایی از فضاهای این ساختمان واقع در حیاط و در نزدیکی هشتی را با رسیدگی به جداره‌ها و مرمت کف سازی ها به عنوان فضایی نمایشگاهی آماده سازی کنیم تا بتوانیم نمایشگاه‌های عکس را برگزار کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با تاکید بر اینکه خانه مرحوم آیت الله طالقانی مانند دیگر بناهای تاریخی در بحث مرمتی نیاز به رسیدگی‌هایی دارد، افزود: بارش و برف باران موجب شده تا رسیدگی به سقف شیروانی آن بنا برای مصون ماندن در برابر بارش‌های سالانه مد نظر قرار داده شود.

دهقان مهرجردی در بخش دیگری با اشاره به وجود یک حمام عمومی تاریخی در پشت خانه مرحوم آیت الله طالقانی که این حمام نیز ثبت ملی شده است، گفت: پشت بام این حمام نیز مورد مرمت قرار گرفت و برنامه‌هایی نیز برای استفاده از فضای این حمام تاریخی در دستور کار میراث فرهنگی است.

وی در پایان اشاره کرد که خانه موزه مرحوم آیت الله طالقانی یک جاذبه تاریخی - گردشگری مهم برای استان البرز است که برای بازدید علاقمندان از جمله گردشگران آماده سازی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.