ولی جهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه اکثر آثار و ابنیه تاریخی استان گیلان خارج از شهرها و روستاها واقع شده‌اند، امکان ضدعفونی و گندزدایی به هیچ ‌عنوان وجود ندارد و غارهای مورد اقبال گردشگران ازین موضوع مستثنی نیستند.
وی با بیان اینکه ۱۱۰ غار در گیلان شناسایی شده و ۱۵ غار مورد اقبال گردشگران است، گفت: رشی، آویشو ،دربند، دیار جان دیلمان و .. از معروفترین غارهای استان هستند که گردشگران در این روزهای بحرانی شیوع کرونا به گمان آنکه در این مکان ها می توانند رفع بی حوصلگی از خانه مانی های کرونایی کنند ،آنها را بعنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند.
وی تاکید کرد: امکان ضدعفونی و گندزدایی برای اماکن تاریخی استان وجود ندارد و از سویی این مکان ها بدلیل دوری از شهرها فاقد امکانات گرمایشی هستند، لذا به هموطنان پیشنهاد می‌شود تا اطلاع ثانوی از بازدید و مراجعه به اماکن و ابنیه تاریخی بویژه غارها خودداری کنند چرا که واقعا در غارها هم از ویروس کرونا در امان نیستید.
معاون میراث فرهنگی گیلان تاکید کرد: پذیرش بازدیدهای گروهی در موزه‌ها و مراکز گردشگری دولتی و خصوصی استان بنا به تصمیم کشوری انجام نمی شود؛ا ین تصمیم بدلیل پیشگیری از شیوع کرونا اتخاذ شده و تا اطلاع بعدی اجرایی است.
جهانی اظهار داشت : رعایت دقیق پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از شیوع این بیماری به کلیه موزه‌ها اعم از دولتی و خصوصی، مراکز تاریخی و فرهنگی، پایگاه‌های ملی و جهانی، مراکز گردشگری و سایر زیرمجموعه‌های ذی‌ربط به صورت کشوری اعلام شده و موزه ها و مکان های گردشگری و خصوصی از پذیرش بازدیدهای گروهی اعم از دانش‌آموزی ودانشجویی منع شده اند.
وی گفت : تمهیدات لازم برای عوامل و کارکنان مجموعه‌های یادشده در نظر گرفته و نسبت به نصب علائم هشدار دهنده برای بازدیدکنندگان اقدام شده است.
استان گیلان با دارا بودن ۱۱۷۳ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، رتبه چهارم به لحاظ تراکم آثار تاریخی را در کشور دارد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.