شمار پرتعداد تصادف های جاده ای در راه های پرترافیک، حوادث آتش سوزی  و امدادرسانی به بیماران استان البرز کم نبود که بلای کرونا هم به آن اضافه شد، ویروسی که افزون بر شیوع سریع ، هراس عمومی را در پی داشت و شمار تماس های تلفنی ۱۱۵ را به دو چندان رساند.
باید شجاع و نترس بود، گاهی حوادث مانند تصادفات رانندگی به حدی دلخراش است که  مدت ها ذهن رهگذران را به خود مشغول می کند،  اما مردان وزنانی هستند که این حادثه را به شادی دوباره تبدیل می کنند، خطر به جان می خرند و از دل خطر، حادثه دیدگان را بیرون می آورند تا زندگی دوباره یابند، شب و روز به جاده ها می زنند تا حیات را از چنگ مرگ بربایند.
و اینک هم که کرونا آمده و بسیاری  برای خرید ماسک، الکل  و  ضدعفونی به در و دیوار می زنند، همین امدادگران با تمام وجود به دل بی رحم خطر می زنند تا ناجی همنوعان گرفتار در دام کرونا شوند.
این روزها لحظه ای درنگ نیست، ۱۱۵ مرتب زنگ خور دارد، کابرها در تماس مداوم با مردم هستند،  رانندگان آمبولانس ها و تکنسین ها  مستمر به این سو و آن سو می روند.
این روزها الو الو گفتن ۱۱۵ البرز و دیگر نقاط کشور گوش خراش است و تنها کوهی از صبر و پایداری می خواهد تا مردم نگران ، مضطرب و بدحال را آرامشی دوباره بخشد.

الو.. ، بفرمائید اورژانس البرز،  آن سوی تلفن فردی می گوید، علائمی  شبیه به کرونا  دارم تو را به خدا زود بیایید که بسیار هراسناکم ، منو به بیمارستانی ببرید که آلوده  به کرونا نباشد، دیگری از  بی خوابی و اضطراب  چند روز ه اش را گزارش می کند،  تماس ها  از این دست  فراوان است و لحظه ای نیست که ۱۱۵ به صدا در نیاید.

اینجا باید پاسخگو بود، مشاوره داد، آرامش تزریق کرد، نشانی و اطلاعات گرفت و در نهایت باید امدادگران را اعزام کرد. موتور آمبولانس ها روشن است، این ماموریت به ماموریت دیگر متصلمی شود، تکنسین ها و رانندگان لحظه ای درنگ ندارند، خستگی و کم خوابی معنایی ندارد هرچند رگ های قرمز  چشم بیرون زده و پلک ها به سختی باز می شود، به هر دلیل باید این ماموریت تمام شود و سراز ماموریت دیگر درآورد ، در شهر،  جاده  و ده ها کوچه و خیابان.

کرونا زنگ خطر را به صدا آورده و نمی شود لحظه ای آرام نشست ، چینش قبل ازکرونایی امداد رسانی به هم خورده و اکنون مانند سابق حوادث روزانه  حد و مرزی ندارد.

امکانات و نیروی انسانی کم وبیش همان تعداد قبلی است، نباید محاسبه کرد و فقط باید لحظه ها را دید، بین ماندن و مردن  پیمایش می شود.
 باید ایثارگر بود، جانفشانی کرد، دل به خطر داد  تا مجاهد شد و اگر هم در این راه بیمار یا خدای نکرده جان دادی در قبالش خشنودی خداوند را به جان خریده ای که متاع بزرگی برای آخرت است.

بیمارانی از لحظه امدادگری  می گویند

سعیده عسکری از بیمارانی است که در این روزهای کرونایی و پراضطراب ناگهان دچار شوکی بزرگ از سرفه و تنگی نفس شد و برای درمان از امدادگران اورژانس البرز طلب  می کند.

او می گوید: آمدن سفید پوشان اورژانس بر بالینم آرامش خاصی به من بخشید، در کمال ناباوری ، آرامش و روحیه خاصی یافتم، مرا به بیمارستان شهید رجایی کرج انتقال دادند، ز نگرانی و اضطراب از وجودم رفت، آنجا که سابقه آلرژی و تنگی نفسم را به پزشک معالج اورژانس گزارش دادم. رفتار فرشته وار پزشک معالج  امید تازه ای در من دمید و فهمیدم که دچار اضطراب و نگرانی ناگهانی شده ام . پزشک معالج با روحیه وصف ناپذیر من و دیگر بیماران مشکوک را به آرامش فراخواند. پس از ساعتی درمان اولیه  و استراحت در فضایی تمیز و ضدعفونی شده ، دوباره سوار بر آمبولانس به خانه بازگشتم.

این شهروند کرجی می گفت: با اینکه امدادگران اورژانس این روزها  با کثرت ماموریت ها مواجه هستند اما آرامش و روحیه به مردم می دهند ضمن آنکه تلفن ثابت و همراه من در اختیار مرکز فوریت های پزشکی قرار گرفت و هر روز با تماس تلفنی جویای احوال هستند.

وی درخصوص آخرین وضعیت خود گفت : خدا را شکر اضطراب و نگرانی از وجودم برطرف شده و فهمیدم تنها از کرونا ترسیده ام و این ترس پیوست آلرژی تنفسی ام  شد و بر افزایش سرفه ها و بالا رفتن حرارت بدنم دمید.

عسکری به مردم  توصیه کرد که خودمراقبتی و در خانه ماندن را اولویت قرار دهند، استرس و اضطراب به خود راه ندهند و مثل من اسباب زحمت برای فرشتگان نجات نشوند.

فاطمه غیاثی بانوی بیمار قلبی که ماهانه از خدمات مراقبت در خانه توسط اورژانس بهره می برد ، گفت: با اینکه کرونا حسابی وقت مردم و امدادگران اورژانس را پر کرده و لحظه ای آرامش برای همگان نگذاشته اما هنوز ما از مراقبت ها بی بهره نیستیم و بانوان امدادگر اورژانس هر چند روز یک بار جویای احوال ما هستند. خدا شکر الان وضعیت بهتری دارم.

این بانوی سالمند افزود: همه ما قدردان زحمات امدادگران هستیم  چرا که این عزیزان تمام لحظه های زندگی خود را صرف سلامتی مردم می کنند .

مردم به شایعات توجه نکنند

 لیلا اصغری کارشناس مسوول واحد ارتباطات و روابط عمومی اورژانس البرز باب سخن را با زدودن نگرانی از وجود مردم آغاز کرد و گفت :  صحبت هایم بدون کم وکاست انعکاس دهید، پیشاپیش سال نو را به تمام هموطنان تبریک عرض می کنم ، آرزوی صحت و سلامتی برای یکایک هموطنان خصوص همکاران عزیزم در فوریتهای پزشکی البرز که شبانه روز با تمام توان و امکانات در حال ارائه خدمت هستند را دارم.

موضوع مهم این روزها شیوع کروناست که از مردم عزیز انتظار می رود اخبار را در گروه ها و کانال های شایعه پرداز  فضای مجازی که هدفی جز تشویش اذهان عمومی و سردرگمی مردم ندارند جستجو نکنند و با رعایت چند نکته ساده و در عین حال پر اهمیت خود ، خانواده و جامعه را از خطر ابتلا حفظ نمایند. از جمله می توان به رعایت اصول بهداشت فردی ، شستشوی مداوم دست ها ، پرهیز از تماس دست آلوده با چشم ، دهان و بینی ، خودداری از خروج غیر ضروری از منزل ، ترک کامل دید و بازدیدها ، خودداری جدی از گشت و گذار در بازار ، لغو سفر و ... اشاره کرد. مطمئن باشید با رعایت این نکات فوق نقش موثری در کاهش ابتلا به بیماری و کاهش فشار کاری بر کادر بهداشتی و درمانی خواهید داشت.

فقط نگران مردم هستیم 

سعید یکه زارع از امدادگران اورژانس البرز که حدود ۲۸ سال سابقه کار دارد ،از حال وهوای این روزهای کرونایی گفت و از مردم ومسوولان تقاضای همکاری بیشتر داشت.

او می گفت:  همه این موقعیت را می بینند، ما کارکنان درمان احساس خوبی نداریم ، در این روزها فقط نگران مردم هستیم، می بایست خودمان سالم باشیم تا بتوانیم به سایر مردم خدمت رسانی کنیم. اینکه ویروس را به دیگران و خانواده خودمان انتقال ندهیم   همه ذهنمان را به خود مشغول کرده است.

 اینکه ۱۴ روز دوره کمون ویروس کرونا است و هیچ علائمی ندارد سبب می شود تا نگرانی ما دوچندان شود، این روزها ماموریت ها تمامی ندارد، با سرعت و دقت بیماران را به مراکز درمانی انتقال می دهیم ، سعی می کنیم به مردم آرامش بدهی ، مراقبت از بیمار و سپس ضد عفونی آمبولانس و دوباره به ماموریتی مشابه قبلی کار شبانه روزی ما است.
با توجه به اینکه  کرونا برای سنین بالا خطرناک است اگر بر بالین یک بیمار قلبی حضور پیدا کنیم، نگرانی این را داریم که نکند ما ناقل باشیم و احتیاط مضاعف پیشه می کنیم که اعزام بیمار قلبی به بیمارستان با مراقبت کامل بهداشتی صورت بگیرد.

هنوز خیابان های شهر پرجمعیت است
یکه زارع گفت:  با وجود  آگاهی بخشی در رسانه ها و اینکه اصلی ترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا در خانه ماندن است، هنوز  مردم در کوچه ها و خیابان های شهرمان بایسته های کرونا را رعایت نمی کنند، آمارشمار افرادبستری و فوتی ها روز به روز افزایش می یابد.در البرز وضعیت خیلی نگران کننده است و می طلبد که مردم جدی بگیرند،تا زنجیره  خدمات رسانی مناسب قطع نشود .

مسوولان به لحاظ ایمنی وسایل در اختیار کارکنان امدادگر قرار دهند و حمایت های روحی ، مالی و حفاظتی نیاز این روزها است .اکنون تعدادی از همکاران امدادگر مشکوک به کرونا هستند که قرنطینه شده اند و اگر حاد نباشد در منزل و اگر بیماری حاد شود به بیمارستان اعزام می شوند.اتفاقات زیادی در این روزها رخ می دهد،  موضوع مهم این روزها تماس های مکرر تلفنی مردم است که می گویند ، همسایه های ما مشکل کرونا دارند ، به دکتر مراجعه نمی کنند. ما امدادگر هستیم بدون  مجوز حق ورود به خانه مردم را نداریم ، بیمارانی هستند که در منزل می مانند و اگر کرونا  حاد شود درمان آن مشکل خواهد شد.از طرفی نیز برخی افراد فقط استرس دارند و  این امر  باعث شده که تنگی نفس بگیرند و به بیمارستان ها مراجعه می کنند و داروهای آرام بخش می گیرند.

ماموریت ها ۲.۵ برابر شده است

سید جواد حیدری امدادگر دیگر  با بیان اینکه ماموریت ها طی این روزها ۲.۵ برابر شده است گفت : تعداد ماموریت ها  از ۱۰ مورد در روزهای عادی  به ۲۵ ماموریت در شرایط کنونی  افزایش یافته است از مردم  انتظار همکاری داریم، کادر درمان و اورژانس ۱۱۵ خط مقدم مبارزه با کرونا هستند. مردم تا جایی که ممکن است همکاری کنند و زنجیره انتقال را قطع کنند و از مسافرت حضور دراجتماعات دوری کنند تا این بیماری از بین بروند چرا که اگر مردم نخواهند هرچند ما در خط مقدم زحمت بکشیم و شبانه روز پای کار باشیم موفق نخواهیم بود.
وی با بیان اینکه مردم استرس دارند که این ایان از خانه بیرون بروند اما ما این استرس رو داریم و می ترسیم که مبتلا شویم و به خانواده منتقل کنیم که به منزل وارد شویم

کرونا تماس های تلفنی اورژانس البرز را سه برابر کرد

رییس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز اعلام کرد که تلفن ۱۱۵ اورژانس البرز هفته گذشته ۲۶ هزارو۸۳ بار به صدا درآمد که سه برابر هفته های عادی بوده است.

دکتر مهرداد بابایی  اظهار داشت : به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و ابتلای تعدادی از هموطنان ، نگرانی و تشویش در میان مردم ، انبوهی از سووالات در خصوص علائم ابتلا به کرونا ویروس ایجاد کرده که این امر تماس های ورودی به واحد ارتباطات اورژانس البرز را به حدود سه برابر هفته های عادی رساند.

در هفته ای که گذشت کارشناسان پرستاری واحد ارتباطات و تریاژ تلفنی مرکز اورژانس ۱۱۵ البرز به ۲۶ هزار و ۸۳  تماس تلفنی پاسخگو بودند که از این تعداد حدود ۱۵ هزار و

۲۳۷ تماس با موضوع مشاوره در خصوص ویروس کرونا بود.

 این درحالی است شمار تماس های تلفنی مردم در هفته سوم بهمن ماه  سال جاری  با ۱۱۵ البرز  ۹ هزار و ۳۱۲ مورد ثبت شده است.

بابایی گفت: از زمان شیوع کرونا در البرز تاکنون کارشناسان عملیاتی اورژانس البرز به معنای واقعی در خط مقدم مبارزه با کرونا در تلاش شبانه روزی هستند و هفته گذشته  به چهار هزار و ۱۴۰ ماموریت اعزام شدند.

 در جریان انجام این تعداد ماموریت ، ۲۳۵  مورد امداد رسانی به حوادث ترافیکی و سه هزار و ۹۱۲ ماموریت نیز به منظور درمان و انتقال بیماران و مصدومان حوادث غیر ترافیکی صورت گرفت.

در این مدت  سه هزار و ۳۰۸  بیمار خدمات درمانی پیش بیمارستانی دریافت کردند و یک هزار و ۳۲ بیمار به بیمارستان ها منتقل شدند.

رییس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز از مردم خواست با رعایت  نکات بهداشتی ، عدم حضور در اماکن عمومی ، محدود کردن دید و بازدید های خانوادگی و حفظ آرامش خود ، در کنترل بیماری کرونا به خود و جامعه کمک نموده و برای رهایی از سردرگمی و تشویش ذهنی ، اطلاعات مورد نیاز خود را از مراجع رسمی و ملی دریافت نمایند.

در صورت وجود علائم تب شدید ، تنگی نفس و سرفه های خشک با شماره ۱۱۵ تماس گرفته و برای مشاوره و دریافت پاسخ سوالات خود در ارتباط با کرونا ویروس با شماره تلفن ۴۰۳۰ ، ۱۹۰ یا ۱۶۶۶ تماس حاصل نمایید.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ۱۱۰ شهروند مشکوک وکرونایی  این استان از ابتدای شیوع این بیماری تا دیروز شنبه در استان جان باختند و یک هزارو۱۷۰ بیمار دیگر ضمن بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

شمار افراد مشکوک و کرونایی بستری شده در بیمارستان های البرز ۵۰۰ نفر اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.