حسین فاضلی هریکندی رییس کل دادگستری البرز در آیین آغاز به کار این شورا اظهار داشت: با توجه به نیازهای بومی و چالش های استانی پیش روی، تدوین طرح تحول قضایی دادگستری البرز بر اساس این زمینه‌ها مورد پیگیری که منجر به طراحی و اجرای حدود ۱۰۰ برنامه شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تاکیدهای ریاست قوه قضائیه، کاهش ورودی به عنوان اصل محوری مورد پیگیری قرار دارد، به همین منظور اجرای دستورالعمل ابلاغی ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ برای استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف، اقداماتی به منظور کاهش ورودی و پرونده به مراجع قضایی آغاز شده است.

فاضلی هریکندی گفت: تکریم را فقط منحصر به تکریم مراجعان به دادگستری نمی‌دانیم و در صدد هستیم آن را به کارکنان و دیگر اقشار و اصناف نیز گسترش دهیم، تا هم راستا با ارتقای شان و جایگاه اقشاری مانند پزشکان که خدماتی را به جامعه ارائه می‌دهند مراجعات آن‌ها به مراجع قضایی را کاهش داده که افتتاح مرکز شورای حل اختلاف ویژه امور پزشکی با همکاری دادگستری کل البرز و نظام پزشکی استان در همین راستا است..

وی ایجاد این مرکز را زمینه ساز کاهش ورودی و تکریم مراجعان دانست و تاکید کرد: در این شورا ۲ دسته پرونده مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت که بخشی مرتبط به اختلافات و مسائل حوزه انجام وظایف تخصصی است که با هدف ایجاد صلح و سازش مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، همچنین به پرونده‌هایی که یکی از طرفین آن پزشک یا حرفه‌ها و مشاغل مربوط به امور پزشکی است در این شورا رسیدگی خواهد شد.

رییس کل دادگستری البرز ادامه داد: بخش دیگر از پرونده‌هایی که در این شورا رسیدگی خواهد شد پرونده‌های مربوط به قصور یا تقصیر پزشکی است که قسمتی به ایراد صدمه بدنی به بیمار مربوط می‌شود در این پرونده‌ها که موضوع پرداخت دیه مطرح است با هماهنگی با پزشکی قانونی استان و بیمه ها به جای طرح در مراجع قضایی، در این شورا به صورت تخصصی و در اسرع وقت با لحاظ حقوق طرفین رسیدگی می شود.

فاضلی هریکندی تصریح کرد: در صدد هستیم در این شورا از اعضایی استفاده کنیم که دارای تخصص و تجربه در زمینه پزشکی باشند تا با شناخت کافی به حل و فصل پرونده ها کمک کنند.
وی در پایان گفت: در خصوص موضوعات قابل رسیدگی در این شورا تفاهم نامه‌ای از سوی دادگستری کل با سازمان نظام پزشکی استان تدوین و نهایی می شود.

همچنین شعب ویژه رسیدگی به پرونده های صلحی استان البرز موضوع بند «الف» و «ج» دستورالعمل رسیدگی به پرونده های معوق و تعیین تکلیف فوری آنها مصوب نهم دی ماه ۱۳۹۸ افتتاح شد.

در این شعب که بر اساس برنامه تحولی دادگستری استان اجرایی می شود به پرونده هایی که در شورای حل اختلاف منجر به صلح و سازش نشده اند و به اعتراض به پرونده های حقوقی و کیفری شورای حل اختلاف در خارج از وقت اداری رسیدگی می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.