علی اوسط هاشمی  روز سه شنبه در نشست هم اندیشی با نمایندگان مربیان  آموزش فنی و حرفه ای کشور که در مرکز تربیت مربی و پژوهش های  ایران مستقر در کرج برگزار شد، بیان داشت : امروز با درک شرایط کشور  در تمام بخش ها از کشاورزی گرفته تا صنعت و دانشگاه باید مهارت آموزی را گسترش دهیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در شکوفایی استعدادها و قابلیت ها گفت:  در شرایط بحرانی  امروز بخشی از توانمندسازی و هدایت جامعه بر عهده این سازمان است .

وی تاکید کرد که ماحصل تلاش های مهارتی باید در بازار خریدار داشته باشد و کار ما راحت به نقد کشیده نشود. اکنون پنج هزارو ۴۰۰ استاندارد برای آموزش های مهارتی در کشور وجود دارد که باید ۲ هزار استاندارد دیگر به آنها افزوده شود، البته فقط  استاندارد سازی کافی نیست بلکه  مربیان  باید طبق استاندار ها  و تحول الگوی روش تدریس امور مهارتی را پیش ببرند.

معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق برنامه ریزی،  تغییر در قیمت کار خود  را در بازار دنبال خواهیم کرد ، بالا بردن سطح کارایی  سازمان آموزش فنی و حرفه ای و افزایش سطح توجه به مربیان  مهم است.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۰درصد کارآموزان سازمان آموزش فنی و حرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند،  افزود: این امر  نشان از اعتبار و ارزش آموزش های سازمان آموزشی فنی و حرفه  دارد، ما  خود را محدود به مخاطبان خاص نمی کنیم، اعتبار خود را به حراج نمی گذاریم و به کاری می اندیشیم که اعتبار این سازمان  را افزایش دهد.

هاشمی اشاره کرد: طرح ارتقای نظام مربیان برای بروز آموزش ها مهم است ، باید سنجش را جدی گرفت و نباید صدور گواهی نامه فنی و حرفه ای را سبک شمرد.

رییس سازمان آموزش  فنی و حرفه ای کشور گفت:  هفت استان کشور دارای منطقه آزاد هستند اما کار مهمی در این نقاط صورت نگرفته است، در استان هایی مانند کرمانشاه، کردستان و  خوزستان پایه مهارت ضعیف است و در مقابل نرخ بیکاری بالایی دارند.

وی ادامه داد:  اکنون هشت  استان کشور از نظر صنعتی وضع بهتری نسبت به دیگر استان ها دارند، باید در این‌نقاط به دنبال ارتباط بیشتر با صنعت بود.

این مسوول تاکید کرد که بخش کشاورزی باید از دایره مهارت ها دور نماند،  درکشور چهارمیلیون کشاورز داریم اما اینکه چقدر مهارت را به سمت آنها برده و چه میزان حرف در حوزه کشاورزی، دامداری، آبزیان و یا باغات داریم ، مهم است، باید به وسعت دارایی و ثروت کشور فکر کنیم، اندیشیدن به اقتصاد سبز و مهارت سبز ضروری است، باید شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده ها را به سمت سازمان آموزش فنی و حرفه ای سوق دهیم.

هاشمی  با بیان اینکه هزینه آموزش اتباع خارجی درایران بر عهده  کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد  است، افزود: ۲ میلیون  اتباع افغانستانی در ایران هستند که می توان در این بخش نیز فعالیت داشت .

رییس  سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت :  نمی خواهیم آنچه بر سر دانش نامه های دانشگاهی آمده است بر سر مدارک فنی و حرفه ای بیاید.

وی با بیان اینکه امروز معادل سازی در اخذ مدرک یک ضرورت  است، افزود: در حوزه مهارت نیز در قالب شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی باید این موارد را در سازمان دنبال کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.