حامد فرضی  روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه ها در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی استان در قالب طرح های مکانیکی انجام شده است.

وی  با بیان اینکه اعتبارهزینه شده برای اجرای این طرح ها که بیشتر با مشارکت مردمی نیز انجام شده، بالغ بر ۷۳ هزار و ۶۶۲ میلیون ریال می باشد، اظهار داشت: در جریان اجرای این پروژه ها برای ۱۴۷ نفر ایجاد اشتغال شد.

فرضی  به تشریح پروژه های اجرا شده پرداخت و گفت: سه پروژه در شهرستان کرج اجرا شده که یکی از آن ها در حوضه آبخیز ارنگه به صورت سازه سد سنگ و ملاتی با درخواست و مشارکت مردم روستای چاران این حوضه انجام شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه یکی از پروژه های خاص به دلیل اجرای تامین لوله و ساخت راه دسترسی به این سازه توسط مردم است، افزود: طراحی این سازه توسط خود روستاییان انجام شده که موقعیت خوبی به لحاظ حجم مخزن دارد به طوریکه حجم کار پنج هزار مترمکعب بوده و بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب نیز حجم مخزن است.

فرضی  سوددهی این سازه را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از طرح ها نیز در بالادست سازه های گذشته روستای کندر انجام شده که با توجه به سیل هایی که در گذشته داشتیم سازه های پایین پر شده بود.

وی گفت: برای ساخت این سازه از مصالح جمع شده از سیل استفاده و یک سازه سنگ و ملاتی در بالاترین نقطه این حوزه با حجم بیش از ۲ هزار مترمکعب ایجاد شد که حجم مخزن آن نیز بیش از ۲۵ هزار مترمکعب است.

فرضی ادامه داد:‌ سال گذشته پیش از سیل فروردین ماه در روستای تکیه سپهسالار واقع در جاده چالوس نیز ۲ سازه ایجاد کرده بودیم که به لحاظ وحشی بودن رودخانه این منطقه، ارتفاع سازه ها مقداری پایین ایجاد شد تا تخریب نشود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: ضمن ایجاد یک سازه با استفاده از مصالح سیل فروردین ماه با ارتفاع ۱۰ متر، ۲ سازه قبلی نیز حدود ۲ متر افزایش ارتفاع داده شد.

وی اضافه کرد:‌حجم این سه کار در مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ متر مکعب شده و حجم مخزن حدود ۵۰ هزار مترمکعب است.

فرضی به اجرای طرح در شهرستان طالقان نیز اشاره کرد و ادامه داد:‌ در روستای گراپ طالقان سازه های مختلفی ایجاد شد که حجم عملیات در بخش مکانیکی ۲۳۰۰ مترمکعب سازه های گابیونی و سنگ ملاتی بوده است.

وی گفت:‌همچنین در روستای لمبران طالقان سازه بلندی به ارتفاع هشت متر و حجم ۲۷۰۰ متر مکعب ایجاد کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: در روستای فشند ساوجبلاغ در دهه ۸۰ اجرای عملیات داشتیم که با سیلی که  در سال ۱۳۹۲ در منطقه داشتیم، سازه ایجاد شده جلوی خسارت سیل را گرفت ولی سازه ها مقداری آسیب دیدند.

وی با بیان اینکه این سازه به دلیل واقع شدن در حوزه شهری و موقعیت استراتژیک آن به دلیل قرارگرفتن شهر جدید هشتگرد در پایین دست آن، اهمیت خاصی دارد، اظهار داشت:‌ با برنامه ریزی های انجام شده در سال های اخیر برای مرمت این سازه اقدام به افزایش ارتفاع و استحکام آن کردیم به طوریکه حدود ۲ هزار مترمکعب سنگ و ملات برای آن کار کردیم.

استان البرز ۴۳۰ هزار هکتار اراضی ملی و مرتعی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.