وقوع حدود ۲۰ سال کم بارشی و خشکسالی سبب شده تا کمتر کسی به فکر سیل و مهار سیلاب ها در بسیاری از مناطق کشور از جمله استان البرز و کلانشهر کرج باشد، حادثه ی طبیعی که از فروردین ماه امسال بار دیگر بر سرزبان ها افتاد و مسوولان را به چاره جویی برای کم کردن آثار مخرب آن به حرکت وا داشت.

اگر چه در ۲ دهه گذشته سیلاب هایی در مناطقی از کشور مانند سیل تابستان سال ۹۶ استان ایلام  به واسطه تغییر اقلیم و به صورت ناگهانی به ثبت رسید اما  سیل گسترده نوروز ۹۸ استان های گلستان ، خوزستان ، لرستان ، کرمانشاه و ایلام  و سیل اخیر در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان گواه این مدعا است که افزون بر خطرات همیشگی زلزله  باید در مقابل  سیل و آبگرفتگی معابر اقدام پیشگیرانه داشت.

موقعیت جغرافیایی و سرزمینی هر منطقه طبق بررسی ژئوپلتیک قابل بررسی و کدگذاری برای اجرای طرح های عمرانی و ایمن سازی است و به طور قطع سبک معماری و مهندسی امروزی  به واسطه دانش گسترده بشری و دستیابی به فناوری پاسخگوی بسیاری از سووالات است.

با این اوصاف استان البرز مرکز آن یعنی کلانشهر کرج از قاعده تهدیدات طبیعی و نیازسنجی ها خارج نبوده و می بایست به فراخور تهدیدات باید اقدامات اساسی برای ایمنی آن انجام داد.

آنطور که بارها مسوولان اجرایی و عمرانی استان البرز به آن اشاره کرده اند، وضعیت آبخیزهای شمالی کرج و استان البرز به گونه ای است که می بایست برای پیشگیری از حوادث طبیعی مانند سیل باید جانب احتیاط را داشت.

بیش از ۲ دهه خشکسالی و کم بارشی سبب شده تا پوشش گیاهی در شمال استان البرز و دشت های استان روند ضعف و قهقرایی داشته باشند و رویشگاه های البرز به سمت فقر گیاهی و  بیابانی پیش برود.

در این میان نباید فراموش کرد که سیل ۲۸ تیرماه سال ۹۴ در منطقه سیجان  واقع  در حاشیه جاده کرج - چالوش  و شمال شرقی شهرستان کرج  در یک بازه زمانی حدود ۱۱ دقیقه بارش ، تلفات و خساراتی باور نکردنی به بار آورد. در این حادثه طبیعی هشت نفر کشته ، بیش از یکصد دستگاه خودرو سنگین ، نیمه سنگین و سبک متلاشی و چندین واحد مسکونی روستایی در سیجان تخریب شد.

این حادثه بیانگر آن بود که اگر مجالی برای تکرار یابد به طور قطع  تلفات و خسارات بالایی از کرج و دیگر مناطق  استان البرز خواهد گرفت. فقر پوشش گیاهی یکی از عوامل تشدید این حادثه ذکر شد. 

بر این اساس ترس همیشگی از تکرار این حادثه خطرساز در کرج و دیگر مناطق البرز وجود دارد به ویژه آنکه موقعیت جغرافیایی کلانشهر کرج به گونه ای است  که سیلاب ها با سرعت در منطقه سرازیر و  به کندی از آن خارج می شود یا به عبارتی خانه ها ، معابر و مغازه ها فرا می گیرد.

اینکه در سال های اخیر حتی با  بارش های کم  بیشتر معابر کرج و بخشی از منازل دچار آبگرفتگی شده  و خود حکایتی تکراری در این کلانشهر به شمار می رود که در بهار امسال این پدیده چند بار تکرار شد.

در این حال باید اعتراف کرد که اقدامات مدیریت شهری کرج برای مهار سیلاب ها در سال های اخیر ستودنی  است اما آنطور که برخی کارشناسان می گویند  این اقدامات کافی نیست.

به همین دلیل میزگردی با حضور مسوولان مدیریت شهری ، مدیریت بحران استان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با هدف واکاوی مشکلات حوضه آبخیز کرج  و تهدید سیلاب در این منطقه

در ایرنا مرکز البرز برگزار شد.

معرفی نقاط سیلابی در البرز

مدیرکل مدیریت بحران استان البرز در این نشست خبری به معرفی کلی نقاط حادثه خیز و سیلابی استان پرداخت و گفت : حاشیه های جاده کرج - چالوس  در شمال کرج  ، منطقه کردان ساوجبلاغ ، دامنه های شهرستان طالقان و  اطراف رودخانه شور در شهرستان اشتهارد مهمترین نقاط سیل خیز استان البرز هستند که باید در گام نخست به کنترل سیلاب و راه های پیشگیری از وقوع سیل در این محدوده ها پرداخت.

محمد رضا فلاح نژاد افزود : اکنون موضوع سیلاب در بسیاری از مناطق شهری و روستایی استان البرز ملموس است اما به طور جد کارهای اساسی برای مهار آن درسطح استان انجام شده است .

وی ادامه داد : کارگروه سیلاب استان  البرز تشکیل شده و توقع این است که در حوزه شهری ، روستایی و شهرک های صنعتی استان کارهای جدی در این بخش صورت گیرد.

فلاح نژاد بیان داشت : در نشست های مشترک با مدیران آب منطقه ای ،  بنیاد مسکن، اداره کل  منابع طبیعی  و آبخیزداری  و  راه و شهرسازی تلاش شد تا  اطلاعات  لازم در خصوص

موضوع سیل در استان البرز و آسیب شناسی در این خصوص  ارائه شود تا بتوان در این بخش طرح جامع خطر پذیری سیلاب استان  و راه های مقابله با آن را تدوین کرد.

وی ادامه داد : هر کدام از دستگاه ها و شهرداری استان شرح وظایفی در این مشخص شده تا بتوانیم در زمان وقوع سیل کمترین خسارت را داشته باشیم .

اکنون ۷۰ درصد اعتبارات کشور در پرداخت خسارت ها به سیلاب ها صورت می گیرد و عمده پرداخت ها در بخش خسارات سیل بوده  است .

از ابتدای آبان ماه  سال جاری یک سری با متن محوری و مطالعه دستور العمل به فرمانداران،  مدیران کل و شهرداران از جمله  کرج  نشست های مستمر برگزار کردیم و شرح وظایف

 شهرداری ها در فصل پاییز ابلاغ شد.

۱۴ مورد  محدوده های سیل خیز از جمله پل ساسانی ،‌چهار راه طالقانی  و زیر گذر سپاه  در کرج به عنوان مناطق سیل خیز استان و کرج مشخص شد و در این زمینه از شهرداری کرج و سایر مناطق استان خواسته شد تا راهای پیشگیری از مخاطرات سیل را  انجام دهند .

یکی از مسیرهای سیل خیز کرج  از روستای  محمود آباد  در شمال شهر با  عنوان « دراز رود» از شرق به غرب این کلانشهر امتداد یافته که اکنون این منطقه را  به بلوار تبدیل کرده اند،  که دستور داده شد تا دراز رود  برای پیشگیری از سیل احیا شود.

 نهر دلمبر  که از حصارک بالا  از نقاط سیل خیز کرج است که  طبق نظر کارشناسان آب منطقه ای استان البرز می بایست لوله های نصب شده در محدوده حصارک تعویض و تقویت شود. 

همچنین شهرداری کرج در  محدوده جاده قزلحصار لوله هایی برای روان سازی سیلاب جانمایی که که این لوله ها باریک تشخیص داده شد و باید تغییر کند.

 سیلاب جنوب کرج باید  به سمت مهدی آباد ، ملک آباد،  محمد شهر و ماهدشت هدایت شود که مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته است .

فلاح نژاد گفت :  در محدوده جاده کرج - چالوس نقاط حادثه خیز به لحاظ سیل داریم که انتظار می رود شهرداری کرج این نقاط را ساماندهی کند چرا که سیلاب  تا محدود پل فردیس مخاطراتی دارد که در این زمینه استانداری دستورات لازم به ادارات داده است.

وی به خرید تعدادی دستگاه موتور دیزلی برای پمپاژ سیلاب ها در کرج اشاره کرد و افزود: با اینکه نوروز گذشته چنین امکاناتی در استان نداشتیم اما شهرداری کرج به تازگی تعدادی موتور پمپ دیزلی خریداری کرده است.

اجرای طرح جامع لایروی رودخانه ها

مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز گفت : استانداری طرح  جامع جمع آوری آب های سطحی و مدیریت سیلاب ها و لایروبی رودخانه های حریم شهر کرج  و سایر مناطق  استان را به شهرداری ها ابلاغ کرده و بند یک قانون مدیریت سیلاب ها به این موضوع اشاره دارد ، شهرداری ها باید از اعتبارات خود این طرح ها انجام دهند.

خشکسالی ها زمینه ساز سیلاب 

فلاح نژاد ، خشکسالی‌ها را زمینه ساز  سیلاب ها دانست و اظهار داشت :  قبل از خشکسالی ها پوشش گیاهی مناسب موجب جلوگیری از وقوع سیلاب می شد اما پس از خشکسالی ها  بخشی از گونه های  گیاهی از بین رفت  و این امر سبب تشدید سیلاب در زمان بارندگی می شود.

وی بیان داشت : با کاشت گونه های گیاهی از وقوع سیلاب ها  باید جلوگیری کرد ضمن آنکه مردم  در زمینه پیشگیری از آتش سوزی مراتع و گونه های جنگلی باید مشارکت  کنند.

نکات ایمنی در زمینه پیشگیری از سیلاب در کرج رعایت نشده است

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز گفت: هر زمان که بارندگی به خصوص در حوزه شهری صورت می گیرد شبی پراسترس را می گذرانیم زیرا در ترسیم شهر کرج متاسفانه مواردی که به عنوان نکات فنی در آبخیز باید رعایت شود، نشده است.
حامد فرضی افزود: شهر کرج و اطراف آن بر روی یک مخروط افکنه واقع شده و فاصله بین کوه ها تا شهر خیلی نزدیک است و به دلیل دخل و تصرف هایی که در بستر رودخانه صورت گرفته شرایط بحرانی را  تشدید می کند.
وی اظهار داشت: این وضعیت از گرمدره تا بالادست شهرک مسکونی سپاه در منطقه حصارک و از حصارک تا انتهایی ترین نقطه استان البرز در نظرآباد دیده می شود و جزو مناطق بحرانی هستند.
وی گفت: تمام این محدوده به دلیل امنیتی که برای کرج داشته و تکالیف قانونی که باید در آبخیزداری صورت می گرفت، عملیات مطالعاتی آن در دهه ۸۰ نهایی شده ولی در دهه ۹۰ نیز خیلی از مطالعات مجدد صورت گرفته است.
 این مطالعات و اقدامات از راس حوزه تا انتهایی ترین منطقه حوزه صورت گرفته که مسکّنی بوده ولی شاید در شرایط بحرانی جوابگوی سیل ها نباشد.
وی با بیان اینکه ‌از اوایل فروردین امسال تمام حوضه های آبخیز در حوزه شهری و خارج از محدوده شهری بازدید و رصد شد، ادامه داد: در همان مناطقی که تراکم جمعیتی بالایی در کلاک و حصار ویسه داریم بسیاری از بسترهای رودخانه توسط مردم ساخت و ساز شده به طوریکه بستر از ۵۰ متر به سه متر کاهش یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار داشت:‌ این در حالی است که رودخانه باید همیشه مسیر طبیعی خود را طی کند و باید گفت که دوره های بازگشت سیل خیلی دور نیست و ممکن است در مناطق پرجمعیت شاهد آن باشیم.
وی به تکالیف قانونی ورود شوراها و شهرداری ها در حوزه آبخیزشهری اشاره کرد گفت: بعضی از موارد به عنوان پیشنهاد اعتبار توسط شورا مورد  تاکید و مصوب شد ولی عملیاتی شدن آن نیازمند یک عزم جدی است.
فرضی افزود: سال ۱۳۹۸ حدود ۷۰۰ میلیون تومان مرمت سازه های فصلی توسط منابع طبیعی انجام شد و مرمت سازه کوه نورالشهدا کرج نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه در گذشته خیلی دور بلوار طالقانی کرج  یک دره بوده که آب از اینجا سرازیر و به سمت شهریار می رفته، تصریح کرد: پس از توسعه شهری و ساخت و ساز این مسیر در محدوده شهری قرار گرفت که اینکاری است که در بسیاری از شهرها شاهد آن هستیم و دور نیست که شاهد اتفاقات تلخ و ناخوشایندی در حوزه ملی همچون شیراز خواهیم بود.
وی گفت: در صورت بارشی سنگین رسوبات با شیب تند از بالای کوه وارد دشتی می شود که اکنون خیابان طالقانی شده است و هیچ راه دررویی برای سیلاب در نظرگرفته نشده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه برای نهر دلمبر و سیاه جوی در حصارک نیز همین اتفاق افتاده، افزود: در این مسیرها که پیش از این رودخانه بوده و اکنون به خیابان تبدیل شده، اگر در زمان بارندگی حتی یک تنه درخت بیافتد و سیلاب به راه بیافتد شاهد یک سیلاب مخرب خواهیم بود و برون رفت از این مشکل نیازمنزد یک همت همگانی است.
تشکیل کارگروه سیل در استان
فرضی اظهار داشت: در ابتدای امر باید کارگروهی متشکل از دستگاه های متولی اعم از شهرداری، منابع طبیعی، محیط زیست، راه و شهرسازی و... با ریاست استانداری تشکیل شود تا آنچه را که ما به عنوان مطالعه انجام داده ایم در این کارگروه گزارش شود و دبیرخانه ای نیز برای آن تشکیل شود تا تمام گزارشات در آن جمع آوری شود.
وی گفت: در این کارگروه باید در تمام حوزه های بحرانی کار شود و اعتباری نیز برای این کارها مشخص شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه نقاط آسیب پذیر برای ما به طور کامل  مشخص است، افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان  نیز نباید مجوز ساخت و ساز پیرامون آب راهه ها را بدهد و محیط زیست نیز باید در این میان دخیل باشد.
وی در خصوص تاثیرگذاری سازه های آبخیزداری در کنترل سیلاب ها، اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد سازه هایی که در سنوات گذشته در حوزه شهری کار شده اند باید مرمت شوند ضمن اینکه بایستی ارتفاعشان نیز افزایش یابد زیرا سازه هایی که با ارتفاع زیاد ساخته می شود رسوبات در پشت آن قرار می گیرد تا آب با کمترین رسوب خارج شود.
فرضی با بیان اینکه خیلی از سازه ها باید مرمت و بازنگری شوند که نیازمند تامین اعتبار است، گفت: خیلی از سازه ها به واسطه جاده سازی ها پر از رسوب شده و متاسفانه یکی از عوامل تشدیدکننده این وضع عوامل انسانی هستند زیرا دستگاه های دولتی تشدید کننده این وضع هستند.
 

فعالیت های عمرانی بر اساس آمایش سرزمین باشد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: تمام فعالیت های عمرانی صورت گرفته در عرصه های طبیعی بایستی بر اساس آمایش و ظرفیت سرزمینی باشد و تمام این پروژه ها باید پیوست آمایش سرزمین داشته باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه در البرز و دیگر استان ها به دلیل اینکه پروژه های عمرانی در قالب ملی تعریف می شوند این پیوست برای آن ها درنظرگرفته نمی شود در حالیکه در حوضه های آبخیز افرادی زندگی می کنند که ارتزاق و روزی شان در آن منطقه است.

رشد خوب اعتبارات صندوق توسعه ملی برای البرز

فرضی در ادامه به اجرای طرح های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی که به دستور مقام معظم رهبری اختصاص داده می شود اشاره کرد و گفت: اگر این اعتبارات در این ۲ سال نبود، اعتبارات استانی برای طرح های آبخیزداری بسیار ناچیز و قطره چکانی است.
وی افزود: اعتبارات آبخیزداری از محل صندوق توسعه شاید یکی از ارزشمندترین اقدامات در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی است به طوریکه سال گذشته از محل این صندوق ۲۰ میلیارد تومان به البرز اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه برای سال ۱۳۹۸ نیز ۳۶ میلیارد تومان از محل این صندوق اختصاص یافت، اضافه کرد: پس از تلاش های فراوان موفق به دریافت تخصیص ۴۶ میلیارد تومان اعتبار ملی شدیم به طوریکه البرزی که ۵۰۰ هزار هکتار وسعت دارد ۲ تا سه برابر استان هایی که ۱۰ برابر وسعت البرز را دارند موفق به دریافت اعتبار شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: این تامین اعتبار را به دلیل وجود ۲ سد مهم و حیاتی که تامین کننده آب شرب، کشاورزی و صنعت سه استان تهران، البرز و قزوین است توانستیم بگیریم و نیاز است تا در بالادست مناطق آبخیز این استان کارهای خوبی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در البرز ۱۳.۵ تن در هکتار است، افزود: یکی از دلایل آن ضعیف شدن پوشش گیاهی و همچنین وجود دام مازاد در مراتع استان بوده که از سال ۱۳۹۴ با برنامه ریزی صورت گرفته حضور دام ها در مراتع را به ظرفیت آن ها رساندیم.


شناسایی ۲۵ هزار هکتار عرصه های بحرانی در البرز

فرضی با بیان اینکه دخل و تصرف های غیرمجاز در منابع طبیعی منجر به بروز حوزه های بحرانی شده، اظهار داشت: سال گذشته ۲۵ هزار هکتار عرصه های بحرانی در استان شناسایی شد که اولویت فعالیت های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی بر اساس حوزه های بحرانی درجه بندی شد تا در بالادست این حوزه ها کار شود.
وی با اشاره به اینکه در این عرصه ها تمام فعالیت های منابع طبیعی اعم از کاداستر، کنترل دام، کپه کاری، بذرکاری، نهالکاری و ساخت سازه ها صورت گرفته، گفت: در اجرای این طرح ها ضمن اینکه عرصه های منابع طبیعی حفظ و احیا می شود برای مردم ساکن این مناطق نیز ایجاد اشتغال شده و در اقتصاد زندگی آنان تاثیرگذار است.
وی افزود:‌ در گام بعدی اجرای این طرح ها در سال جاری حدود ۶۰ هزار هکتار برای کارهای آبخیزداری در نظرگرفته شده که تاکنون ۸۵ درصد فعالیت ها در تمام بخش ها انجام شده و به همین لحاظ جزو استان های برتر در کشور هستیم در حالیکه ۳۰ درصد اعتبارات تاکنون تخصیص یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار داشت: این در حالی است که از آذرماه شرایط کاری در مناطق کوهستانی البرز سخت می شود و با توجه به اینکه ممکن است بارندگی در فروردین ۹۹ همچون فروردین ۹۸ شدید باشد برای همین کار را با شدت بیشتری پیش می بریم تا شاهد سیل هایی همچون سیل سیجان، کندر، ارنگه و... نباشیم.
وی گفت: استان البرز بسیار کوچک با جمعیت مهاجر بسیار بالیی است به طوریکه سالانه ۶۰ هزار نفر وارد البرز می شود که معادل جمعیت یک شهر است و این جمعیت نیاز به فضای امن و آرامش بخش دارد و به همین دلیل توسعه آینده استان را باید ببینیم.
وی افزود: نباید بر سر عرصه ۴۶۰ هزار هکتاری منابع طبیعی البرز هر بلایی بیاوریم و اگر قرار است ساخت و ساز و یا کارهای کشاورزی، صنعت، عمران و... در استان انجام شود هر کدام باید پیوست خود را داشته باشد.
فرضی اظهار داشت: البرز ۴۵ هزار هکتار عرصه بیابانی دارد که ۲۵ هزار هکتار آن عرصه ریزگرد است که یک هم افزایی تمام بخش ها با یک دلسوزی نسبت به این عرصه محدود باید وجود داشته باشد و این در حالی است که منابع اعتباری بسیار محدود است و اگر از منابع ملی تامین اعتبار نکنیم منابع استانی پاسخگوی اجرای طرح ها نیست.

البرز به جایگاه طرح های منابع طبیعی پی نبرده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز ادامه داد: خیلی از استان ها در سیل به جایگاه طرح های منابع طبیعی پی بردند ولی متاسفانه البرز به آن جمع بندی نرسیده است.
 مطالعات و بازنگری در حوزه های بحرانی و آبخیز در حدود ۹۰ درصد انجام شده و مابقی آن تا پایان سال ۹۹ انجام می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه اجرای حدود ۳۰ درصد پروژه ها با مشارکت مردم بوده، افزود: مردم در ازای مشارکت در اجرای پروژه ها هزینه نقدی دریافت نکردند که  نشان از علاقه مردم در کارهای آبخیزداری دارد.

وی به نقش تعاونی های منابع طبیعیدر اجرای طرح ها اشاره کرد و بیان داشت: باید این تعاونی ها در حوزه های مختلف آبخیز شکل بگیرد و تمام فعالیت ها به سمت این تعاونی ها برود و باید اعتبارات در اختیار این تعاونی ها قرار گیرد تا مردم در حفظ و نگهداری این عرصه ها نقش داشته باشند.
فرضی یادآور شد که امسال ۶-۵ پروژه منابع طبیعی به تعاونی ها واگذار شده ضمن اینکه بعضی از طرح ها را با مشارکت دستگاه های دیگر همچون بنیاد مسکن و بنیاد برکت و قرارگاه خاتم اجرا کرده ایم.
وی با اشاره مجدد به نقش مردم در اجرای طرح های آبخیزداری، گفت: مجمع خیرین آبخیزداری در استان در حال شکل گیری است و دومین استان بعد از هرمزگان هستیم که این مجمع را راه اندازی می کنیم تا همچون مجامع مدرسه سازی و مسجدسازی ، خیرین در منابع طبیعی نیز پای کار بیایند.

مدیریت شهری کرج در مهار سیلاب ها کم نگذاشته است

سرپرست اداره کل نظارت بر اجرای معابر شهری و پیاده روهای شهرداری کرج در این نشست به شرح اقدام های مدیریت شهری برای پیشگیری از سیلاب در کرج پرداخت و گفت : 

شهرداری کرج از سال ۹۳ طرح ساماندهی برخی نقاط سیل خیز مانند نهر سیاه جوب ، نقاط حادثه خیز هسته مرکزی  و شمال شهر را اجرایی کرده و در این زمینه فعالیت های موثری داشته است .

مجتبی حاجعلی  ادامه داد : نهر سیاه جوب به عنوان یکی از مسیل های و جریان های آبی کرج از سال ۹۳ تا سال ۹۴ حدود ۱۱ کیلومتر آن ساماندهی که در بخش ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

 امسال نیز  ۵۰ میلیارد تومان دیگر  به ساماندهی مابقی این نهر اختصاص یافته که با نصب لوله های قطور درصدد کاهش آثار تخریبی سیل در این محدوده هستیم.

سازمان سیما و منظر شهری شهرداری کرج نیز  سه حوضچه نگهداری به حجم ۳۶ میلیون لیتر  احداث کرده  تا ضمن آبیاری یک هزار هکتار جنگل دست کاشت بخشی از سیلاب ها را 

مهار کند.

حفاری ۶۰۰ حلقه چاه جذبی عمیق در کرج

سرپرست اداره کل نظارت بر اجرای معابر شهری و پیاده روهای شهرداری کرج به اجرای طرح حفاری چاه های جذبی در نقاط سیل خیز اشاره کرد و گفت : برای نخستین بار در کشور شهرداری کرج از چند سال پیش طرحی پایلوت به نام حفاری چاه های جذبی اجرایی کرده که تاکنون ۶۰۰ حلقه حفاری شده است.

این چاه ها ضمن هدایت و کنترل سیلاب ها و کاهش آبگرفتگی معابر در تقویت سفره های زیر زمینی نقش آفرینی می کنند که این اقدام با تحسین مسوولان آب منطقه ای استان البرز همراه شد.

وی بیان داشت : از مجموع ۶۰۰ حلقه چاه جذبی ۲۵۰ حلقه آنها در سال جاری حفاری شده است که در این بخش اعتبارات مناسبی اختصاص داده ایم .

همچنین طرح  آبخیزداری توسط سازمان  سیما  و منظر  شهری شهرداری کرج در ارتفاعات عظیمیه به شکل  گابیون بندی شروع شده که در کوه نور الشهدا جانمانی پاند یا حوضچه در حال انجام است .

حاجعلی گفت : شهرداری کرج در بحث کنترل سیلاب ها و پیشگیری از مخاطرات سیل آماده همکاری با تمام دستگاه های اجرایی است.در بحث ساماندهی آبهای سطحی  طرح ساخت  کلکتور در ۴۵ متری گلشهر، خیابان شهیدباهنر، خیابان  استقلال و خیابان  آزادی کرج  آغاز شده  که تا سال آینده تکمیل و به بهره می رسد.اعتبار این طرح ۶۰ میلیارد تومان از سوی شورای شهر تعیین شده است.ما پیگیر هستیم طرح هایی که داریم ، راهکار پیدا کنیم ، اعتبار اختصاص دهیم و برخی طرحها که لازم است انجام شود.

وی بیان داشت : با توجه به تغییرات اقلیمی لازم است که طرح ها به روز شود.کارگروه مقابله با سیل  شکل بگیرد و تمام مراودات از طریق یک حوزه انجام شود .

طرح های عمرانی البرز پیوست بحران داشته باشد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در این نشست از دستگاه های اجرایی استان خواست برای تمام طرح های عمرانی پیوست بحران در نظر بگیرند.

فلاح نژاد افزود: شناخت آسیب ها و نیازهای آتی طرح ها از جمله خطرات سیل می تواند از تهدیدات پیشگیری کند.

 سخن آخر 

موقعیت حوضه آبخیز استان البرز نشان می دهد که این منطقه از گذشته تاکنون در معرض سیل های مخرب قرار داشته و در دهه های اخیر نیز خسارات و تلفاتی را تجربه کرده است.

بر این اساس ضرورت دارد تا دستگاه های اجرایی از جمله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ، شهرداری کرج ، سایر شهرداری ها ، اداره کل راه وشهرسازی  و دیگر ادارات با ترسیم نقشه راه از آثار مخرب سیلاب جلوگیری کنند.

سیل نوروز امسال و چند روز اخیر در کشور نشان می دهد که تغییر اقلیم گاهی با بارش ناگهانی و مخرب همراه بوده که انجام طرح های پیشگیرانه از تلفات و خسارات احتمالی پیشگیری می کند.

از دیگر سو هر چند مدیریت شهری کرج با ساخت چند کلکتور و حفاری ۶۰۰ حلقه چاه توانسته در مهار بخشی از سیلاب ها گام موثری بردارد اما وضعیت جغرافیایی این کلانشهر میلیونی حکایت از آن دارد که طرح های پیشگیرانه به ویژه در مناطق کوهپایه ای شهر مانند عظیمیه ، طالقانی ، حسن آباد ، شهرک اوج ، محمودآباد سیاهکلان و اراضی محدوده آن ، هسته مرکزی شهر مانند جهانشهر و خیابان شهید بهشتی ، تقاطع های غیر همسطح  جدی گرفته شود.

در این میزگرد ضمن اشاره به نقاط حادثه خیز  وسیل خیز استان البرز  و مخاطرات سیل در شهر کرج و دیگر مناطق استان به راهکارهای مقابله با سیل و اقدامات انجام شده اشاره شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.