اسفندیار خزائی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دهه فجر امسال ۱۳ طرح در بخش جنگل و مرتع و سه طرح حوزه آبخیزداری بهره برداری می شود.

وی افزود: در شهرستان‌های همدان، کبودراهنگ و ملایر، هر کدام یک طرح جنگل و یک طرح مرتع، در نهاوند ۲ طرح جنگل‌کاری و ۲پروژه آبخیزداری، در شهرستان تویسرکان یک طرح احیا و اصلاح مراتع و یک طرح آبخیزداری و در شهرستانهای اسدآباد، بهار، رزن و درگزین هر کدام یک طرح جنگل کاری افتتاح می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: طرح‌های منابع طبیعی استان با اعتباری افزون بر ۲ میلیارد و ۱۳ میلیون تومان مشارکت‌های مردمی و سایر دستگاه های اجرائی بهره برداری و هشت هزار و ۲۲۲ نفر روز اشتغال ایجاد می کند.

خزائی حجم طرح های آبخیزداری را چهار هزار متر مکعب و وسعت طرح های توسعه جنگل، احیا و اصلاح مراتع را بیش از ۸۸۳ هکتار عنوان کرد.

وی اثر بخشی و اهداف مهم طرحهای منابع طبیعی و آبخیزداری را شامل کنترل فرسایش، پیشگیری از وقوع سیل، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، توسعه پوشش گیاهی، ذخیره نزولات جوی و حفظ آب و خاک، رونق تولید و کشاورزی برشمرد.

وی بیان کرد: طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری علاوه بر ایجاد اشتغال در حفظ آب و خاک تاثیر دارد و زمینه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای حوزه کارآفرینی را فراهم می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: همه طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری این استان به دلیل تاثیر و اهمیت ویژه در حفظ منابع پایه آب و خاک، مهم و زیرساختی هستند.

خزائی توجه به حفظ و توسعه طرح‌های منابع طبیعی را از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و یادآوری کرد: پیش از  سال ۷۲ توجهی به طرحهای آبخیزداری نمی شد اما هم اینک ۲۲ هزار سازه بزرگ و کوچک آبخیزداری در این استان ساخته شده است.

وی افزود: وسعت جنگل های استان به بیش از ۴۲هزار هکتار رسیده که نقش بسیار مهمی در حفط آب و خاک و جذب توریسم و توسعه صنعت گردشگری داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.