دکتر ابوذر مسعودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  «حیا نانگیر» دانشجوی دکتری پژوهشگاه  مواد وانرژی ایران  برای نخستین بار در کشور موفق به تولید پودر نانوکامپوزیت سیلیکون-کاربید- کربن شده است  که این محصول برای استفاده در باتری های لیتیمی با آند سیلیکونی، باتری لیتیم یونی با ظرفیت ۱.۵ تا ۲ برابر امروزی و باتری‌های شارژ سریع با سرعت ۲ برابر امروزی حوزه کابرد این محصول می‌باشد.

وی افزود: طبق آمار جهانی منتشر شده، سرمایه گذاری شرکت‌های بین‌المللی در تولید باتری لیتیم- سیلیکون در حال گسترش است و افزایش درخواست برای رشد سرمایه گذاری در باتری‌های سیلیکون آند ناشی از افزایش تقاضا برای تولید بیشتر خودروهای پاک است که این تقاضا با ساخت باتری‌هایی با چگالی انرژی بالا، توان  و طول عمر بسیار بالا برطرف می‌شود.

مجری این طرح و عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان اینکه  دستاورد علمی جدید دارای متقاضی صنعتی فراوانی  است، خاطرنشان کرد:  این دستاوردبه ثبت  اختراع در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیده و یکی از طرح‌های برگزیده در ایران  است.

 مسعودی هدف از بومی سازی دانش تولید باتری‌های لیتیم یون را جلوگیری از خروج ارز و کمک به اقتصاد کشور در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: یکی از معضلات دنیای امروز مصرف بیش از اندازه برق و الکتریسته در مصارف مختلف است. تامین روشنایی منازل و مناطق مسکونی، تامین نیروی پیشران وسایل نقلیه، ادوات الکترونیکی نظیر بردهای مخابراتی، گوشی های موبایل، لپ تاپ ها، شارژهای بی سیم، لوازم پزشکی و ... از جمله کاربردهای مختلف ذخیره انرژی هستند.

وی  گفت: معضل آلودگی هوا و ازدیاد گازهای سمی و همچنین تولید گازهای کربن مونوکسید و دی اکسید کربن که عامل اصلی بیماری‌های خطرناک مانند آسم و سرطان هستند، نیز تقاضا برای جایگزین کردن سوخت‌های پاک و تجدیدپذیر را افزایش داده است و سیستم‌های تبدیل انرژی نظیر سیستم‌های خورشیدی و نیروگاه‌های انرژی باد ۲ منبع موجود برای تولید انرژی برگشت‌پذیر هستند که بدون استفاده از باتری، قابلیت ذخیره سازی انرژی را ندارند.

بنابراین باتری‌ها هسته اصلی ذخیره سازی انرژی الکتریسته به‌صورت برگشت پذیر محسوب می شوند. از همین رو توجه جامعه جهانی را برای بهبود عملکرد ذخیره سازی و افزایش توان بیشتر برای ذخیره انرژی بیشتر در مدت زمان طولانی تر را به خود جلب کرده اند.

محققان پژوهشگاه  مواد و انرژی ایران  وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری  مستقر در مشکین دشت شهرستان فردیس استان البرز تاکنون اختراعات زیادی در سطح جهانی ، منطقه و کشور به ثبت رسانده که بخشی از این دستاوردها تجاری سازی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.