علی‌اوسط هاشمی روز یکشنبه در جمع فعالان بخش دولتی و غیردولتی مرتبط با فنی‌ و حرفه‌ای استان البرز افزود: البته در این مسیر یک استثناء در مناطق توسعه نیافته که پایه مهارت ضعیف و نرخ بیکاری بالا است وجود دارد.

وی ادامه داد: فنی و حرفه‌ای همچنین در مناطقی به طور رایگان فعالیت و به وظیفه حکومتی خود عمل می‌کند که آموزشگاه‌ها از نقش‌آفرینی زیادی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه تغییر را هر چند با مقاومت روبرو می‌شود باید پذیرفت، تصریح کرد: همانگونه که در عرصه فناوری مشاهده می‌شود، در برهه کنونی از فنی و حرفه‌ای نیز انتظار می‌رود تفاوت را رقم بزند.

«فنی حرفه ای سازمانی توانمند در غربت است که زیرساخت های بسیار قوی دارد و باید ارزش مهارت در آن آشکار شود.»

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان این مطلب گفت: همه از کتاب و آثار هنری رونمایی می‌کنند و رونمایی فنی و حرفه‌ای به ضرورت اشتغال‌زایی و تکیه بر توانمندی انسانی برای کاهش بیکاری موضوعیت دارد.

وی ادامه داد: بر این پایه باید نوعی رونمایی از ارزش مهارت در مسیر توانمندسازی انسان به عنوان یک ضرورت مدنظر قرار گیرد و در جامعه ترویج یابد تا ارزش مهارت‌گرایی مانند مدرک‌گرایی به مدرک مهارت‌گرایی نشود.

وی با تاکید بر اینکه علم، زاده مهارت است تصریح کرد: در صورتی که ارتقای توجه به ارزش‌ها، توانمندی موضوعیت پیدا می‌کند.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: باید همانگونه که برای کارآموز بازاریابی می‌شود، برای موفقیت در بخش مهارت هم بازاریابی شود.

اوسط هاشمی با یادآوری فعالیت پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه فنی و حرفه‌ای افزود: اگر توانمندی و دانش مربیان فنی و حرفه‌ای ارتقا نیابد و به‌روز نباشد از عهده تربیت برخواهند آمد.

وی ادامه داد: پایه فعالیت فنی و حرفه‌ای بر تربیت مربی، ارتقای توان کارشناسی و ارزش‌گذاری روی سنجش مهارت استاندارد آزمون و گواهینامه استوار است.

وی با بیان اینکه اصالت گواهینامه، سرمایه‌ای ملی و صیانت از آن یک ضرورت است اضافه کرد: سرنوشتی که امروز مدرک دانشگاهی پیدا کرده نباید برای گواهینامه مهارت رقم بخورد.

«برای داشتن تشکل و اندیشیدن، در حال راه‌اندازی فراکسیون مربیان فنی و حرفه‌ای هستیم؛ باید بانک اطلاعات مربیان و استادان ارزشمند ملی کشور را ایجاد کنیم.»

رییس  سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان این مطلب گفت: مربیان و استادان سرمایه‌های فنی و حرفه‌ای هستند و باید از این سرمایه ملی مهارت به بهترین نحو استفاده شود.

اوسط هاشمی تاکید کرد: دستیابی به شغل از طریق مهارت باید شعار راهبردی فنی و حرفه‌ای قرار گیرد و در کنار آن به سرمایه انسانی توجه ویژه‌ای شود.

وی با تبیین پیگیری‌های انجام شده برای ارتقای وضعیت حقوق و دستمزد کارکنان فنی و حرفه‌ای گفت: حقوق و دستمزد۸۰ درصد کارکنان این سازمان کمتر از ۳۰ میلیون ریال است.

در بودجه سال ۱۳۹۹ باید توجه ویژه‌ای به فنی و حرفه‌ای شود تا بتواند پایه برنامه یک برنامه پنج‌ساله باشد.

وی اضافه کرد: معتقدم در صورت رضایت‌مندی کارکنان فنی و حرفه‌ای می‌توانیم به اهداف مورد نظر در سازمان دست یابیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری با بیان اینکه حکومت مقدس نیست و نمی‌توان گفت کسی که خود را در مقام منزلتی می‌بیند بی‌نیاز از نقد ملت است، تصریح کرد: باید نقدپذیر باشیم تا بتوانیم در زندگی پیشرفت کنیم.

اوسط هاشمی افزود: ممکن است عده بسیاری از اوضاع کنونی رضایت نداشته باشند که باید صحبت‌های آنان شنیده شود. باید اقتدار حاصل از حمایت ملت را همراه خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شاید در حوزه قدرت باید بیش از هر مرجع دیگری میل به پذیرش و شنیدن وجود داشته باشد، تصریح کرد: هیچ مدیری حق ندارد دیوار آهنین دور خود برقرار کند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: با همه اوصاف واقعیت این است که ایران امروز قدرت دارد و آمریکا اروپا  برای ایران اصل دیگری را گشوده‌اند و می‌دانند که ایران در معادلات امروز منطقه وزن پیدا کرده است.

اولویت‌های‌ راهبردی فنی و حرفه‌ای البرز

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز هم گفت: برنامه‌ها و فعالیتهای اداره کل فنی و حرفه‌ای استان البرز بر اساس نقشه راه و اولویت‌ها به عنوان راهبردهای اصلی کیفیت خدمات در همه حوزه‌ها پیش می‌رود.

تقی غیاثی‌تبار اظهار داشت: این اولویت‌ها شامل عنایت ویژه در اعتبارات هزینه‌ای و تملک استان، تعیین تکلیف زمین‌های منطقه ذوب‌آهن با توجه به طرح اقدام ملی مسکن، حمایت و همکاری سازمان در اصلاح و پیاده‌سازی آموزشگاه های مجاز و حمایت سازمان برای تقویت و توسعه مرکز سنجش عملی با توجه به پتانسیل های موجود استان است.

وی همچنین از فراهم شدن زمینه اشتغال ۹ هزار و ۴۰۰ نفر در البرز از طریق مهارت‌آموزی با راه‌اندازی مراکز جوار کارگاهی در آذین خودرو و پردیس کشاورزی دانشکده تهران خبر داد.

در این نشست نمایندگان انجمن‌های صنفی، استادان و دانشگاهیان، کارکنان و رییسان مراکز فنی و حرفه‌ای البرز نیز به دغدغه‌ها و مشکلات حوزه کاری و معیشتی خود را مطرح کردند.

شرکت در نخستین نشست شورای مهارت استان با محوریت انعقاد تفاهم‌نامه با استانداری، رونمایی از طرح اشتغال‌زایی مهارت محور و مبادله تفاهم‌نامه سه جانبه بین دستگاه‌های مجری طرح، افتتاح مرکز جوار دانشگاه تهران در پردیس کشاورزی و  کارخانه آذین خودرو بازدید از مرکز آموزش و فنی و حرفه ای بانوان الزهرا (س) و شهید رهبری از دیگر برنامه‌های رییس سازمان فنی و حرفه‌ای در سفر یک روزه به استان البرز است.

اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز با داشتن هشت مرکز آموزش دولتی، ۸۷ کارگاه ثابت شهری، ۱۷ کارگاه جوار شهری، ۲۴ کارگاه جوار روستایی، ۲ کارگاه عشایری، چهار کارگاه جوار صنعت، ۹ کارگاه صنایع بین کارگاهی، ۵۲ کارگاه صنایع ضمن کار، ۲ کارگاه صنایع اصناف، سه کارگاه جوار دانشگاه، ۱۱ کارگاه جوار پادگان، چهار کارگاه زندان، آموزش‌های فنی وحرفه ای را در شاخه‌های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی ارائه می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.