مجتبی تقی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌  سال گذشته 48 کیلوگرم ژل رویال  از زنبورستان های استان تولید شد که امسال به میزان ۱۴۶ کیلوگرم رسید.

«ژل رویال یک ترشح پروتئینی است که از غدد هیپوفارِنکس و فک پایینی زنبورعسل کارگر خارج می شود. تنها غذایی است که در طول عمر ملکه به او داده می شود و همچنین همه لاروهای کوچک در سه روز اول پس از اینکه از تخم خارج شدند با ژل رویال تغذیه می شوند.

این غذای زنبور ملکه، دارای ویژگی های مختلف بیولوژیکی مفید برای سلامت انسان مانند: فعالیت های آنتی اکسیدانی، اثرات ضد باکتری، افزایش ایمنی و اثرات ضد تومور است».

تقی زاده  با بیان اینکه هر ساله در مهرماه سرشماری  زنبورستان ها در سراسر کشور برگزار می شود، اظهار داشت: بر اساس سرشمای سال جاری دارای  ۷۱۳ زنبورستان و69 هزار و ۹۰۹ کلنی زنبور عسل است.

در این سرشماری میزان  استحصال عسل به عنوان محصول اصلی از کندوهای البرز  ۳۵۲ هزار و ۶۴۲ کیلوگرم بوده است.

تقی زاده با اشاره به تولید فرآورده های جانبی در این زنبورستان ها، گفت: علاوه بر تولید ژل رویال، یک تن بره موم،  ۶ هزار و ۳۴۹ گرده گل و ۹ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم  موم عسل از زنبورستان ها استحصال شده است.

در سرشماری سال گذشته میزان عسل تولیدی از ۵۷ هزار کلنی زنبور عسل ۲۸۶ تن بوده ضمن اینکه ۴۲۴ کیلوگرم گرده گل، یک هزار و ۳۶۷ کیلوگرم موم و ۱۳۳ کیلوگرم بره موم تولید شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه به صرفه اقتصادی بسیار بالای تولید ژل رویال در زنبورستان ها اشاره کرد و ادامه داد: این محصول گرانقیمت که در صنایع دارویی از آن استفاده می شود، هر گرم آن حدود چهار هزار تومان به فروش می رسد.

بیشترین کلنی زنبور عسل  استان البرز در شهرستان ساوجبلاغ و بالاترین میزان تولید عسل، ژل رویال و موم در شهرستان کرج به ثبت رسیده است.

تقی زاده با بیان اینکه تفاوت هایی در زنبورستان های تولید عسل و تولید ژل رویال وجود دارد، گفت: برای تولید ژل رویال از ملکه های اصلاح نژادی استفاده می شود که شرایط اختصاصی خود را غیر از محصول اصلی دارند به طوریکه در این ملکه ها میل به بچه دهی زیادی وجود دارد.

وی اضافه کرد:‌در صورتیکه در ملکه هایی که در تولید عسل از آن ها استفاده می شود میل به بچه دهی پایینی داشته و اقدام به افزایش جمعیت کلنی فعال کارگری می کنند که وظیفه شان جمع آوری شهد و گرده است.

استان البرز به لحاظ تعداد کلنی، جمعیت زنبور و تولید زنبورستان ها در کشور رقم قابل توجهی را به خود اختصاص نمی دهد اما به لحاظ زنبوردارها و کیفیت زنبورداری (دانش فنی و فناوری در تولید) و محصول کیفی عسل جایگاه خوبی دارد.

اکنون تعدادی واحد پرورش ملکه در استان فعال هستند که ظرفیت کافی برای تولید ژن لازم را داشته و می توانند اصلاح نژاد را برای تولید ملکه زنبورستان ها انجام دهند.
وجود مراتع سرسبز و تنوع پوشش گیاهی به ویژه در شهرستان طالقان و محور کرج - چالوس موجب شده تا کیفیت عسل استان البرز در سطح مطلوبی قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز در خصوص مشکلات زنبورداری در استان که یکی از آن ها کوچ است، اشاره کرد و گفت: برخی زنبورداران قواعد و چارچوب کوچ را رعایت نمی کنند که این امر به صنعت زنبورداری آسیب وارد می کند.
وی تاکید کرد که زنبور داران قبل از کوچ می بایست به جهاد کشاورزی مراجعه کرده و گواهی بهداشتی را از دامپزشکی مبدا دریافت کنند و این درخواست را به مدیریت جهاد مقصد ارایه کرده و موافقت شهرستان مقصد را برای استقرار زنبورستان شان در مقطع خاصی کسب کنند.
تقی زاده ادامه داد: اگر این قواعد رعایت نشود احتمال مشکل قضایی برای زنبورداران دور از انتظار نیست .
وی از تمام زنبورداران کوچ رو که در مسیر کوچشان خواستار استفاده از پتانسیل استان البرز هستند ، خواست که به طور حتم ضوابط مربوط به مختصات زنبورستان ها را رعایت کنند.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز از مردم خواست تا برای تهیه عسل با کیفیت به مراکزی مانند تشکل های بهره برداران مراجعه کنند.
«هر ساله بین ۵۰ تا ۱۰۰ زنبورستان مهاجر بخشی از دوره فعالیتشان را در البرز سپری می کنند».
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.