حامد فرضی روز چهارشنبه در نشستی که به مناسبت اجرای طرح ملی نهضت سبز در سراسر کشور برگزار می شود، در جمع خبرنگاران افزود: برنامه ملی و سراسری کاشت نهال یک فراخوان عمومی در زمینه کاشت ۱۴ میلیون اصله نهال به نیت ۱۴ معصوم در کل کشور است که در روز پنج شنبه، ۱۴ آذرماه مقارن با میلاد امام حسن عسکری (ع) انجام می شود.

وی اظهار داشت: استان البرز هم به تاسی از بقیه نقاط کشور گام بسیار خوبی را درزمینه اجرای این طرح برداشته که این کار با اطلاع رسانی خوبی که تاکنون انجام شده وهماهنگی های لازم با مدیران دستگاه های اجرایی و نقطه عطف این اتفاقات، حضور و مشارکت آحاد مردم خواهد بود، زیرا منابع طبیعی یک ثروت ملی و خدادادی است.

وی گفت: در یکی دو سال اخیر بیشتر شاهد حال ناخوش محیط زیست و شرایط ناپایداری در حوزه های مختلف منابع طبیعی بوده ایم که استان البرز نیز به دلیل صنعتی بودن و پتانسیل جمعیتی بالایی که دارد به طور قطع یکی از برنامه هایی که بیشتر به آن پرداخته خواهد شد، اجرای پروژه جنگل کاری است.

فرضی افزود: این پروژه در چهار شهرستان کرج، نظرآباد، ساوجبلاغ و اشتهارد انجام می شود که در فاز اول ۱۰۰ هکتار از عرصه های بیابانی اشتهارد و نظرآباد زیر پوشش ۲۰ هزار اصله  نهال مثمر و غیرمثمر قرار می گیرند.

وی اضافه کرد:‌ برای نخستین بار در تاریخ استان است که یک عرصه ۱۰۰ هکتاری به صورت یکجا زیرپوشش نهالکاری قرار می گیرد و به همین مناسبت این طرح را با نام «بوستان امام حسن عسکری (ع)» نامگذاری می کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز گفت:‌در اجرای این طرح به هر شهرستان قطعه ای برای نهالکاری اختصاص یافته تا به نام همان شهرستان نهالکاری شود.

وی اظهار داشت:‌همچنین در فاز دوم ۷۲ هکتار از عرصه های بیابانی طالقان و کرج زیر پوشش کاشت ۱۵ هزار اصله نهال قرار خواهد گرفت که در نظر داریم تا فاز دوم را بلافاصله پس از اجرای فاز اول اجرا کنیم.

فرضی یادآور شد که همچنین یکی دیگر از طرح های در دست اقدام اجرای ۲۰۰ هکتار بذرکاری در مراتع شهرستان طالقان است که از این طرح از ابتدای هفته جاری آغاز و در دست اجرا می باشد.

وی بیان داشت: ‌پروژه ۱۰۰ هکتاری نهالکاری در حد فاصل ۲ شهرستان نظرآباد و اشتهارد دو در انتهایی ترین مناطق بیابانی استان انجام می شود که مقدمات اولیه این کار شامل حفر چاله ها انجام شده و نهال ها نیز به عرصه منتقل شده است و امیدواریم با فراخوان عمومی انجام شده و با تلاش فرمانداران این ۲ شهرستان، شاهد حضور چشمگیر طبیعت دوستان باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد:‌ گونه های مورد استفاده در این طرح بومی و سازگار با کم آبی همچون آتری پلکس، قره داغ و تاغ هستند که علاوه بر اینها گونه های مثمر عناب (برای نخستین بار در استان)، سنجد، انار و بادام نیز کشت می شوند.

روند توسعه مناطق بیابانی در البرز ادامه دارد

فرضی در ادامه با بیان اینکه ۲۴ هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان کانون ریزگرد هستند، گفت: توسعه کانون های ریزگرد در اثر شرایط اقلیمی حاکم بر استان و برداشت های بی رویه انجام می شود که علاوه بر آن شاهد توسعه مناطق بیابانی به سمت مناطق کشاورزی، صنعتی و مسکونی هستیم.

وی افزود:‌در سال های گذشته از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری مبلغ ۲۰ میلیارد تومان و اعتبارات استانی و ملی هم بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های بیابان زدایی در سطح ۱۲ هزار هکتار هزینه شده است.

وی ادامه داد: ولی این کار در حد فاصل بین مناطق مسکونی، کشاورزی و بیابانی است که می تواند یک طرح الگویی برای منطقه باشد که تا بتوانیم از روند پیامد توسعه مناطق بیابانی به سمت مناطق مسکونی و کشاورزی جلوگیری کنیم.

فرضی تصریح کرد: از طرفی اعتقاد داریم استان البرز از لحاظ جمعیت بسیار پرتراکم است که بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر جمعیت در یک گستره بسیار محدود زندگی می کنند که شرایط را باید به گونه ای فراهم کنیم تا برای تمام مردم آن شرایط پایدار از لحاظ سکومت و محیط زیست فراهم شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح ها تاثیر به سزایی در افزایش سهم سرانه فضای سبز و پوشش گیاهی منطقه دارد، افزود: از اصحاب رسانه نیز می خواهیم ضمن اینکه دغدغه ها و چالش های منابع طبیعی را اطلاع رسانی کنند ضمن اینکه نیازمند فرهنگ سازی مناسب برای آگاه سازی مردم خصوص منابع طبیعی هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز تاکید بسیار زیادی بر روی منابع طبیعی دارند و می فرمایند که همانطور که نسبت به آینده فرزندانتان دغدغه دارید نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی نیز مسوول باشید.

وی گفت: برای فرهنگ سازی و نهادینه سازی فرهنگ منابع طبیعی می توان از سطوح مختلف تحصیلی اعم از مدرسه و یا دانشگاه کار کرد و آن را به عنوان یکی از تکالیف اصلی در سرلوحه کارشان قرار داد زیرا اگر فرهنگ سازی به درستی و با صداقت در بین عموم مردم جاری شود می توانیم بازخورد این اتفاقات را در آینده این مملکت داشته باشیم.

استان البرز ۵۱۷ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۴۰ هزار هکتار آن را عرصه های ملی و طبیعی تشکیل می دهد که بیشترین سهم آن نیز به مراتع که بالغ بر ۳۷۰ هزار هکتار می باشد، تعلق دارد.

۴۵ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان های نظرآباد و اشتهارد نیز کانون بیابان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.