میرصمد سیدموسوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبار با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری نظیر سال گذشته هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: اعتبار طرح‌های آبخیزداری آذربایجان‌غربی در سال‌جاری حدود ۲ برابر سال گذشته است که با توجه به این امر می‌توان طرح‌های کلان و بیشتری را در این حوزه اجرا کرد.

وی بیان کرد: امسال ۸۰ هزار مترمربع عملیات آبخیزداری و سازه‌های مکانیکی در آذربایجان‌غربی به اجرا در می‌آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: علاوه بر آن، امسال در ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان، عملیات کپه‌کاری و بذرکاری و مدیریت چرای دام انجام می‌شود.

سیدموسوی گفت: همچنین امسال توسعه جنگل به میزان یک‌هزار هکتار در دستور کار مدیریت حوزه منابع طبیعی آذربایجان‌غربی قرار دارد.

سال گذشته نیز ۲۱۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان‌غربی اختصاص یافته بود که هزینه شد.

آذربایجان‌غربی بالغ بر چهارمیلیون هکتار با احتساب دریاچه ارومیه مساحت دارد که از این مقدار، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه ملی است.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

صاحب نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های نیازمند آبخیزداری به شمار می‌رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره‌سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.

۸۱۳۷/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.